//
you're reading...
وبلاگ

پروژه‌ی وبلاگ گروهی کلید می‌خورد.


پست قبل، با واکنش نسبتاً خوبی روبرو شد. گرجه دوستانی هم بودن که کار رو جذاب یا مفید نمی‌دونستن، اما به هرصورت، کاریه که جدا از هدف اصلی‌ش می‌تونه بستر خوبی برای آزمایش رسمی یک کار  گروهی تو وردپرس باشه؛ کاری که با وبلاگ نوروز 87 شروع شد. الان مساله اینجاست که برای تدوین مطالب چه روش‌هایی می‌تونن مورد استفاده قرار بگیرن. یکی دوتا از دوستان، فروم پرشین‌تولز رو معرفی کردن که اتفاقاً مطالب خوبی راجع به سریال‌هایی از این دست داره. اما من معتقدم به خاطر پراکندگی موضوعات و اصولاً ذات «فروم بودن» این سایت، کار رو برای علاقه‌مندان، مشکل می‌کنه.
اما مسائلی که در این بحث باید موردنظر قرار بدیم:

1 – استفاده از یک وبلاگ گروهی در وردپرس، این اجازه رو به نویسندگان اون می‌ده که در مورد مجموعه‌هایی که دوست دارن رو نقد کنن، مطالب لینک‌های مختلف مرتبط با اون موضوع رو با ذکر منبع، تو پست‌هاشون بیارن و یا سوال‌هایی که فکر می‌کنن براشون بی‌جواب مونده، در قالب یه پست مطرح کنن. به عبارت دیگه، لزومی نداره تا مطلب، توسط خود منتشرکننده‎ش در وبلاگ، نوشته شده باشه، بلکه می‌تونه کپی‌برداری از مطلب دیگه‌ایی باشه که جای دیگه‌ای (سایت، مجله و…) باشه. البته با رعایت کپی‌رایت. بنابراین نیاوردن نام منبع به معنی اینه که خودتون نوشتینش و…

2 – امکان ویرایش نوشته‌های دیگران، کاری که مشابهش تو ویکی‌پدیا انجام میشه، از اون مواردیه که می‌تونه به وبسایت، جنبه اوپن‌سورس بیشتری بده و احتمال وجود اشتباهات رو تو نوشته‎ها کمتر کنه. اما ممکنه باعث بشه که نویسنده و ادیتور مطلب، به جون هم بیفتن!! ضمن اینکه این امکان رو به همه می‌ده که بتونن وبلاگ رو به اون صورت که خودشون دوست دارن اداره کنن.
بنابراین، سطح دسترسی باید Contributer تعریف بشه. اما آیا این سطح، جواب همه‎ ی درخواست‎ها و نیازهای موجود رو میده؟

3 – قالب وبلاگ؛ قالبی که دکتر مزیدی برای نوزوز 87 انتخاب کرد، یه قالب مناسب برای یه وبلاگ گروهی بود و البته محیط توئیتر رو شبیه‌سازی می‌کرد. اما برای موضوعی مثل موضوع ما خیلی مناسب به نظر نمی‌رسه. ضمن این که فونت پیش‎فرض قالب هم بهتره که Tahoma باشه.

4 – گرچه عملاً تفاوت زبادی بین استفاده از ادیتورهای مختلف، برای ارسال مطلب به وبلاگ وجود نداره، اما وجود یک استاندارد برای این قسمت، لازم به نظر می‌رسه. بطور مثال، یک نفر ممکنه از ورد 2007 برای ارسال مطالبش استفاده کنه و فرد دیگه‌ای از WLR. با توجه به امکانات بسیار جالب Word برای ویرایش عکس‌ها، تفاوت این دو برنامه از دید خواننده، شاید فقط به عکس‌ها استفاده شده در پست، محدود بشه. اما مشکلات لینک کردن مجدد عکس‎ها در ویرایشگر وردپرس و ساخته شدن عکس‎خای اضافه روی فضای آپلود وبلاگ، مواردی هستند که مثلاً برنامه لایو رایتر رو در این زمینه، از ورد بالاتر قرار میدن.

5 – دسته‌بندی مطالب، مهمترین ابزار استفاده‌ی بازدیدکننده‌ها از مطالب سایت است. نام مجموعه، و ژانر و سال نمایش اون، می‌تونه اصلی‌ترین پارامترهای دسته‌بندی مطلب محسوب بشن.

6 – شما بگین (بگویین؟! بگویید؟! بفرمایید؟!)

7 – من یه وبلاگ تو این آدرس باز کردم. مشابه کاری که دکتر مزیدی برای نوروز 87 انجام داد، از تمام کسانی که دوست دارن که تو این پروژه شرکت کنن، خواهش می‎کنم که تو کامنت‎های همین پست اعلام کنن تا ایمیلی براتون قرستاده بشه. سوالات خودتون رو هم همینجا مطرح کنید تا بشه از بینشون، یک صفحه FAQ مناسب برای وبلاگ جدید هم تعریف کرد.

فکر می‎کنم این وبلاگ بتونه خودشو به عنوان یک نمونه مناسب وبلاگ‎های گروهی تو وردپرس معرفی کنه و حتی استفاده از این امکان رو در آینده نزدیک رایج کنه. همین کار رو میشه برای موسیقی، فیلم، ادبیات و رشته های دیگه‌ی هنر هم انجام داد. احتمالاً اون‌ها خیلی بیشتر هم طرفدار پیدا بکنند.
گرچه همین الان هم وبلاگ‎های دو سه نفره، کم و بیش تو وردپرس فارسی حضور دارن، اما با این شکل، فکر می‎کنم از اولین کارهای گروهی رو بتونیم شاهد باشیم. منتظرتون هستیم.

گفت‌و‌گو‌ها

6 thoughts on “پروژه‌ی وبلاگ گروهی کلید می‌خورد.

  1. سلام. امیدوارم تو اینکار موفق باشید. متاسفانه من به این سریالها دسترسی ندارم. اما خیلی دوست دارم که بتونم از طریقی اینها رو دانلود کنم. در مورد وبلاگ گروهی هم به عرضتون برسونم که یه همچین حرکتی رو چند وقت پیش حتی قبل از نوروز برای توزیع محبوب لینوکسی یعنی اوبونتو تو این آدرس شروع کردیم. کلا من از حرکت دسته جمعی خیلی خوشم میاد. بی صبرانه منتظر شروع به کار شما هستم.
    http://myminiubuntu.wordpress.com/

    مرسی.

    Posted by javad33 | 2008/04/08, 21:19
  2. خوشحال میشم که در این کار شرکت کنم

    Posted by سروش | 2008/04/08, 23:33
  3. منم فکر کنم بتونم یه کمک های کوچولویی بکنم .
    در ضمن برای جواد … جواد جان شما باید برنامه آزاروس رو نصب کنی . بعد میتونی اینا رو دانلود کنی . اینم آموزش بیت تورنت بازی:
    http://torrent.persianblog.ir/page/torrent

    Posted by macromediax | 2008/04/08, 23:51
  4. من هستم.یکی دو تا سریال خوب میشناسم

    Posted by مریم | 2008/04/09, 16:00
  5. به سروش، macromediax و مریم::::
    دعوت نامه به ایمیلتون ارسال شد.

    Posted by Aamir | 2008/04/09, 22:16
  6. سلام
    من هم هستم
    در رابطه با سریال های انیمیشنی اطلاعات خوبی دارم
    فکر کنم بتونم کمک کنم

    Posted by شاهین | 2008/04/19, 18:18

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.