//
you're reading...
توهم, خزعبلات مجانی

طناز من ای ناز من ای ناز!


توهّم روز» من طنز می نویسم. منظورم اینه که من طنز می نویسم؟ یعنی آیا از خوندن اراجیف من، احساس قلقلک هرچند ناچیزدر قهقرای وجودتون بهتون دست می ده؟ اگر جوابتون منفیه، پیشنهاد می کنم که چرا می خونید؟ یعنی واقعاً چرا؟! کارشناسان محیط زیست یک دلیل خط شکن برای این مساله ارائه می دن که تمام اصول روانشناسی رو زیر سوال برده. اونا به این قضیه اذعان کردند که تاثیر گذشت زمان در یک محیط بسته نسبت به همون تاثیر در یک محیط خفه، تاثیر خوبیه! من به نوبه ی خودم، از کسانی که این تاثیر رو به نوبه ی خودشون رو من گذاشتن، کمالِ قربون دایی!

پنج شیش سال پیش و بعد از بسته شدن تاسفبار هفته نامه ی تماشاگران، اولین شماره های مجله ی چلچراغ روی دکه های روزنامه فروشی اومد. دیدن اسم های گنده ای مثل ابراهیم نبوی، ابراهیم رها، منصور ضابطیان، آرش خوشخو، امیرمهدی ژوله و… در کنار نام های تازه ای مثل شرمین نادری، معصومه ناصری و سجاد صاحبان زند و بزرگمهر حسین پور و بزرگمهر شرف الدین (که بیشترشون الان واسه خودشون اسم و رسمی دارن) تو یه مجله ی تازه کار خیلی جذاب و وسوسه کننده بود. مجله هم انصافاً کار ترتمیز و نویی از آب دراومده بود و با اینکه از نظر محتوایی با تماشاگران فرق داشت اما همون اوایل برای من تونست تا حدودی جای خالی تماشاگران رو پر کنه.

نمی خوام وارد این بحث بشم که اون موقع چه جوری بود و الان بعد از پنج سال به چه شکل در اومده. اما حس طنز قدرتمند امیرژوله (یکی از نویسنده های برره) به همراه قدرت قلم ابراهیم نبوی (که البته همون اوایل انتشار مجله از ایران رفت) و از همه مهمتر نوشته های بی نظیر ابراهیم رها، خیلی سریع چلچراغ رو در حد یه مجله متفاوت و جوون پسند مطرح کرد. امیرژوله، بعد از خلق یه شاهکار ادبی! به اسم دست نوشته های کودک فهیم، کم کم از چلچراغ کنار رفت و نویسنده های جدیدی مثل جلال سعیدی، حسین یعقوبی و… ، مثلاً جاشو گرفتن.

 

اما صحبت من سر «ابراهیم رها» س. کسی که از مجله مرحوم گزارش فیلم می شناسیمش و مخصوصاً مطلبی که بعد از جریان 18 تیر 77 نوشت. شاید بتونم به جرات بگم اون مطلب که تو شرایط سیاسی اون روز نوشته شد – و برخورد صدا و سیما با اون جریان را به باد تمسخر گرفت-  یکی از دلایلی بود که به بسته شدن گزارش فیلم منجر شد. اونجا، رها نشون داد که چه طنزپرداز بااستعدادیه .بعد از گزارش فیلم و  بعد از یه دوره وقفه، تو چلچراغ شروع به نوشتن کرد.

 

تو چلچراغ، ابراهیم رها – که هنوز که هنوزه، سر حقیقی بودن یا مستعار بودن اسمش بحثه! – انقدر نامنظم و پروقفه کار کرد که یه مدت، همه سرنوشت ژوله رو برای اون هم محتمل دونستن.الان هم دیگه نمیتونیم جزو بدنه ی اصلی چلچراغ حسابش کنیم. گرچه هنوز هم یکی دو صفحه ای که در هر یکی دو هفته می نویسه، جزو قسمت های پرطرفدار مجله س. الان یکی دو هفته س یه صفحه راه انداخته که ضرب المثل های معروف ایرانی رو به ترتیب حروف الفبا تفسیر می کنه. اونم چه تفسیری! به این پاراگراف در مورد «برای کسی تب کن که برات بمیره!» توجه کنید:

به کسی رای بده که کاری که تو دوستداری انجام بده. (نه خداوکیلی حرف بدی نزدم که) یعنی خودت را برای کسی… کن (شما فرض کنید، مثلاً فدا) که حاضر باشد برایت یه قدمی بردارد….

