//
you're reading...
سفرنامه, شخصی, عکس

نصف جهان در دو روز!


آخر هفته رو با چندتا از بچه‌ها رفتیم اصفهان. تو این 25 سال عمرغیرمفید، برای اولین بار بود که میرفتم و بنابراین خیلی علاقه‌مند بودم که همه‌ی اون دلایلی که اصفهان به خاطر اونا اصفهان شده رو ببینم.
نقش جهان رو دیدیم. سی‌وسه‌پل و پل خواجو هم که وسط شهره و کلاً دم به دقیقه می‌شه دیدش! باغ پرندگان هم رفتیم که بسی جالب بود.
DSC00084 DSC00105

نکته‎ی تکراری اینکه با وجودیکه همیشه اخطار داده می‎شه که تو چنین جاهایی به پرندگان و حیوانات غذا ندین، اما بازم انواع چیپس و پفک و لواشک بود که به پرندگان محترم تعارف میشد و اونا هم دست رد به این بذذل و بخشش‎هانمی‌زدند.

DSC00086

اما از اون همه آثار معروف مثل منارجنبان و چهل‎ستون و… هیچ‌کدوم رو نتونستیم بریم. دلیل؟
شهادت ایمام جعفر صادیق! یعنی با یه تعطیلی مذهبی، کل میراث فرهنگی کشور تعطیل می‌شه و هیج‌کس هم نمی‌گه «بابا…! شهر، توریستیه! باید همیشه و هروقت که من توریست می‌خوام وظایف توریستی خودم رو به انجام برسونم باید ازم استقبال بشه!  اما خوب…وجود نداره ظاهراً. یادم رفته که اینجا ایران است!
البته مردم و توریست ها اینجا هم مثل بقیه آثار باقیمانده از دورانی که انقدر پزش رو به دیگران میایم، به این آثار رحم نکردن و یادگاری‌های هنرمندانه‌ی خودشون رو به جای گذاشتند:

DSC00050
ورودی سی و سه پل

DSC00068
چهارشنبه‌سوری در آتشگاه زرتشت!

نکته بعدی این که میدان نقش‌جهان که گفته می‌شود که نصف اصفهان می‎باشد، اسمش واقعاً این نیست؛ یعنی بود… الان دیگه نیست! شده «میدان امام‎خمینی»! خوب حالا می‌گیم این روال با توجه به وضعیت اداره‌ی مملکت هیچ بعید نبوده و نیست. اما چیزی که به شدت جا خوردم ازش این بود که ظاهراً مردم اصفهان، میدونی به اسم نقش حهان نمی‎شناسند! حداقل از پنج شش نفر از مردم که پرسیدیم چجوری به میدون نقش جهان برسیم، با قیافه‌های متعجب و من‌نمیدونم‌وار! می‌گفتن که اسم همچین میدونی رو نشنیدن! وقتی می‌گفتیم میدون امام، اونوقت تازه صدتومنیشون می‎افتاد و آدرس می‎دادن که اینوری و اینجوری و…! تنها کسایی که اسم نقش‌جهان رو شنیده بودن و یا با این اسم اطلاقش می‌کردند، پلیس‌های راهور بودند که انصافاً راهنمایی‌های خوبی می‌کردند، حتی با وجودی که به نظر می‌رسید اصلاً اصفهانی نباشند.

در مورد راهنمایی‌ها ها هم نکته‌ی خیلی جالب، این بود که از هرکسی که مسیری رو می‌پرسیدیم، بلااستثنا می‌گفتند «مستقیم برین»! انگار که تمام اصفهان یک خیابون باشه و تنها مسیر، صراط مستقیم! سر این قضیه هم یه بار یکی از پلیس‌ها هم که فهمیده بود ما غریب تشریف داریم، بعد از اینکه همکارش به ما آدرسی رو که دنبالش بودیم راهنمایی کرد، با شیطنت جالبی گفت «اگه مستقیم برین حتماً میرسین»!!

