//
you're reading...
شخصی

گازخورده … لب نزده


این که چقدر اهل مطالعه باشی یا وقت خودتو مثلاً پای فوتبال کامپیوتر تلف کنی کاملاً بستگی به این داره که چقدر میخواهی روی ابوریحان بیرونی را کم کنی و مثلاً از تو شکم مامانت تا سر پل صراط رو دانش بجویی. اما اگه خیلی اهل کل انداختن با بزرگان نباشی و سرت به کار خودت باشه و اینا.. بهت میگن بچه سربه زیر و نتیجه مهمش اینه که واسه خودت دردسر درست نمی کنی! اما اگه مث این پریساخانوم ایالت جزئیات بخوای برای بقیه ایالات مجاور کری بخونی، نتیجه ای که عایدت میشه اینه که ایالات مذکور رو در حد مقادیر نزدیک به جرم اتمی اورانیوم 238 در مقیاس اتم های ردیف اول جدول تناوبی، سوسک می کنی! متوجه نشدی؟ خوب باید بگم که من خیلی کتاب خوندم…خیلی زیاد هم میخونم! مثلاً جدیدترین کتابی که خوندم، شاهکار شگفت انگیز یک نویسنده ی بزرگ معاصر بود که اسمش رو یادم نیست اما درباره ی تفاوت های IP4 & IP6 بود! البته فرصت نکردم تمومش کنم، ولی تونستم مقدمه و دو صفحه ابتداییش رو بخونم! بسیار تکان دهنده و تاثیرگذار…

اما خارج از شوخی، قراره راجع به کتاب های گاز خورده یا لب نزده حرف بزنیم ظاهراً. ممنون از پریسا.

اولین کتابی که نصفه گذاشتم رو زمین، کتاب معروف ملاقات با راما بود که بر خلاف تصورم، اصلاً جذاب از کار درنیومد. یعنی برای منی که به زندگی بین داستان های ایزاک آسیموف عادت کرده بودم، این یکی اصلاً دلچسب نشد.

اما آخرین کتابی که نصف خوندم و نصف نخوندم، کتاب ابله داستایوفسکی بود .اون چاپی که من ازش دارم و مال 30 سال پیشه که دو جلده. جدیداش رو نمیدونم. اما جلد اولش رو خوندم و خوب…خوشم اومد. اما با شروع نیمه دوم، داستان و خط داستانی عوض شد و کلاً خوشم نیومد. این از این!

یکی از مهمترین کتاب هایی که تا اواخرش خوندم و بعد دیگه نخوندم، ارباب حلقه ها بود که تا بخش اول از کتاب سوم رو خوندم اما بعد در کمال راحتی دادمش به یکی از دوستان و دیگه هم یادم نمیاد پس گرفته باشم (شاید هم گرفته باشم!).واقعاً ترجمه ی سنگینی داره.

کتاب بعدی که خریدمش اما هیچ وقت نتونستم شروعش کنم، دختری با گوشواره مروارید بود که هنوز هم دنبال زمانی هستم که با فراغ بال یا باز یا هرچیز دیگه ای بشینم بخونمش. به هرحال، فیلم به اون خوبی باید پی خوبی داشته باشه که ارزش وقت گذاشتن رو داشته باشه.

مدت هاست که کتاب هایی مثل سرخ و سیاه استاندال، خوشه های خشم جان اشتاین بک و محبوس سنت هلن رو تو کتابخونه دارم اما طرفشون نمیرم. جریان خاصی هم نداره..بیشتر مساله کالیبراسیونه!

کتاب مجموعه داستان های کافکا رو هم گرفته بودم که به بخونم و یه کم از دنیای توهم این آقا هم مستفیذ بشیم، اما هی ما خوندیم، هی اون شستش رو نشون داد! آخرش این شد که ما هم دیگه نخوندیم و فرستادیمش قاطی مرغا! (بین یه کتاب از آگاتا کریستی و یه کتاب از جی کی رولینگ (همون کتابش دیگه!))…. باشد که کسی خودش رو برای ما لوس نکند!