یا مثلاً برای ضرب المثل «به کوچه علی چپ زدن» که خیلی جالبه:

آدرس را اشتباهی دادن. خود را به آن راه (کدوم راه؟ همون راهی که…آی بله!) زدن. از دوستان پرسیدن این گرانی دلیلش چیست؟ پاسخ دادند به خاطر کارهای دولت خاتمی. گفتند چرا اینقدر معتاد داریم؟ پاسخ دادند آقای خاتمی. سوال کردند ترافیک…جواب دادند دولت خاتمی…پرسیدند داداش حالت خوبه؟ گفتند دولت خاتمی! این یعنی این که یک فردی خودش را به کوچه علی چپ بزند و انگار نه انگار که با او هستی! فهمیدید؟

دو کتاب شب نشینی در جهنم و دو قطعه عکس 4*6
به اضافه کتاب دوئل از جمله مجموعه نوشته های این آقا در زمینه ی طنزه.

رها، یه ستون ثابت روزانه هم تو رزونامه ی اعتماد داره که به نظرم اینجا، باز هم به قول خودش داره درّافشانی می کنه و طنزهای سیاسی فوق العاده ای می نویسه.. از اینجا می تونید مطلب امروزش (25 تیر) رو بخونید.

این رو هم اصلاً و ابدا و هیچ جوره و به جان خودش و اینا، از دست ندین:
نامه ای به یانگوم


گفت‌و‌گو‌ها

14 thoughts on “طناز من ای ناز من ای ناز!

  1. من اول شدم!
    جالب بود! ای ول!

    آفرین. به شما یه جوک طلایی تقدیم می شه!

    Posted by در رختخواب | 2007/07/16, 14:37
  2. من همیشه فکر میکردم 40 چراغ فقط یک مجله اینترنتیه . جالب بود D:

    اتفاقاً تنها چیزی که نبوده همین بوده!

    Posted by کیوان | 2007/07/16, 15:03
  3. امیرووووووووووووووووووووو تو جدن این مجله رو میخوندی ؟ خدا لعنتت نکنه بخاطر تو ضرر کردم امروز
    بیخیال نشنال جوگرافی بگیر بهتر از اینه

    فدای سرت که به خاطر من بزگوار، ضرر کردی! حالا سر چی؟

    Posted by eric | 2007/07/16, 16:40
  4. چلچراغ مگه ویژه نامه کودکان متولد دی 62 هم داره؟ یا داشته و نمی دونستم؟

    بابا چه خبره همه تون گیر دادین به چلچراغ؟ موضوع پست من ابراهیم رها می باشد به خدا! حالا دو کلمه هم راجه به چلچ صحبت کردیم خوب…

    Posted by آتوسا | 2007/07/16, 17:36
  5. من دو سه شماره از مجله های 40چراغو وقتی دوم دبیرستان بودم گرفتم خوندم اونم برای چی ؟ چون … خوب … ( وای! جخالت می کشم بگم ) چون در مورد ریکی مارتین نوشته بود و خوب منم اونموقع همش 12 ساله ام بود یعنی همسن و ساله امیروی خودمون بودم بنابراین ملاقه ام کاملاً طبیعی بود ( خوب خودمو توجیه کردم ؟ )
    در حال حاضر من هیچ مجله ای به غیر از دانشمند و نجوم نمی خونم … از روزنامه ام متنفرم چون اگر واقعاً هدفش دادن خبرای دست اول به مردم بود منظورم خبراییه که داغ، دست اول و البته واقعی باشه مسلماً بسته می شد اونم در جایی که این پشه کوره هی زرت و زرت انقلاب فرهنگی را می اندازه یه عده کتابا رو از دور خارج میکنه ( نمونه اش کتابای اوریانا فالاچی که من اونقدر تو نمایشگاه دنبالشون گشتم پاهام میخچه درآورد آخرشم پیدا نکردم! بعد دست از پا درازتر تشریف آوردم ولایت دیدم دوتاشو ایران زمین داره! ) بنابراین چی امیرو ( ببینم امیرو توام مثل اون امیروی سازدهنی تپل مپلی بعد یه چتری ام داری؟ ) ؟ خودتو گول نزن اگر چیزی بدرد بخوری بود اون طور زیر دست و پا نریخته بود که من قبلی و توی کنونی بتونیم بخریمش
    یعنی چی ؟ یعنی کسی که اقدام به نوشتن و نشر یه مطلب سیاسی طنز، جدی انتقادی انقلابی هر چی می کنه اونو مخفیانه پخش می کنه و سوراخ موشو می خره سه میلیون!
    (به جای این کارا داریوش گوش بده ذهنت باز شه !)

