//
you're reading...
عمومی

آینده ای که ما میسازیم.


راستش میخواستم اسم این پست رو بذارم » وقتی لطف جای خودش رو به وظیفه میده» اما بهتر دیدم که اون چیزی که بهش اعتقاد دارم رورو با نه به صورت آمرانه یا منفی بلکه با دیدی خوشبینانه و
آینده نگر،عنوان کنم.

مساله اینه»
احترام به حق و حقوق دیگران. موضوعی که زیادی برای شنیدن، تکراری به نظر میرسه، اما اونقدر مهم و حیاتیه که به نظرم باید در لیست کارهای روزانه ی ما قرار بگیره. میشه مطمئن باشیم که نیمی از مشکلات امروز ما به رعایت نکردن این حق برمیگرده. از مساله ی بزرگی مثل ترافیک بگیرین تا مسائل جزئی و ظاهراً بیربطی مثل انداختن پوست تخمه تو جوی آب، همه و همه برمیگرده به این نکته که نمیخوایم قبول کیم که دیگران مث ما در لذت بردن از زندگی شهری، سهم دارند.

چند وقت پیش، یکی برام تعریف می کرد که تو سوئد ، مردم، صبح اول وقت که با ماشین به سمت محل کارشون راه میافتن و سر وقت یا حتی زودتر هم به مقصد میرسن، جای پارک های خالی نزدیک به در رو انتخاب نمیکنند، بلکه کمی دورتر پارک می کنن و پارکینگ های نزدیک تر رو برای کسانی که به هر دلیلی دیرتر به سر کار میرسن، خالی باقی میگذارن.
شاید فکر کنین که اون جای پارک حق شماست و با این کارتون فقط دارین به دیگران لطف می کنین و سرشون منت میگذارین. اما شاید هم بهتر باشه کمی در برداشتمون از کلمه «حق و حقوق» تفاوت بدیم. شاید بد نباشه به این فکر کنیم که من مسافر، موظفم که از راننده تاکسی بخوام که منو در جایی پیاده کنه که مزاحم رفت و آمد ماشین های دیگه نباشه؛ حتی اگه اون محل، فاصله ی زیادی با جای موردنظرم داشته باشه. شاید بهتر باشه که من راننده خودمو موظف کنم که راحتی خودم یا حتی همراهانم رو به راحتی دیگران ارجح ندونم.
اما خوب، حالا اگه کسی این وسط حق من رو ازم گرفت، با ماشینش، وسط خیابون، جلوی من ترمز کرد، تو نوبت سوار شدن به تاکسی، اتوبوس، صف نون و … به نوبت من اعتنایی نکرد و خودش رو ارجح دونست، بهتر نیست که من حق از دست رفته مو از دیگران نخوام و خودم اونو بدست بیارم؟ فکر نمیکنین اونجوری حتی خودمم احساس بهتری پیدا می کنم؟
فکر می کنم که همه ما در درونمون، احترام به دیگران و به حقوق اونا رو خیلی جدی و مهم میدونیم و به شدت تمایل داریم که اونو رعایت کنیم، اما شرایط جوری پیش میره که فکر می کنیم راهی برامون نمونده جز اینکه سهممون رو از حق دیگران برداریم؛ اما یادمون باشه دست بالای دست بسیار است.
مگه غیر از اینه که پیشرفت یک کشور، در گروی پیشرفت مردم و فرهنگشونه؟ پس خواهش میکنم از همین امروز، سعی کنیم که آستین بالا بزنیم و خودمون کشورمون رو بسازیم …

5413415-md.jpg

گفت‌و‌گو‌ها

12 thoughts on “آینده ای که ما میسازیم.

  1. در یک کلام مسئولیت اجتماعی ! حسی که در ایرانی ها کم پیدا می شه! اما اگه سعی کنیم می تونیم اونو در خودمون تقویت کنیم.ممنون از این که به این نکته اشاره کردی،هژیرجان:)
    آمیر:»وظیفه م بود. هژیرجان!

