//
you're reading...
موسیقی, سینمای جهان

یه کارتون ژاپنی: شهر اشباح


تو کشور ما متاسفانه عامه‌گرایی به شدت موج میز‌نه. یه سریال، یه مجله، یه آهنگ، یه خواننده، یه فیلم…هرچی که در و همسایه دیدن و شنیدن و گفتن خوب بوده، ما هم باید ببینم چون اونا گفتن. این وسط تعداد زیادی از آثار هنری درخور هستند که بدون اینکه ردی بین جماعت ایرانی باقی بذارن، میان و میرن و وارد سلیقه عمومی نمی‌شن. بعضی از سریال های  تلویزیون آمریکا و گروهی از کارتون‌های ژاپنی یکی از نمونه‌ی بارز این جریان هستند.

در مقابل، فیلم و کارتونهایی هم هستند که از همه نظر، تحسین تماشاگر رو برمی انگیزند.یکی از اینها انیمیشین
Spirited Away ( به فارسی شهر اشباح) برنده اسکار بهترین انیمیشن سال 2001، کارتونیه که توسط هایائو میازاکی، کارگردان و انیمیشن ساز معروف  شده ژاپنی ساخته شده ولی با وجود اسکاری که دریافت کرده، هنوز بعد از شش سال، موفق نشده جای خودشو تو فیلم های موردعلاقه‌ی خانواده های ایرانی باز کنه. شاید چون spiritedawayr4le1فکر می‌کنین که دو مقوله‌ی کارتون و بزرگسال بودن تو یه ظرف جا نمیشن، نباید طرف اینجور چیزا برین من باید همینجا تکلیفتون رو روشن کنم: برنده‌ی ‌جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره برلین (جایزه برتر جشنواره برلین) و کسب عنوان پرفروشترین فیلم سینمای ژاپن با شکستن رکورد فروش تایتانیک (1997) [که البته بعداً با فیلم دیگه‌ای از همین کارگردان (قلعه متحرک هاول (2004)) شکسته شد]. اینجوری شاید به قبول این نکته راضی بشین که با یه انیمیشن معمولی سر و کار ندارین. به قول راجر ابرت با این دید به این فیلم نگاه نکنید که «کارتونه، پس نمی‌بینمش!» یا اگه فقط اهل کارتون‌های والت دیسنی هستین، باید بدونین که اینم تهیه‌کننده‌ش دیسنیه!»

فیلم از درون ماشینی شروع می شه که چیهیرو، دختربچه‌ی 10 ساله به همراه پدر و مادرش به سمت خونه‌ی جدیدشون در یکی از شهر های ژاپن در حرکتند. پدر تصمیم می‌گیره که یه راه میون‌بر رو انتخاب کنه اما مسیر رو گم می کنه و به تونلی می‌رسه که اونا رو به یه سرزمین زیبا و سرسبز می‌رسونه. بعد از گذشت مدتی، متوجه می‌شن که اونجا یه شهر متروکه‌س و درعین حال رستورانهایی داره که توشون پره از انواع غذاها و دسر و … . پدر و مادر شروع به خوردن می‌کنند و چیهیرو که احساس نگرانی خاصی نسبت به اونجا داره، از رستوران بیرون میاد و در شهر متروکی که حالا داره به سمت شب شدن میره، سرگردان میشه. روی پلی منتهی به یه حمام بزرگ، با پسری روبرو می‌شه که بهش اخطار می‌کنه که قبل از تاریک شدن کامل هوا، اونجا رو ترک کنند. چیهیرو هم سریعاض به سمت رستوران بر‌می‌گرده، اما در کمال حیرت و وحشت می‌بینه که پدر و مادرش به دو خوک تبدیل شدن و راه بازگشتspirited_away_05شون هم با یک رودخونه بزرگ بسته شده. بدن چیهیرو بعد از چند لحظه شروع می‌کنه به شفاف شدن و او متوجه کشتی‌ای می‌شه که از دور می‌رسه و در ساحل رودخونه مسافرای خودش رو پیاده می‌کنه؛ مسافرانی که همشون ارواح و موجودات ترسناکی هستند که به سمت حمام روانه شدن. پسری که چیهیرو قبلاً دیده بود، اینجا به کمکش میاد و اونو از تبدیل شدن به شبح نجات میده. اما بهش پیشنهاد می‌کنه که برای نجات جون خودش و مادر و پدرش، به حمام بره و تقاضای کار کنه.
ماجراهایی که از این پس پیش میان، همگی لحظه هایی رو بوجود میارن که فیلم رو با قدرت تا انتها پیش می‌برن و شخصیت جدیدی از چیهیرو می‌سازند که با اون چیزی که در ابتدا بوده، کلی تفاوت داره.