    من ترجیح می دم 12 ساله باشم. (جدی ترجیح می دم؟) من هیچ وقت چلچراغ رو به خاطر فلان نوشته ش نمی خریدم. بعد از یه مدت خریدنش برام عادت شده بود.
    ماندی جون، همچی می گی «من قبلی و توی کنونی» انگار که جای ننه آتوس رو گرفتی! بابا بیا پیش خودمون! منم خیلی وقته دیگه چلچراغ رو دنبال نمی کنم. در واقع الان دیگه باید از تیترش خوشم بیاد که بخرم.
    داریوش ذهن رو باز نمی کنه. اونو خواب آلود می کنه!

    Posted by mandana | 2007/07/16, 19:04
  6. فقط مطالب رها بود که به چلچراغ ارزش میداد نمیدونم الان هم تو چلچراغ مینویسه یا نه.
    راستی من رئیس جمهور شدم!!!

    منم تو پست همینو گفتم…تقریباً. الان هم می نویسه دیگه!
    خوشبحالت!

    Posted by آریا دجال | 2007/07/16, 19:30
  7. الان که خوندم دیدم که یه سوال اساسی رو جواب ندادم اونم پیشنهادته که چرا می خوانیم؟ مطمئنی که میخوانیم؟ گفته بودم که لینکات با حالن. حالا غیر از لینکات برای من یکی که جذابیت جوابایی که به کامنتها میدی بیشتره. ولی نه بدجنسی نکنم. بد نمی نویسی نوه جان. بهت امیدوارم. امیدوارم یه روزی تو چارصدچراغ بنویسی ننه.

    مرسی از اظهارات روشنگرایانه ت! ولی با عرض کمال تاسف باید بگم که دیگه لینک روزانه نمی ذارم. این وردپرس مث بلاگفا مدیریت لینک روزانه نداره. (یا هنوز من ندیدم) بنابرین فقط لینک های جالب رو آپدیت می کنم.

    Posted by آتوسا | 2007/07/16, 21:29
  8. احتمالن بابت این پست پورسانتی چیزی از رها گرفتی؟ آخرین بار فک کنم 3 سال پیش چلچراغ به دستم رسید…یه مقداری مزخرف بود گاهی.

    اتفاقاً می خواستم اسم پست رو بذار تبلیغنامه! ولی خوب ارزششو داره

    Posted by یواشکیهای غوغا | 2007/07/16, 23:19
  9. باشه همونم ب آپدیتی بد نیست.

    Posted by آتوسا | 2007/07/16, 23:20
  10. امیر جان!
    این ورد پرس ات چرا دیگه منو نمی شناسه؟
    راستی سرعت بالا آمدن ورد پرس نسبت به بقیه سرویس دهنده ها چه جوریه؟

    وردپرس چون از جاوااسکریپت تو کدش استفاده نمی کنه از بقیه ی سرویس دهنده ها (به خصوص ایرانی ها) سرعت لودش بالاتره.

    Posted by در رختخواب | 2007/07/18, 12:30
  11. بازم که منو نشناخت! من خسته شدم از شناخته نشدن! ای خدا! ای فلک! آمیر جان! رفیق شفیق!

    یعنی چی نشناخت؟ من که محدودیت نذاشتم…؟

    Posted by در رختخواب | 2007/07/18, 14:52
  12. من عاشق چلچراغم اونو از شماره اول میشناسمش . یعنس همه رو میشناسم بخصوص مدیر مسئولشو از هفته نامه دوچرخه راستی میدونستی ابراهیم رها تو دوچرخه هم مینوشته

    نه من هیچ وقت دوچرخه رو ندیدم. ولی با توجه به قشر مخاطباش، فکر نکنم طنزای تند و تیزی که جاهای دیگه می نویسه اونجا هم مینوشته.

    Posted by ... | 2007/08/20, 19:22
  13. age sait roozname ye docharkhe ro midoonid lotfan be email am)befrestid ( mehrnaz_625@yahoo.com

    Posted by ناشناس | 2008/04/06, 00:14
  14. kash axhaye mix shodeye esme tannaz ro ham mizadin ma ham download mikardim !!

    Posted by حامد | 2008/08/14, 04:18

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.