//
you're reading...
سینمای جهان

وودی توانا


آفرودیت توانا، نام فیلمی‌ست از وودی آلن که داستان Lenny، نویسنده‌ی ورزشی رو روایت می‌کنه که همراه با همسرش، بچه‌ی یک روزه‌ای رو که گفته شده پدرش تو تصادف مرده،  به سرپرستی قبول می‌کنند. پسر بزرگ میشه و خیلی باهوش، و آقای شوهر تصمیم می‌گیره مادر واقعی پسر رو پیدا کنه تا ببینه هوشش رو از کی به ارث برده. تو تحقیقاتش متوجه می‌شه که که مادرش یک فاحشه‌ی معروفه! با این‌حال سعی می‌کنه بهش نزدیک بشه تا بتونه اطلاعاتی راجع بهش پیدا کنه و….

شاید اسم فیلم رو  شنیده‌ باشین. این فیلم رو دو سه شب پیش نشستم دیدم و مطابق انتظار، کلی خندیدم. مساله اینجاست که فیلم به این سرراستی که براتون تعریف کردم روایت نمیشه. یکی از مهمترین قسمت‌های فیلم، دیالوگ‌هاییه که یه گروه کُر مثلاً یونانی تو یکی از شهرهای مثلاً یونان باستان با آدم‌های مثلاً تاریخی درباره‌ی داستان فیلم می‌گن و یه جورایی بخشی از روایت داستان به عهده‌ی اوناست! شخصیت‌های این گروه حتی به زمان حال میان و به کاراکتر لنی امر و نی می‌کنن که چه بکنه و چکار نکنه! نام خیلی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونان مثل کاساندرا و آشیل و… تو فیلم میاد و جالب اینجاست که استفاده‌ی خیلی جالبی از اونا تو فرهنگ کلامی امروز میکنه و به نوعی ارتباط مستقیمی بین داستانی که تو دنیای مدرن می‌گذره و این شخصیت‌های تاریخی برقرار میشه. پایان فیلم هم که مثل خیلی دیگه از کارهای وودی آلن به خوبی و خوشی تموم میشه، تو همون خرابه‌ی یونانی‌ها به نمایش در میاد.

به جز وودی الن، هلنابونهم کارتر (همسر تیم برتون) و میرا سوروینو نقش‌های اصلی این کمدی دیدنی رو بازی
می‎کنند.

راستش آثار وودی آلن به خاطر جذابیتی که تو کلام و دیالوگ کاراکترهاش هستش خیلی معروف و محبوب هستند و فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها نابغه‌ای مثل او تو تاریخ سینما ظاهر بشه. دارم تند میرم؟ فکر می‌کنید تا حالا هیچ فیلمی از این آدم ندیدین؟ اینها چهار فیلم آخر وودی آلن هستند

2008 – Vickey Cristina Barcelona دو دوست در سفرشون به اسپانیا با نقاش آشنا می‌شن و رابطه‌ای رو آغاز می‌کنن اما خبر ندارند که همسر سابق آقای نقاش قراره دوباره وارد زندگی‌ش بشه.
2007 – Casandra’s Dream: دو برادر، وضعیت مالی خرابی دارند اما حسابی مراقب همدیگه هستند. اما وقتی با پیشنهادی برای ورودشون به دنیای جرم و جنایت روبرو می‌شن هرکدوم مراهی رو در مقابل راه دیگری در پیش می‌گیرن.

Match Point؛ داستان یک رابطه‌ی عشقی پنهان که سرانجام اصلاً خوبی نداره و ما می‌مونیم و یه قاتل تازه‌کار و چند تا قربانی که اصلاً انتظار مرگشون رو نداریم. اینجا
Scoop؛ یک دانشجوی خبرنگاری از انگلستان به آمریکا میره و تو یه مراسم شعبده‌بازی، روح یک خبرنگار معروف که به تازگی درگذشته،به سراغش میاد و نام قاتلش رو فاش می‌کنه. اینجا

احتمالاً لااقل یکش‌شو دیدین!

تا الان که اواسط 2008 هستیم 44 تا فیلم ساخته و نگارش فیلمنامه بیش از 65 فیلم رو برعهده داشته. این بابا برای خودش نابغه‌ایه و اگه خیلی با مضمون فیلماش مشکل نداشته باشین، امکان نداره از دیدن هیچ کدوم، ناراضی بلند بشین. تو اکثر فیلم‌هاش، جنسیت و مسائل مرتبط، مث روابط پیچیده‌ی زن‌ها و مردها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و و ذهن تماشاگر رو خیلی وقتا درگیر این می‌کنه که  آیا این کار فلان شخصیت درست بوده یا نه.
تو اون‌ فیلم‌هایی  که خودش بازی نمی‌کنه، یه جورایی سبک‌ش آنچنان عوض میشه که باورتون نمیشه که این از همون کارگردانه.نمونه‌ش Match Point یا این اخری که هنوز ندیدم «رویای کاساندارا»، همه، درام‌های خیلی جدی و البته هیجان‌انگیزی هستند که همه اقشار فیلم‌باز رو جذب می‌کنند.

