//
you're reading...
توهم, خزعبلات مجانی

قضیه‌ی پارادوکس گربه و نان کره‌ای


آدم تو اینترنت به چه چیزایی که برنمی خوره! ملت می‌شینن و قوه تخیل خودشون رو چنان به کار میندازن که گاهی از مسائل مطروحه‌شون، مرغ پخته هم خنده‌ش می‌گیره!

داشتم ویکی‌پدیا رو می‌گشتم که به یکی از این مسائل رسیدم. مساله ی فوق العاده مضحک وبی معنی‌ای که با استفاده های از فرض‌های منطقی به حکم غیرمعقولی می‌رسه که البته طنز مساله هم در همینه.
جالبه که بدونین که پارادوکس گربه و نون کره‌ای کلی طرفدار داره و آدم های زیادی راجع بهش نظر دادن و وبسایت های زیادی هستند که درباره ی این نظریه مطلب نوشتن.

برای این که وارد مساله بشیم، باید این دو نکته رو به ذهن داشته باشین:
1 – اگر گربه‌ای رو از ارتفاعی از سطح زمین ول کنیم، حتماً روی پاهاش فرود میاد (بخوانید)
2- اگر یه نون رو که مقداری کره روش مالیده شده از بالا بندازیم، حتماً از روی کره مالیده شده‌ش به زمین می‌افته.

حالا حکم مساله اینه:
اگر نون کره ‍‎ای رو به پشت گربه ببندیم، طوری که طرف کره مالیده شده‌ی نون، به سمت بالا باشه و اونوقت گربه رو از ارتفاع به ول کنیم، چه اتفاقی می‌افته؟!!

cat1

خواهش می کنم این رو درنظر بگیرین که ما هیچ دردی نداریم و هیچ مساله‌ی مهمتر از این تو زندگی‌مون وجود نداره که فکرمون رو مشغول کنه. در این صورت می تونین با یه ذهن باز و دور از تشویش به این مشکل اساسی جامعه ی بشری بپردازین!

از همین پارادوکس استفاده می شه تا پاسخ بعضیا از ابهامات فیزیکی داده بشه. برای خوندن نظریه هایی که راجع به این قضیه وجود داره و البته نکاتی که خوندنشون خالی از لطف نیست، روی ادامه‌ی مطلب کلیک کنید.

یکی از معمول‌ترین جواب هایی که به این سوال داده شده، اینه که در نتیجه‌ی نیروی به سمت Buttered_catبالای نون کره ای و نیروی رو به پایینی که گربه برای فرود بر روی پاهاش وارد می کنه، در فاصله‌ی نزدیکی از سطح زمین باقی می‌مونه و به حالت پایدار می‌رسه. در حالتی که گربه برای رسیدن به سطح زمین تلاش به خرج بده ممکنه باعث بشه که حرکت دورانی ای اتفاق بیافته و گربه به دور خودش شروع به چرخش کنه! گرچه این فرضیه مبتنی بر اینه که قضیه ی بقای انرژی نقض نشه و انرژی چرخش، از تبدیل انرژی جنبشی ناشی از سقوط و انرژی پتانسیل ناشی ذخیره شده در ارتفاع معین به اون بوجود اومده باشه.

این نتیجه‌ی تئوریک که از استفاده از مسائل دینامیک به دست اومده، می تونه منشا پاسخ به مسائل ضذ جاذبه و روش‌های غلبه بر اون باشه. مثلاً اینکه یوفوها چه جوری پرواز می کنن و…

خیلی ها معتقدند که اصلاً نمیشه یه نون کره ای رو به یه گربه بست، چون قبل از اینکه بخوای یه همچین کاری کنه گربه هه در می‌ره!!

دیوانه هایی که این جور مسائل رو طرح می کنن، فقط حرف نمی زنن، بعضی از اونها حتی دست به آزمایشهای عملی زدن و گربه‌های بخت برگشته رو فدای آزمایش نظریه شون کردن! به این نمونه توجه کنید که یکی از همین جماعت بزرگوار انجام داده:

«من این آزمایش رو یه بار روی گربه ی یکی از همسایه هامون انجام دادم. نتیجه 20 بار تست، منو به دو نتیجه رسوند: 1) اینکه گربه واقعاً روی پاهاش فرود میاد و 2)اینکه بعد از فرود اومدن، به سمتی که نون کره ای بهش بسته شده قل می خوره و با یه تلاش نافرجام، سعی در جدا کردن نون کره ای از خودش می کنه! بعد از 20 بار آزمایش از ارتفاع های مختلف، گربه همسایه مون به هرقیمت ممکن خودش رو از دسترس من دور نگه داشت و از اون به بعد هم هروقت منو می بینه یه متر به هوا میپره و در میره. من دنبال گربه هایی هستم که داوطلبانه حاضر بشن در آزمایش من شرکت کنند!»