آثار میازاکی عمق و پیچیدگی ای دارند که بیشتر انیمیشن های آمریکایی از اون بی‌بهره هستند. کارهایی که با دست طراحی شدن و نه با کامپیوتر. همونقدر که سایر کارتون‌هایی از این دست رو جزئیات تصویریشون وقت میذارن، میازاکی روی شخصیت‌پردازی کاراکترهاش تاکید می‌کنه. ضمن اینکه رنگ‌آمیزی شاداب ، یکی از مشخصه های کارتون های میازاکی به حساب میاد.

سه تم اصلی که داستان بر مبنای اونها بنا گذاشته شده، حرکت از کودکی به بلوغ و در واقع نوعی اعتراض به فراموش کردن ارزشها، حرص و طمع و همینطور تغییرات محیطی زندگی جدید هستند. نکته جالب اینکه هرسه‌ی اینها در ماورای داستان اصلی قرار دارن و به شکل مستقیم در فیلم بازگو نمیشن.

خوب! به نظرتون داستان، آشنا نیست؟ به کودکیتون برگردین…کتاب‌هایی که خوندین…قصه هایی که شنیدین…
بله! «آلیس در سرزمین عجایب» ؛منتها یه ورژن ژاپنی، یه دنیای عجیب و غریب با هیولاها و توهمات مربوط به خودش و البته یه دختربچه‌ی مهربون که قراره در طول داستان، متحول شه.

.spiritedaway

پی‌وست:
همونطور که تو پست قبلی هم گفته بودم، به موسیقی کارتون های ژاپنی علاقه زیادی دارم. میازاکی، تقریباً تو تمام کارتون هایی که ساخته با یه آهنگساز کار کرده: جو هیساشی (=Joe Hisaishi) و البته نتیجه کارش با این آهنگساز 57 ساله رو هم گرفته. از اون طرف هم هیساشی رو به خاطر کارهای درخشانش با میازاکی میشناسن با وجود اینکه پایه‌ی موسیقی هیساشی بر مبنای تم های اصیل ژاپنیه، اما وزنه‌ی کلاسیک موسیقیش بر جنبه های دیگه اون سنگینی می کنه.

شدیداً توصیه می کنم که آهنگ‌های پایین رو دانلود کنید. اولی، تم اصلی موسیقی فیلم Spirited Away هستش و برای سهولت شما عزیزان یادآور می‌شود که حدود 20 ثانیه موسیقی یانگوم‌وار اولش داره! بهش دست نزدم که بعداً به نقض کپی‌رایت و اینا متهم نشیم! خواستین خودتون با یکی از برنامه های مرتبط اون تیکه رو ببرین بندازین دور! دومی هم که ایستگاه ششم نام داره و جای توضیح بیشتر نداره. (خیالتون رو راحت کنم، پیانوی بسیار آرامش‌بخشیه. هیچ‌گونه تم ژاپنی هم توش به کار نرفته.)

♫ Return
♫ the Sixth Station

منابع:
صفحه مربوط به فیلم در Imdb
صفحه مربوط به فیلم در ویکی‌پدیا
نقد راجر ابرت بر فیلم شهر اشباح

اگر موضوع این پست، موردپسندتون بوده، پیشنهاد می‌کنم اینها رو هم بخونید:

◄  سفر به یک دنیای پیچیده‌ی پیچیده: نگاهی به کارتون قلعه‌ی متحرک هاول

پرنسس مونونوکه: شاهکار انیمیشن‌های دنیا
پسر کو نشان از پدر: درباره انیمیشن افسانه های دریازمین

در مقابل،
گفت‌و‌گو‌ها

51 thoughts on “یه کارتون ژاپنی: شهر اشباح

  1. این کارتون را دارم ولی ندیدم، در اولین فرصت باید نگاش کنم!
    در ضمن در بین کارتونا از «عروس مرده» هم خیلی خوشم میاد و احتمالا در رابطه‌اش بنویسم!