اگه بخوام لیست کتاب هایی که نخوندم و به خاطر نخوندنشون بارها شماتت شدم رو بگم، اینجا رو سیل میبره. یکیش آناکارنینا. بنابراین میذارم دیگران بگن چی خوندن و چی نه… احتمالا که نه، قطعاً جزو انتخاب های منم هست. بذارین ببینم… گازخورده های آتوسا، کمال، شیخ، صبحونه، شبستان ، اولیس و کوچه باغ رو جویا میشویم. شرکت در بازی به میل خودشان البته.

گفت‌و‌گو‌ها

20 thoughts on “گازخورده … لب نزده

  1. آقا من که این کتابا را نخوندم
    ولی اگر پریسا اینجا را می‌خونه بهش بگم که اینقدر این اواخر وبلاگش یه جوری شده که آدم ازش می‌ترسه!!!! :‌)

    آمیر:»پریسا…محمد میگه وبلاگت یه جوری شده که آدم ازش می ترسه. چرا آخه؟؟؟؟؟!!

    Posted by «محمد» | 2008/02/04, 00:37
  2. دست شما مرسی آمیر خانِ کتاب خون. من یه بار دیگه هم دعوت شدم اما کتاب نخونده ندارم غیر از کتاب های درسی.
    بعد از اون با این خود زنی که من کردم حداقل برای رو کم کنی خودم هم که شده نمی تونم تا 4 اسفند چیزی تو وبلاگم بنویسم. 🙂

    Posted by کمال | 2008/02/04, 11:55
  3. چشم! ولی نه به این زودی ها!
    آمیروووووووووووووو من از اون بچهه خیلی خوشم میاد! راستشو بگو! اون عکس خودته؟

    Posted by آتوسا | 2008/02/05, 00:11
  4. راستی یعنی تو آخر کتاب اون گربهه رو تموم کردی؟ خیلی خوشحالم ننه!

    آمیر:»یه پست نوشته م راجع به کتاب هایی که خوندم. اینم توشه!

    Posted by آتوسا | 2008/02/05, 00:12
  5. من کتاب دختری با گوشواره مروارید رو چند سال پیش خوندم خیلی لذت بردم اگه فرصت بشه دوباره می خونمش فیلم زبان اصلیش رو ندیدم و وقتی فهمیدم شبکه 4 پخش می کنه با چه شوقی رفتم که ببینم وقتی دیدم خیلی تو ذوقم خورد . کتاب دل کور رو هم خیلی دوست دارم ( اسماعیل فصیح) ، مردان اسرار آمیز ، کیمیاگر
    از کتابهایی که نصفه خوندم : شوهر آهو خانم ، خلاقیت ، آیا تو همان گمشده ام هستی ، تاریخ ادیان جهان ، مکتوب ، هزار ماه سیاه و …
    :
    از کتابهایی که دوست دارم بخونم : بار دیگر شهری که دوست می داشتم ، آدم آدم است ، آناکارنینا ، در تنگ (آندره ژید) ، بر باد رفته ( مارگارت میچل )، پرنده آبی و کلی کتاب دیگه که اگه بخوام بگم به قول آمیر اینجا رو سیل می بره
    یه کتاب فروش استاد سابق دانشگاه سوره بود باهاش دوست شدم می گفت سعی کن این پنج کتاب رو حتما بخونی : کیمیاگر ؛ شاهزاده کوچولو ، مثنوی معنوی و دوتا کتاب دیگه که یادم نمی آد اما یکیش نویسندش ایرانی بود اما کتاب به عربی نوشته شده بود می گفت همه اینا یه ریشه مشترک دارن

    آمیر:»با کمال شرمندگی…هیچ کدوم رو تا حالا نخونده م!

    Posted by اسما | 2008/02/05, 08:45
    • سلام من مدت ها است دنبال کتاب شوهر آهو خانم می گردم آیا شما میتونید تونو برای دانلود بذارید؟

      Posted by ناشناس | 2009/05/06, 15:48
  6. ها؟!

    Posted by شبستان | 2008/02/05, 11:45
  7. سلام امیرجان.
    می خواستم بگم که کتاب ارباب حلقه هات دسته منه D:D:D: و به این راحتیا هم پس نمی دم بهت (;
    رسما دوذر شده دیگهههههههههههههههههه. یادگاری از دوران دانشگاه نگه داشتم ((:

    آمیر:»هااا…می دونم یره!!