مثل اینکه تو اصفهان یه رستوران بیشتر وجود نداره! برای صرف ناهار، از هرکسی که می‌پرسیدیم کجا بهتره، ما رو پاس میدادن به رستوران شهرزاد. ما هم گفتیم پاشیم بریم ببینم بخوریم قضاوت کنیم و برگردیم! منتها وقتی رسیدیم و با صف یه کیلومتری آدم‌هایی که منتظر میزخالی بودند روبرو شدیم! مشخصاً وقتی اینهمه توریست+خود اصفهانی‌ها که تو یه روز تعطیل به یه رستوران ارجاع داده بشن، نتیجه می‌شود همین! خلاصه اینکه دو و نیم رفتیم تو، پنج برگشتیم!

بدین‌صورت، سفر چهل و دو ساعته‌ی ما به نصف‌جهان به پایان رسید. در مجموع با این که تقریباً هیچ‎جا نرفتیم، سفر جالبی بود.

پیوست: اصفهان، شهر واقعاً تمیزیه. ولی همونطور که تو کامنت ها هم گفتم، وقتی بحث مقایسه با تهران پیش بیاد، دیگه فرق نمی‌کنه مقایسه‌ش کنی با اصفهان یا دوبی یا نیویورک!  همه شون از پایتخت ایران تمیزترن!!

مشترک مطالب توهم‌نامه شوید

گفت‌و‌گو‌ها

17 thoughts on “نصف جهان در دو روز!

  1. خوشحال شدم از زیارت وبلاگ منور شما!

    Aamir:◄خوشحالی از ماست

    Posted by من و متعه ام | 2008/10/26, 18:59
  2. در مورد رستوران شهرزاد حقیقاتش فکر کنم شما فقط رسیدی جاهای قدیمی بری و سر و کلت با آدم های سنتی بوده و یکمی هم می خواستی اصفهانی بازی در بیاری!!! اون صف چند کیلومتری توریست نبودند همه اصفهانی هستند آخه رستوران شهرزاد که البته دور از انصاف نباشه غذا هاش خوشمزه هم هست یک روستوران که خیلی هم غذا هاش ارزونه برای همین سرش خیلی شلوغه همیشه، اگر یکم اهل پول خرج کردن باشی چند تا رستوران بهتون معرفی کنم که بعضی هاشون ورودی های گرانقیمتی هم دارند چه برسه دیگه به غذاشون
    در مورد میدون نقش جهان چه انتظاری دارید وقتی آدم های بی شعوری اسم این میدون مثل آب خوردن عوض کردن و تازه توی تابلو ها هم اسم نقش جهان که توی پرانتز بوده را هم بردران معظم بسیجی با اسپری پاک می کنند! واقعا برای خودمون متاسفم

    پ.ن: البته می تونستی از تمیزی، سرسبزی شهر اصفهان بیشتر بنویسی چیزی که توی شهر های دیگه کمتر دیده می شه یا اصلا …

    پ.ن: فکر نمی کردم هم سن و سال باشیم
    این همه رنج بردیم در این سال سی که رنج برده باشیم فقط مرسی

    Aamir:◄


    برای دفعه بعد حتماً مزاحمت میشم
    در مورد پیوست اولت باید بگم که اصولاً تو دو روز، خیلی نمیشه خوبی های یه شهر رو تحلیل کرد. به خصوص اینکه فکر نمیکنم کثیف تر از تهران شهری پیدا بشه که حالا مثلاً در مورد تمیزی یه جا دیگه بحث مقایسه رو پیش بکشم!»ولی واقعاً تمیز بود. واقعاً

    Posted by مصطفی | 2008/10/26, 20:28
  3. شما اگه شیراز هم بیای شاید به این وقایع بر بخوری !