    Posted by kochebagh | 2007/11/13, 21:57
  2. سلام
    من فکر میکنم وضعیت اقتصادی تو ناهنجاریهای اجتماعی خیلی دخیله ولی اگه تو ایران کسی مثل سویدها رفتار کنه اولا که اسمون به زمین میاد دوما اطرافیانش انقدر مسخرش میکنن که یا باید بره سوید یا نذاره کسی بفهمه که می خواد حق دیگران رو رعایت کنه ویا مثل بقیه باشه.

    آمیر:»صدرصد یه دلیلش مشکلات اقتصادیه ولی بالاخره باید از یه جا شروع کرد. بذار بهمون بخندن.

    Posted by hossein | 2007/11/14, 00:28
  3. چی بگم مادر!
    این کوچه باغ تو رو چی صدا کرده؟

    آمیر:»ولش کن. آزاری نداره که بنده خدا! خوش به حال من!

    Posted by آتوسا | 2007/11/14, 19:03
  4. ما نمیتونیم برای تو لعنتی کامنت بزاریم

    Posted by eric | 2007/11/14, 20:43
  5. ای داد بیداد فحش دادیم او.مد

    Posted by eric | 2007/11/14, 20:44
  6. ای بابا هر چی فحش میدم میاد امشب خدا لعنتت کنه ورد پرس

    Posted by eric | 2007/11/14, 20:45
  7. ابروی من رفت ای امیر از خدا بیخبر با این ورد پرس مسخره ات

    آمیر:// ببین…به من فحش دادی، دادی. ولی نباید به وردپرس بدوبیراه میگفتی. تو، هین کردی و منم هینت می کنم. همین امروز!

    Posted by eric | 2007/11/14, 20:46
  8. بیخیال. چیزهای زیادی باعث میشن که انسانها اینطوری بشن. فقر، شرایط سیاسی و… که ایرانی ها از همشون یک گلچینه خوب دارن!

    آمیر:// اینا همه معلولن. علت چیزای دیگه س. به هرحال نباید به خاطر اینا، اصول رو زیر پا گذاشت.

    Posted by شبستان | 2007/11/14, 21:03
  9. التماس دعا
    ما به قهقرا میریم
    عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
    من به خانواده میگم بکوچیم روسیه یه ده بخریم اونجا واسه خودمون یه وطن کوچولو و تر و تمیز بسازیم!

    آمیر://روسیه؟ چرا اونجا؟ نکنه شما هم اصالتتون برمیگرده به اذربایجان شوروی؟!

    Posted by پونی | 2007/11/14, 22:18
  10. بله درست می فرمایید،
    خودم همیشه موافق این بودم که خودمون باید از خودمون برای درست کردن کل جامعمون شروع کنبم و به بقیه هم پیشنهاد دادم و خودمم همیشه سعی کردم رعایت کنم.
    امیدوارم که همه ی مردم سعی کنند که وظیفه اجتماعیشان را رعایت کنند.
    الان نظرات را خوندم دیدم در نظر دومی از مسخره کردن گفته بودن، کاملا درست می گن ولی مسخره کردن برای مدت کمی است تا زمانی که بقیه هم یا این قضیه را می فهمن یا به اون عادت می کنند.
    من کوه را دوست دارم و وقتی بشه میرم، بعضی وقتا یه کیسه با خودم می برم موقع برگشتن آشغالای روی زمین را جمع می کنم این حرکت نه تنها باعث میشه که کوه تمیز بشه بلکه باعث شد یک سری که خودشان همینطوری آشغال رو زمین میریختند توی کوه با دیدن کار من دیگه این کار را نکنند! در صورتی که یکی از دوستانم که با من بود من را مسخره می کرد چه اهمیتی داشت :-؟؟

    آمیر:// چه دوستی…! واقعاً که پیدا کردن آدمایی که به دیگران اهمیت بدن داره روز به روز سخت تر میشه.
    مرسی
    .

    Posted by پرهام | 2007/11/15, 17:52
  11. حق با شماست اما … خوب كاريش نميشه كرد!

    Posted by grayidea | 2007/11/15, 18:22
  12. روسیه نزدیکه

    ثانیا نوشته بود که جمعیتش 150 سال دیگه با همین رشد به صفر میرسه

    ثالثا وسیعه میشه گم و گور شد

    مگه آریایی ها از سیبری نیومدن همشون یا دشت های اطراف اورال؟

    Posted by پونی | 2007/11/15, 18:26

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.