    Posted by حسین | 2008/02/05, 19:14
  8. آمیر جان سر نمی زنی یا نظرت نمی آد؟
    می بخشی عزیزم
    در مورد اون دوتا تشکر
    1 . پوکوهانتس
    2. یادم نیست

    Posted by اسما | 2008/02/06, 00:15
  9. خب پسرم بهتره لينك مادر بي نواي خودت رو درست بنمايي من نمي دونم منظورت چيه ولي رو اسم من كليك كن ببين چي مي نويسه اخه بچه چقذه تو شرارات نشون ميدي
    نخونده هام فعلا 30-40 تا گايد لاينه و 30 -40 تا هم كواسشن بانك از سري كتابهاي امادگي براي امتحان دستياري..ولي اونجوري كه تو خواستي بنويسم به روي چشم مي نويسم بذار يرم تو كتابهام يه نگاهي بندازم ببينم چيا رو نخوندم

    Posted by اوليس | 2008/02/06, 17:59
  10. من خیلی پر اشتهام

    همه سیبو میخورم چون:

    داستان امام رضا و پسرک که اصراف یا اسراف ( نوزده میشدیم بابتش) میکرد رو یادمون مونده

    ولی از شوخی گذشته من کتاب بسیار زیبای ریشه ها رو دو سالی میشه شروع کردم دلم نمیاد تمومش کنم

    کتاب قانون ابن سینا رو شروع کردم واقعا خیلی فاز میده من که از امروزی بودنش حسابی عشق کردم بابا ابی دست مریزاد

    دیگه کتابی یادم نمیاد تموم نکرده باشم

    هی جوونی

    یاد جین ایر و زنبق دره و جان شیفته بخیر

    به دوستان توصیه میکنم جوانان چرا رو حتما بخونن
    هه هه هه هه

    Posted by پونی | 2008/02/06, 21:19
  11. من وبلاگ قشتگی دارم؛ بیا با هم دوست‌دختر دوست‌پسر بشیم!

    آمیر:»ممنون. دو تا کیس دم دست دارم اول به اونا میرسم!!

    Posted by دلتنگ دلتنگی های آسمان | 2008/02/07, 21:47
  12. درست می گی .

    Posted by اسما | 2008/02/07, 21:54
  13. تأخیر می بینم .

    Posted by اسما | 2008/02/07, 21:56
  14. وقتی نظرمو نادیده میگیری واسه چی نظر بدم دوباره؟

    آمیر:»من نادیده گرفتم؟ چون جواب زیرش ننوشتم، دلیل نمیشه که بگی نادیده میگیرم.

    Posted by پونی | 2008/02/08, 13:22
  15. دلیل میشه!

    آمیر: نمیشه به جان خودم!

    Posted by پونی | 2008/02/09, 14:04
  16. مرحوم ایزاک آسیموف درسته که رفیق فابریک آرتور سی‌کلارک بود، اما هیچ‌وقت کتابای اون رو به اسم خودش نمیداد بیرون!

    «… اصلاً جذاب از آب درنیومد»؛ اوه اوه، کارِت ساخته‌است. راما واسه خیلیا یه مساله‌ی ناموسی به حساب میاد 😉

    Posted by شارپدیا | 2008/02/10, 16:11
  17. میشه میشه میشه

    Posted by پونی | 2008/02/11, 00:16
  18. «سنگ, کاغذ, قيچی
    دو انگشت ظریف دخترکی ساده دل ,
    سرمست از بازيچهای کودکانه
    در برابر مشتی
    که -هيچ- در ميان نداشت
    و ای كاش -هيچ گاه- فرو نمی آمد.»

    «سنگ, کاغذ, قيچی…» آخرين دستنوشته «دلتنگ دلتنگی های آسمان» در انتظار نگاه گرمتان است!

    Posted by دلتنگ دلتنگی های آسمان | 2008/02/13, 03:21
  19. اگر از خوندن راما لذت نبردی دو باره بخوان یا یک سری به خودت بزن ببین گیرت کجاست
    به همه دوستان پیشنهاد میکنم لذات فلسه رو بخونن

    Posted by علی رضا | 2008/03/13, 09:49

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.