من تا حالا خوش‌صحبت‌تر از وودی‎آلن کسی رو ندیدم! منظورم دیالوگ‌هاییه که استفاده می‌کنه. چه بیرون از فیلم‌هاش چه تو دیالوگ‌هاش. بعضی‌هاشون استثنایی هستند:

مهم نیست مرگ کجا و کی سراغ من بیاید. مهم این است که وقتی مرگ بیاید آن‌جا نباشم!

بزرگترین تاسف من تو زندگی اینه که جای یه آدم دیگه نیستم.

من به زندگی تو اون دنیا اعتقادی ندارم، با این حال، یه دست لباس زیر اضافی واسه خودم نگه داشته‌م!

اگر تناسخ وجود داشته باشه، ترجیح میدم که به جای سرانگشت پاملا آندرسون متولد بشم!

تو بورلی‌هیلز، هیچ‌وقت آشغالاشونو دور نمی‌ریزن، بلکه از اونا تو برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند!

ظاهراً دنیا به دو دسته آدمای خوب و بد تقسیم میشه. خوب‌ها شبا رو راحت تر می‌خوابن، بدها، روزاشون رو جالب‌تر می‌گذرونن.

شیر و گوسفند ممکنه بتونند در کنار هم بیارامند، اما گوسفند هرگز آسوده نمی‌خوابد.

امکان داره که هیچ چیز واقعی نباشه و ما فقط تو رویای یه نفر دیگه باشیم…؟

مشهور بودن، کمک زیادی به من نکرد. وارن بیتی یه زمان می‌گفت مشهور بودن مثل اینه که تو یه فاحشه‌خونه باشی با یه کارت اعتباری تو دستت! من اون زمان این موضع رو نفهمیدم. برای من، مشهور بودن مثل بودن تو همون خانه‌ی عفافه منتها کارت اعتباریم باطل شده!!

من جاودانه شدن کارهام رو نمی‌خوام، خودم نمیرم از هرجیزی مهمتره!

فقط کافیه یه نگاهی به نتایج سرچ گوگل تو این زمینه بندازین تا جریان دستتون بیاد!

تیکه‌های جذاب فیلم:

Mighty_Aphrodite_28

–  بابا…! کی تو این خونه رییسه؟ تو یا مامان؟
–  اینم آخه سواله که ازم میپرسی؟! معلومه…من رییسم. ما..ما..مادرت ف..ف..فقط تصمیم‌گیرنده‌ی این خونه‌ست!

Mighty_Aphrodite_103
– لنی… زنت رو دیدم که با یه مرده دیگه داشتن حال می‌کردن!
– اااِ ! مگه تو کور نبودی؟!

Mighty_Aphrodite_57

– (کاساندرای یونانی به لنی) واسه خودت دردرسر درست نکن…دنبال مادرش نرو….من در این کار فاجعه می‌بینم؛ من دارم مصیبت می‌بینم؛ من… دارم یه وکیل می‌بینم!!

Mighty_Aphrodite_69
– (مادر بچه‌ی لنی در حال توضیح مبسوط راجع به صحنه‎ی یکی از فیلم‌های پ.و.ر.ن خودش)
تو اون وضعیت که یه نفر اینور بود دو نفر پشتم و… فکر می‌کردم که همیشه می‌دونستم چقدر بازیگر قابلی هستم و باید درسم رو ادامه بدم!

لینک این فیلم تو سایت IMDB

مشترک مطالب توهم‌نامه شوید

گفت‌و‌گو‌ها

4 thoughts on “وودی توانا

  1. سلام و خسته نباشید
    چنانچه با تبادل لینک موافقید(آمارم بالای 8000 هست)
    ما را با نام:
    افسانه جومونگ ، سریال جومونگ
    لینک کنید
    و نام لینک خودتون را برای ما بفرستید
    با آرزوی موفقیت

    Posted by essi | 2008/11/02, 03:56
  2. سلام
    سایت رادیو وبلاگستان راه افتاد. اگه خواستی ثبت نام کن رفیق
    http://www.radioweblogestan.com
    http://www.station.radioweblogestan.com
    شاد باشی و موفق

    Posted by سروش | 2008/11/02, 11:04
  3. به نظرم سبك وودي الن يكم خاصه ، البته فقط يكي دوتا فيلمش رو ديدم اونم به لطف سينما4 . سبك طنز و شوخيهاش مثل فيلمهاي كمديه معمولي نيست.

    Ãmir:◄

    البته. همینطوریه که میگین. ولی همونطور که گفتم، اگر خیلی روی موضوع کارهاش حساس نباشین، مطمئناً از دیدن فیلم‌هاش لذت میبرین.

    Posted by mashmash | 2008/11/02, 18:08
  4. فیلم های وودی حرف ندارن من یکی از طرفدار های اونم ادمی از خودکشی به کارگردانی برسه معلومه چی می شه . پست جالبی بود مثل پست های دیگه خواندنی جذاب

    Posted by masood hedayati | 2008/11/03, 22:22

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.