    آمیر» در اولین فرصت، فردا ببین! حیفه که بذاری خاک بخوره. عروس مرده…اون که شاهکاره…منتظر هستم

    Posted by محمد | 2007/10/07, 23:25
  2. عروس مرده

    کارخونه هیولا ها

    ورژن جدید شنل قرمزی

    اینا رو دخترم میبینه

    اون شش سالشه و حدودا همسن توئه !

    من ژاپنی هارو درک نمیکنم

    تو عوالم دیگه ای هستن

    کارتون های اروپایی بهترن از هالیوود

    چون طنز بخصوصی دارن

    مثل اوگی zizizi

    آمیر»
    اوگی که شاهکار طنز اروپاییه! من هنوز هم اگه ببینم داره پخش می کنه پای تلویزیون میخ میشم.
    اما کارتون ژاپنی یه چیز دیگه س. اصلاً می دونی چیه؟ من این پست رو به خاطر تو زودتر نوشتم که بدونی چی میگم!

    Posted by پونی | 2007/10/08, 00:35
  3. قبلاً باید به خاطر کارتون‌ها گریه می‌کردی اما الان مثل اینکه باید فکر کنی. میبینی زندگی چقدر سخت شده…

    آمیر» شاید قبلاً نباید زیاد فکر می کردی ولی الان خیلی راحتتر هم می تونی گریه کنی.

    Posted by mychamber | 2007/10/08, 00:49
  4. منم از طرفدارای کارتون های ژاپنی و افسانه های خاور دور هستم،از نظر من دیدگاهشون متفاوت و جالبه اما سینمای وحشت ژاپن حرف نداره،یه چیز دیگه س!

    Posted by kochebagh | 2007/10/08, 06:16
  5. خوشحالم كه مي بينم تو و خواهرت غزل!! سليقه هاي مشابهي داريد و هر دوتون به كارتونهاي چنين با مفهوم و عميقي علاقه داريد.. خودم هم كه هميشه پا به پاتون اينا رو ديدم!!! مخصوصا عروس مرده!! و اما پسرم گارفيلد دو! ازش نگذر! و جوجه كوچولو اونم خيلي قشنگه يادت نره!
    مي بينم كه همه مون در راستاي فرارسيدن روز كودك خودمون رو داريم نشون ميديم! با پست تقريبا مشابهي به روزم!!!!!!!!!!!!

    آمیر» میام …برم سرم کلاس بیام

    Posted by olis | 2007/10/08, 08:35
  6. الان وقت ندارم بخونم. پس نظري هم ندارم 😉

    Posted by Atousa | 2007/10/08, 08:38
  7. سلام امیر جان
    ممنون که همیشه بهم سر می زنی و ممنون که که سر زدی و کامنت گذاشتی بهت حق می دم گاهی وقتا واقعاً حرفی برای گفتن وجود نداره ولی یه کلمه یا یه لبخند از طرف یه دوست می تونه از هزاران جمله گویا تر باشه
    در مورد این کارتون چند تا چیز برام خیلی جالب بود اول اینکه به نظرم اومد ژاپنی ها بالاخره با واقعیت اندازه چشماشمون رو به رو شدن ولی هنوز با واقعیت حجم موهاشون رو به رو نشدن بعد من هنوز اینو ندیدم ولی قبول داری که ژاپنیا همیشه کارتوناشونو از شور در میارن ؟ یعنی تو همه چیز خیلی اغراق می کنن مثلاً خیلی بد یا خیلی خوبن اون قدای سه متری و بدنای باریک با موهای تا زانوشونم که دیگه منو کشته نمی دونم این کارتونه که جمعه ها صبح نشون می ده می بینی یا نه ؟ نمی دونم شایدم ما بزرگ شدیم دیگه دنیای پاک و بی آلایش بچه ها هر چند با ورژن ژاپنی دیگه برامون رنگی نداره …
    یه چیزه دیگه من تنها موسیقی متنی رو که دوست دارم heavenly beautifull یا همون نل خودمونه و کارتون مورد علاقه ام هم finding nemo