06472087

تو قضیه گربه و نون کره ای، چند آلترناتیو وجود داره :

1 – اگه گربه‌ ی یکی پا نداشته باشه یا فلج باشه

2 – اگه به جای انکه کره رو، رو نون بمالیم و ببندیم دور گربه، اونو مستقیماً رو پشت گربه بمالیم!

3 – اگه گربه بین زمین و هوا، نون کره ای رو بخوره!

4 – آیا ول کردن گربه مرده نتیجه رو تغییری میده؟!

5- عواملی مثل سایز نونی که کره مال شده و وزن گربه عوامل محیطی مثل اصطکاک هوا و… چه تاثیری می تونن داشته باشن؟
نظر شما چیه؟

اگه سوال دیگه ای به ذهن شما می رسه مطرحش کنین . این لینک ها هم، آدرس سایت هایی هستند که نظرات مختلفی راجع به این قضیه توش مطرح شده.

لینک ویکی پدیا برای مساله گربه و نون کره ای
http://www.butteredcat.co.uk/index.php
http://www.stupidquestionsanswered.com/index.htm
http://everything2.com/index.pl?node_id=124

گفت‌و‌گو‌ها

24 thoughts on “قضیه‌ی پارادوکس گربه و نان کره‌ای

  1. نمیری الهی! و بمیرم برای دردها و مشکلات زندگیت ننه!!!!!!!!!!!!

    آمیر» اونو برای پیشگیری نوشتم. وگرنه کلی فحش خورده بودم.منو که میشناسی…از هفت دولت آزادم!

    Posted by آتوسا | 2007/09/21, 19:54
  2. آقا جون با گربه چه کارداری ؟ خوشت میاد کسی پشتت کره بماله!

    آمیر» فکر نکنم. چون خیلی بی ناموسیه!

    Posted by sasan54 | 2007/09/21, 22:06
  3. حالت دیگه ای که برای این مساله پیچیده میشه در نظر گرفت اینه که زیر پاهای گربه رو کره بمالیم که دیگه تا نتونه با پاهاش بیاد رو زمین!
    D:
    … ای بابا! ببین چیجوری مخ آدم رو به کار میگیرن!

    در ضمن آمیر جان، تغییرات قالب مبارکه،
    مخصوصاً این دراپ شادویی که واسه عکسها گذاشتی!
    قبلاً نبود، بود؟!

    آمیر» زیر پاهاشو کره بمالی که با مخ میاد زمین ! اونوقت جواب انجمن حمایت از حیوانات رو خودت باید بدی!
    مرسی از تعریفت.اون خط چین ها رو من نذاشتم واسه قالبه ولی بقیه ش کار خودمه.

    Posted by هادی | 2007/09/22, 00:21
  4. این نونش باید تست باشه یا با بربری هم میشه؟!
    من شک دارم نونش از اون طرف بیاد پایین.

    آمیر»
    نه فقط باید تست باشه. جنس ایرانی همه چی رو خراب می کنه، حتی اگه بربری باشه! ضمناً اصلاً اسم قضیه هم می گه
    cat and bread toast

    Posted by شبستان | 2007/09/22, 00:51
  5. داداش خوشت می آد یکی شما رو 20 بار از پشت بم پرت کنه پایین و بعدش هم بگه می خواستم شکستن دست و پای آدمیزاد رو امتحان کنم؟؟!
    (سازمان حمایت از گربه سالان)

    آمیر» خوشبختانه ما دست و پاشکسته تر از اونی هستیم که بخوایم خوشمون بیاد یا بدمون بیاد!.

    Posted by khak313 | 2007/09/22, 06:44
  6. اصولاً من از گربه وآرايه پارادوكس دل خوشي ندارم!

    آمیر» ببخشید دل خوش کیلویی چنده؟ گفتم شما حتماً باید بدونین.

    Posted by kochebagh | 2007/09/22, 08:13
  7. آخی… خیلی وقت بود اینجا نیومده بودیم! واللا من الان که دارم این رو می نویسم فقط تو فکر اون نون کره ایم! چون خفن گشنمه!
    در مورد هک سایت تلویزیون… کلی حال کردم!

    آمیر» نونش رژیمیه ها. هنوز می خوایش یا نه؟!!

    Posted by امید | 2007/09/22, 10:58
  8. چيزهايي مثل اين كه ذهن آدم رو مشغول ميكنه در واقع يه جورايي گير ذهني است . مثلا تا حالا شده وقتي حرف مي زني نقطه هاي كلماتت رو بشمري ؟

    آمیر» تا حالا نشده. ولی دارم سعی می کنم! اینی که شما می گین بیشتر شبیه میخ های ذهنیه تا گیرهای ذهنی!