    خودتون که میدونید تخت جمشید – حافظ – سعدی … اکثرشون اونجوری که باید بهشون اهمیت داده بشه نمیشه !

    ولی شیراز رستورانهای خفنی داره ! 😀

    خوشحال میشم اینجا هم بیای ! (اگه خواستی بیای خبرم کن)

    Aamir:◄راستش امیدوارم اصفهان پاگشای خوبی باشه برای شهرای پایین تر بخصوص شیراز! پایین تر که میگم واسه اینکه من تا قبل از امروز پایینترین شهری که تو نقشه اومدم کاشان بود!

    Posted by mohamad reza | 2008/10/26, 23:17
  4. اون قضیه ی میدون نقش جهان و میدون امام واقعا عجیبه

    Posted by سروش | 2008/10/27, 01:52
  5. طوطیه عاشقانه بود!
    چند ساعت طول کشید رسیدن به اصفهان؟!
    و واقعاً شهر اصفهان تمیزه نمیشه انکار کرد.
    اسم وبلاگ رو از سربرگ بردار خوب تو که اسم رو در تصویر نوشتی. دلیل خاصی داره؟

    Posted by Endless Love | 2008/10/27, 03:47
  6. من که الان چند بار سعی کردم از اصفهان دیدن کنم ولی هر وقت خواستم برم مشکلی پیش اومد نتونستم برم بگردم جالبیش ما داریم رو قطار سریع السیر قم _ اصفهان کار می کنیم اونجلم ولی هنوز نتونستم مثل ادم بگردم . اصفهان واقعا شهر تمیزی هستش بر عکس تهران ولی زیاد با مردمش حال نمی کنم برعکس مردم شاهین شهرش که مردم توپی هستند.

    Ãmir:◄

    یعنی جداً از قم پا نشدی بری دو قدم پایین تر؟! من فکر میکردم فقط وضع خودم خرابه!!

    Posted by masood hedayati | 2008/11/02, 01:51
  7. سلام
    در این جا نکته جالب اینه که به تجزیه تحلیل های جالبی برخوردم :
    کسی که 2 روز در اصفهان بوده به خودش اجازه قضاوت و بحث در مورد چیزهایی را میده که شاید بیشتر تحت تاثیر شنیده هاش بوده تا دیده هاش.
    در مورد باغ پرندگان متاسفانه به مسافران آگاهی کامل داده نمیشه در نحوه برخورد به حیوانات .
    در مورد 33 پل هم اگر با دقت بیشتری نگاه میکردی متوجه میشدی که زیر اکثر یادگاریها اسم شهر و تاریخ اون طرف هم به چشم میخوره!
    نکته دیگه در مورد نظر آقای (masood hedayati) هست و اونم اینکه کسی که تا حالا اصفهان را نرفته بگرده چجوری میتونه در مورد شهر و مردمش اینجوری حرف بزنه و قضاوت کنه !!!

    جای تعجب داره واقعا!!

    —————————————-
    Ãmir:◄تو تجزیه‌ تحلیل‌هاتون، کدوم قسمت این نوشته بهتون برخورد؟
    من دقیقاً اتفاقاتی رو که تو دو روز اصفهان اومدنم پیش اومدم نوشتم و هیچ تفسیر یا نظر شخصی‌ای هم توش وارد نکردم. فکر می‌کنم برای نوشتن این مسائل هم لزومی نداره از کسی اجازه بگیرم!
    اتفاقاتی هم که افتاد، دقیقاً چیزایی بود که اونجا برای من و دوستانم پیش اومد و چندتا از دوستان هم اینجا تائیدش کردند.
    نظر دیگران هم برای خودشون محترمه… حالا یکی مثل آقای مسعود، نظرش راجع به مردم اصفهان اونجوریه، نظر خودشه و من و شما هم قرار نیست باهاش موافق باشیم.

    ضمناً از اون موردی که رو 33 پل گفتی من عکس هم دارم… منتها به دلایل امنیتی نمیشه بذارمش اینجا!