    Posted by مامانی | 2007/10/08, 11:40
  8. ولی کلاً فیلم های ژاپنی رو دوست دارم هر چند کاتوناشون معنای عمیقی داره و دیدنش خیلی لذت بخشه ولی آمریکایی اش بهتره ( همون american dream خودمون دیگه ! )
    وبلاگ تو کلاً خیلی مفیده چون من اطلاعاتم در مورد سینما و موسیقی و اینا خیلی کمه این جوری آپ تو دیت می شم چی کنم مادر ؟ سند و سالی ازم گذشته دیگه ……..
    مرسی از نقد قشنگت امیر عاقل بیست چهار ساله پیرمرد مو سفید تسلیم روزگار و سرنوشت …

    آمیر» من هنوز 23 سالمه. هروقت دی شد، اونوقت می تونی بهم بگی 24 ساله!

    Posted by مامانی | 2007/10/08, 11:45
  9. ولی شرکت هیولاها و finding nemo چیز دیگه ان تا حالا صد بار دیدمشون و شرکت هیولاها بیشتر به خاطر دوبله عالی اش از اون ترکه خیلی خوشم میاد که میگه به هیمالیا خوش اومدین … دوری ام خیلی دوست دارم چون شبیه خودمه البته منهای آلزیمرش …
    راستی هری پاتر ام همون طور که گفتی رو پرده بود !

    آمیر»
    مرسی ماماندای عزیزم! واقعاً که از این همه اظهار کامنتت ممنونم و خوشحالم که مفید فایده می نمایم!کارتون هایی که اسم بردی همه شون قشنگن بخصوص کارهای جان لاسه تر (شرکت هیولاها، داستان اسباب بازی و شگفت انگیزهاو جدیداً هم راتاتوی. ولی فرقشون با کارتونی مث شهر اشباح اینه که وامدار جلوه های ویژه و جذابیت های بینظیر تصویرشونن. بنابارین هرچقدر هم که از داستان محکمی برخوردار باشن، بازم نمی تونن عمقی که داستان های میازاکی دارن رو به تصویر بکشن.
    حالا راستی…یخ بستنی موخوری؟!

    Posted by مامانی | 2007/10/08, 11:54
  10. صحنه را دیدم و احتمالا باید جالب بوده باشه! آخه لامصب این نسخه‌ای که من داشتم 50(!!!!) دقیقه سانسور داشت ( 75 دقیقه بود) و رسما نفهمیدم که چی به چی شد. اما آخرش دیدم که ننه باباش را نجات داد!

    آمیر» 50 دقیقه چی؟!!! کارتون؟ از کجا گیرش آورده بودی؟!!

    Posted by محمد | 2007/10/08, 14:59
  11. بازم نظري ندارم. عجله دارم.

    آمیر» آموزش کامنت نویسی میدی؟! منم یادم میگیرم! میرم رو وبلاگ ماماندی اجرا می کنم!

    Posted by Atousa | 2007/10/08, 14:59
  12. من دیدمش! همون موقع هم ازش خیلی خوشم آمد. (البته الان متنت زیاد بود بعدا میخونم)
    ولی در کل من یک کارتون خوره‌ی خفنی دارم!

    Posted by شبستان | 2007/10/08, 18:49
  13. اومدم پسر گلم رو ببينم و برم هيچي!!!

    Posted by olis | 2007/10/08, 23:43
  14. zzzzzzzzzzzzqqqqqq6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn4f4f4f4f4f4f4fddddddssssss6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hn6hniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllllllllllllllllllllllllllll;;;;;;..,,m6hnvvcc

    Posted by ناشناس | 2007/10/09, 01:29
  15. راستش تیتر این پست منو جلب کرد. من این کارتون رو بیش از ده بار دیدم و واقعا زیباست. قلعه متحرک هاول رو هم دیدم و اون هم خیلی دوست دارم. دنیای خیالی عجیبی داره و موسیقیش هم عالیه. عجیبه که ایرونیها بهش جذب نشدن. ممنون از این پست و دانلودها. علاقمند شدم بقیه نوشته هات رو بخونم. فعلا موفق باشی!

    آمیر»
    اتفاقاً درباره کارتون قلعه متحرک، چندبار خواستم مطلب بنویسم اما دستم نرفته برای کار. اما از این به بعد دنبال نوشتن مطالب راجع به کارتون های دیگه ی میازاکی هستم. بد نیست تو ایران یه کم بشناسنش.