    Posted by grayidea | 2007/09/22, 12:49
  9. میشه این مشکل رو هم که پشه‌ها روز‌ها کجا میرن حل کنی؟ اون وقت من با خیال راحتمی‌میرم.

    آمیر» اگه فکر می کنی فقط خودت می خوای حل این مشکل رو بفهمی باید بگم که سخت در اشتباهی!. من خودم توش موندم!

    Posted by mychamber | 2007/09/22, 16:28
  10. عجب داستانی! ولی شباهتی که زنان و گربه های ماده دارند تا حدی میتونه شبیه هم باشه.راستی اگر نظری راجب کار کردن زنان در خارج از خانه داری به ما سر بزن تا نظرات شما رو هم راجب این موضوع جویا بشیم با تشکر

    آمیر» نمیدونم والا. شباهتشون چیه؟!

    Posted by gozarzaman | 2007/09/22, 16:55
  11. حیف نون

    حیف کره

    تازه گربه رو چرا کثیف میکنی؟

    مگه نمیدونی حموم بردن گربه کار خیلی سختیه ؟

    به نظر من گربه معلق در فضا میمونه!

    و اصلا پایین نمیاد

    آمیر » خوب این همهون نظریه ک همه دارن. شما هم قاطی همه!!

    Posted by http://pppooonnnyyy.blogfa.com/ | 2007/09/23, 00:06
  12. سلام اميرجان از اشنايي با شما خوشوقتم و از اينكه به وب من سر زديد ممنونم…! با تبادل لينك موافقيد؟

    Posted by olis | 2007/09/23, 00:26
  13. عجب مخی داشته طراحش! این پست اصل توهم بود ها!

    آمیر» نه بابا…می دونسته قراره تو وبلاگ من چاپ بشه واسه همین پیچونده تش!! البته این چیزی با حرف شما نداره…منافات!!!

    Posted by ayyoob110 | 2007/09/23, 01:42
  14. ببخشین از بالایی ها کدومیک نظر منو دادن؟

    هیچکدوم

    مگه اینکه پاکشون کرده باشین

    آمیر» از بالایی ها رو نگفتم. اونایی که مساله رو طرح کردن رو می گم. آقاخارجی ها!

    Posted by http://pppooonnnyyy.blogfa.com/ | 2007/09/24, 01:01
  15. من همینقدر عقلم میرسه که باقی ماندن در حال جنابت تا اذان صبح موجب ابطال روزه در ماه رمضان است
    اینکه گلواژه من چه ربطی به کره ویا گربه داشت رو اطلاع دقیق ندارم.

    Posted by برخیا | 2007/09/24, 19:02
  16. منم پس خارجکی فکر می تراوشم
    !

    Posted by http://pppooonnnyyy.blogfa.com/ | 2007/09/25, 23:23
  17. توووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووپ

    Posted by 0ـحـ0ـد | 2008/02/11, 21:50
  18. خيلي مي خوامت

    Posted by نگين | 2008/02/28, 16:14
  19. اندازه يه قابلمه با هرچي لب تو عالمه مي بوسمت قبل همه به شرطي كه بهم بگي دوست دارم يه عالمه

    آمیر:»خدا به خیر کنه!! دوست دارم یه عالمه… خوب بعدش چی؟!!

    Posted by نگين | 2008/02/28, 16:38
  20. بعدش:ليوان ز لبت بوسه گرفت من لب ليوان ديدي ز لبت بوسه گرفتم به چه عنوان .ببخشيد درس داشتم سر نزدم

    Posted by نگين | 2008/03/12, 14:40
  21. اگه تو مال من بودي از اينجا ور مي داشتمت مي بردمت يه جاي دور روي چشام مي ذاشتمت

    Posted by نگين | 2008/03/14, 17:30
  22. اگه همه ي زنبوراي دنيا نيشت بزنن حقته چون خيلي گلي

    Posted by نگين | 2008/03/14, 17:37
  23. البته سایتم مثلا ادبیه به ما سر بزنی خوشهال میشم
    راستش من دنبال سایتی هستم که برام روشن کنه چرا گربه را از هر ور بندازی با چهر چنگولش میاد پائن اگه مطلب مفیدی در باره ی دینامیک حرکت گربه پیدا کردی برام تو نظر سنجی سایتم ادرس سایت یا منبعش رو بنویس
    باتشکر نسیم تهرانی

    Posted by nasime tehrani | 2009/02/28, 20:37

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: دیوار، سقف و کمد نوشته های خوابگاه « KGMN - 2009/02/11

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.