    Posted by علی | 2008/11/23, 01:03
  8. اصلش میدون شاه میباشه
    شاعباس
    […] ها میگن میدون امام

    ———————–
    Ãmir:◄
    معذرت میخوام ولی مجبور شدم کامنتتون رو ویرایش کنم.
    مرسی از توضیح.

    Posted by lklk | 2008/11/23, 01:06
  9. یادش بخیر بابام گفت که میدان امام خمینی کدوم طرفه که موتوریه که زن و بچش هم سوار موتور بودن،همچین بلند گفت که میدان نقش جهانه!!

    البته راستم میگفت ماهم ناراحت نشدیم و خوشمون اومد :دی

    Posted by Vahid | 2008/11/23, 13:40
  10. وقتي خود ما نام ميدان نقش جهان را به ميدان امام خميني تغيير مي دهيم ديگه از اعراب چه توقعي داشته باشيم وقتي بجاي خليج هميشه فارس بگن خليج ع *ر* ب* ي
    احترام امامزاده به متولي شه .

    Posted by A.Mostafavi | 2008/11/25, 16:50
  11. سلام منم اصفهانی هستم
    اینجا تا دلت بخواد رستوران هست . شما طرف جاهای قدیمی رفتی
    بحای میدان امام بپرس میدان شاه تا حتی بچه 5 ساله هم بهت بگه کجاست . اخه یکی دیگه ساخته اسم کسه دیگه را میگذارن
    میدان امام کیلو چند…

    Ãmir:◄باید قبلش از شما میپرسیدیم دیگه…! خوب می
    گفتی چه رستورانهایی که دفعه بعد برم حتما

    Posted by babak | 2008/11/25, 23:26
  12. میدان نقش جهان قبل از انقلاب میدان شاه بود حتی اون موقع هم کسی این میدون را به نقش جهان نمیشناخت واین خود مردم بودن که خواستن اسمشو عوض کنن یعنی همون پدر مادرامون پس سعی کنیم به نظر پدر مادرمون احترام بگذاریم
    ———————————
    Ãmir:▒به نظر پدرمادرتون احترام میذارم.

    Posted by من | 2009/02/02, 01:23
  13. من اهل شهر اصفهان نیستم ولی دمشان گرم شهر تمیزی دارند.ضمنا رستوران هم زیاد داره. هر کسی باید یک بار نصف جهان را ببیند .

    Posted by محمد رضا | 2009/09/18, 15:17
  14. من اصفهانی هستم خوشحال ام که به اصفهان اومدیددراین دوروز حتما فرصت نداشتیدکه همه جای اصفهان راببینید وگرنه شهر پر ازرستوران های مختلفه شاید از مردم منطقه خاصی فقط سوال کردید که همشون گفتند رستوران شهرزاد امیدوارم دفعه بعدی که اومدید بتونید اثارباستانی راهم ببینید چون واقعا در ایران بی نظیر ودر دنیا کم نظیره من خیلی از شهرهای ایران را دیدم ولی تمیزتر از این جا را پیدا نکردم هرچی باشه نصف جهانه جدیدا همکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام شده

    Posted by نیلوفر | 2010/01/19, 11:46
  15. اصفهان فقط جاذبه های تاریخی نداره. مدتی که دارند روی مراکز خرید (جدا از صنایع دستی) و مراکز تفریحی اون کار می کنند.چند سال دیگه پروژه ی بی نظیر CityCenter شهر هم به اتمام می رسه…
    در ضمن اگه به معماری مدرن و شهرسازی علاقه دارید پیشنهاد میکنم از محله ی سپاهان شهر اصفهان که از نظر شهرسازی نمونه هست دیدن کنید (خیلی ها را وسوسه می کنه در اون محله ملک خریداری کنن!)

    Posted by سپیده | 2010/03/30, 19:03

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.