    Posted by mamamahmoud | 2007/10/09, 04:51
  16. بازم نظری ندارم. خوابم میاد.

    آمیر» الان که صبحه! تو کی خوابت نمیاد من همون موقع خبرت کنم؟!

    Posted by Atousa | 2007/10/09, 11:30
  17. اااااااااا… ایول این همه کارتون باز!
    … واقعاً کارتون فوق العاده ای بود! …
    کسی از نجات کودکان نگفت! … به نظر من اون هم فوق العاده است!
    توی این کارتونها چند نما هست که نمیشه تشخیص داد که کارتون هستن یا واقعی!

    خیلی جالب بود! اطلاعات جدیدی به دست آوردیم.
    ممنون آمیر جان!

    آمیر» خواهش می کنم. نجات کودکان رو نمی تونی با شهر اشباح ممقایسه کنی. اون فقط جلوه های ویژه س و هنر انیمیشن کامپیوتری. البته قشنگه ولی تو سبک خودش.

    Posted by هادی | 2007/10/11, 14:25
  18. دیدی چی شد؟!! … به گمون کنم سوتی دادم!

    آمیر» به گمون من که هنوز نرسیده. رسید خبرت می کنم

    Posted by هادی | 2007/10/11, 14:31
  19. سلام خيلي سپاسگزار از حس عشقت به مردم و اينكه دوست داري اونها به خوب ديدن عادت كنن . من يك دختر 4 ساله دارم كه با من و پدرش ببعضي شاهكارهاي ميازاكي را ديده است . قله متحرك هاول-كيكي-شهر اشباح-توتورو -قلعه اي در اسمان -پرنسس مونونوكه- بي نظير جذاب شاهكار – انساندوستانه – طبيعت مدار – عاشقانه – پررمزوراز – قوي – دوستدار طبيعت – ضد جنگ – عاشق جنگل -و شيفته هر چيز زيبايي كه نفس مي كشد و روح و زندگي در او جريان دارد . ادامه بده ده نفر هم ببينند و بشناسند و بخوانند به ده نفر ديگر آموزش مي دهند و ………..پيروز باشي مردم ما همان مردمي هستند كه پرستنده خداوند راي و جانند .

    آمیر» ممنوت از لطفتون. آدم این جور صحبت ا رو می شنوه (میخونه) انرژی میگیره.

    Posted by hamideh | 2007/10/22, 16:15
  20. هم خودش و هم موسیقی‌اش شاهکار بود.

    از شما و از تورنت ممنونم!

    Posted by sharpedia | 2007/11/26, 19:33
  21. شهر اشباح رو دیدم خیلی عالیه راستی من خونه متحرک هاول هم دیدم اونم واقعا» بی نظیره

    آمیر«» به زودی راجع به اونم مینویسم

    Posted by sahar | 2007/12/04, 11:12
  22. سلام خسته نباشي
    اين بار اگه اجازه بدي من مي خواهم يك پيشنهاد كنم
    يك فيلم هست كه ارزش ديدن داره
    the scent of green papaya يك فيلم وويتناميه از يك كارگردان ويتنامي -فرانسوي
    مثل شعر است . بد نيست البته اگه تا حالا نديديش.

    آمیر:»مرسی. اگه جایی دیدمش حتماً میخرمش. عطر پاپای سبز؟!

    Posted by حميده | 2008/01/20, 16:20
  23. من خیلی از این انیمیشن خوشم اومد. به نظرم چون یه افسانه شرقی بود بسشتر با فرهنگ ما میخوند و لذت بخش بود. من تو کف انیمیشن های دیگه میازاکیم مثل kiki delivery service, naucika the boy of the wind vallyو the cat return. شما نمی دونید چه طور گیرشون بیارم؟

    آمیر:»خوب من کارتون kiki رو که تو بازار تو یه قالب سه فیلمه دیدم و خودم هم رو CD دارمش. اما دوتای دیگه رو اصلاً نشنیدم. مطمئنین واسه میازاکین؟ چون میازاکی فیلم کوتاه هم خیلی زیاد داره اما فیلم بلند دیگه ای نداره.

    Posted by مریم | 2008/03/21, 14:38
  24. منم این کارتون رو دارم تا حالا 10 بار هم نگاش کردم خیلی حال هوای عجیب و جالبی داره یاد زمان کودکیم میفتم وقتی تب داشتم خوابهام شبیه این کارتون بودن.

    Posted by mina | 2008/05/01, 13:17
  25. انیمشن نجات کودکان برترین انیمشن ولی فیلم شهر اشباح فیلم نامه قوی و قوه تخیل بالایی داشتن
    نجات کودکان برتر
    قبول کن

    Posted by میثم | 2008/06/09, 12:30
  26. این کارتون ها خوبن ولی یک ذره آثارشون درهم برهمه -زندگی جدید امبراطور هم عالیه-در مورد فیلم ها عاشقهستم که امروز نشون داد و همچنین

    Posted by همیشا | 2008/07/20, 08:11
  27. سلام من کار مهمی دارم پیقام می خوام

    Posted by امیر | 2008/09/05, 21:31
  28. salam manam in cartoono didam ama age bekham dobare bebinamesh vasatesh khabam mibare pas ziyadam jazab nist rasti kong fu panda benazaram behtarin animationiye ke ta hala didiam ta bad

    Aamir:◄ نظرتون قابل احترامه ولی اصولاً اون دوستانی که کارتون های آمریکایی براشون جذابیت بیشتری از کارتون های ژاپنی از این دست داره، مطمئناً هم باید سر این کارتون خوابشون ببره. این کارتون ها اونقدر جنبه سرگم کنندگی ندارند.

    Posted by sahar | 2008/09/29, 04:21
  29. خیلی باحاله

    Posted by بهزاد | 2009/03/26, 23:01
  30. من هم این کارتون رو دیدم خیلی خوشگله خیلی به همه توصیه میکنم که حتما ببیننش …. ممنون

    Posted by مهناز | 2009/05/28, 01:14
  31. کار تون سلطانه……من وقتی این فیلم رو دیدم واقعا حال کردم…به خدا که فیلم کارتون رو دستش نیست…کسانی که از این فیلم خوششون اومده آدمای نامبر وان دنیا هستن…به قول سلطان خواننده های دنیا (سیاوش قمیشی) سلکترن…………………من از امروز طرفدار این سایتم…

    Posted by ناشناس | 2009/06/27, 03:44
  32. سلطان کارتون های دنیا…………به خدا بهترین فیلم کارتون دنیاست…..دیگه رودستش نمیاد………………….

    Posted by سلمان | 2009/06/27, 03:48
  33. کسانی که از این فیلم خوششون اومده…..معمولی نیستن.آدمای سلکترن …یعنی اهل دل …یعنی انتخاب شده های دنیا…هییییییی…دلم واسه ژاپن یه زره شده…من عاشق اینجور داستانهای مرموز و تخیلی ژاپنی ام……..ای کاش میتونستم برم ژاپن زندگی کنم….به نظر من بعد از ایران بهترین جای دنیا ژاپن هست………………….خدایا ………

    Posted by سلمان | 2009/06/27, 03:53
  34. واقعا آخر فیلم بود خیلی خوشگل
    اولین باریکه دیدمش تا دو سه هفته توی فکرم بود

    Posted by مسعود | 2009/09/24, 07:33
  35. دوست دارم این کارتون رو ببینم ولی اونو ندارم . می شهبرای دانلود بذارینش

    Posted by پرنیان | 2009/09/27, 08:08
  36. سلام.این کارتون واقعا فوق العاده است.پس بهتره افرادی که قوه ی تخیل قوی وقدرت ادراک دارن این کارتون ها رو ببینن.از دیگر فیلم های استاد میازاکی عبارتند از:پونیو روی صخره کنار دریا که پارسال اکران شده-لاپوتا قلعه ای در اسمان-خدمات تحویل سفارش کی کی همسایه ی من توتورو-قلعه ی متحرک هاول- نوئیزاکا از دره ی باد-پرنسس مونونوکه که یک مرثیه ی تمام عیار برای طبیعته و قلعه ی کاگلیوسترو اشره کرد که میتونم بگم تا حالا اسمشم نشنیدید.در ضمن اسم اصلیه کارتون روح سرگردان هست که در فارسی به اشتباه شهر اشباه ترجمه شده.البته به جز دو سه تا بقیه رو یا نمیشه پیدا کرد یا خیلی سخت میشه.چند تا کارتون هم هست که توصیه میکنم حتما ببینید.Tales from earthsea که پسر استاد میازاکی گورو ساخته و از کارتون های خود استاد خیلی پیچیده تره.یکی هم پدرخوانده های توکیو .ویکی Millennium actress نام داره.من یه کارتون باز هستم وخوشحال شدم که نقدتون رو خوندم.

    Posted by مریم | 2009/12/13, 12:48
    • ممنون از اطلاعاتتون. (محض کل کل) تمام کارتون هایی که اسم بردین رو دیده م و دارمشون به غیر از پدرخوانده های توکبو. بازیگر هزاره هم برای میازاکی نیست که حتماً میدونید.
      یه گشتی تو وبلاگ بزنید میتونید مطالبی راجع به بیشتر این کارتونها پیدا کنید.

      Posted by Ãmir | 2009/12/13, 13:24
  37. این کارتون از شاهکارای میازاکیه . من خیلی مشکل پسندم ولی این کارتون منو میخ کوب کرد
    به تیتراژ پایانی این کارتون دقت کنید و به شعری که خونده میشه عمیقا فکر کنید پر از مقولات فلسفیه

    Posted by یاسین | 2009/12/25, 00:54
  38. کارتن های زاپنی عالی هستند ومن زاپنی هارو دوست دارم چون خودم هم الان تو زاپن مدرس دانشگاه هستم

    Posted by شقایق | 2010/06/02, 13:35
  39. من از بچگي عاشق ژاپن بودم ولي اين دو ساله دارم ميميرم براشون و وقتي كارتون شهر اشباح رو ديدم كه ديگه نگو ولي خيلي با حالي كه راجع بهشون نوشتي جيگر

    Posted by آتيش پاره | 2010/06/03, 14:56
  40. اگر هر روز هم ببینم باز هم سیر نمی شم.

    Posted by رعنا | 2010/06/05, 09:59
  41. به نظر من ایرانیها باید همه ی کارتون های ژاپنی را ببنند من 15 ساله که در ژاپن زندگی میکنم انمیشن ژاپن عالیه من تا حالا 2تا کارتون ساختم فکر نکنم بیاد ایران اسمشون 1دریاچه جادویی 2خواهر گم شده الان 2یا3روزه که او مدیم تهران وبلاک شما عالیه پیشنهاد میکنم ناروتو را هم ببنید

    Posted by شقایق | 2010/07/24, 14:55
  42. قلعه هاول و شهر اشبلاح رو دیدم.
    کار میازاکی واقعا بزرگ و عرفانی ( در حد ادراک کودکانه ) هستش.
    ستودنی ست.

    Posted by بهروز | 2010/08/26, 10:13
  43. یه جایی صدایی از اعماق قلبم صدا میزنه ممکنه همیشه خواب ببینم رویاهایی که قلبمو میبره من واقعا فیلم شهر اشباح و عاشقانه دوست دارم چون کارتونی بود که فوق العاده معنا گرا بود من هیچ موقع انقدر عاشق یه انیمشن ژاپني نشده بودم ولی این یکی من و یه جوری به طرف خودش برد به خصوص موسیقی پایانی فیلم که بینظیر بود هميشه اونو با خودم میخونم خیلی موسیقی این فیلم و دوست دارم اونم از نوع عاشقونه من وقتی این فیلم و دیدم که 11 ساله بودم اما الآن چندین ساله که هنوزم نگاش میکنم.

    Posted by الهه یه ویولنیست عاشق | 2010/08/26, 20:12
  44. چیهیرو معنی اش چیه؟

    Posted by غریبه | 2010/10/12, 18:17
    • تا جایی که من دیدم معنی ش با توجه به شکل نوشتاریش میشه به فارسی ترجمه بشه «هزار فرسنگ زیر دریا»
    • Posted by Ãmir Caféchi | 2010/10/13, 07:23
  • man divoonevar in cartoono doos daram vali gomesh kardam 😦

    Posted by poone | 2013/06/06, 10:12
  • Trackbacks/Pingbacks

    1. بازتاب: پسر کو نشان از پدر؟! « توهّم‌ - 2009/05/16

    پاسخی بگذارید

    کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

    نویسندگان:

    Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    به 80 مشترک دیگر بپیوندید

    لایک خور


    لینک‌های خوشمزه

    RSS لینک‌دونی گودری دوستان

    • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.