//
you're reading...
سینمای ایران

کنعان: مبهم اما دلنشین


دو هفته پیش فیلم دعوت رو دیدم. خلاصه بگم، تنها دلیل نشستن من تا پایان فیلم این بود که تماشاگرای ردیف خودم رو اط سر جاشون بلند نکنم! ساختار اپیزودیک نادرست فیلم، بدجوری تو ذوقم زد. حالا گیریم که یکی دوتا از این اپیزودها هم خوش‌ساخت و جذاب از کار دراومده‌بودند… ولی چه کنم؟! دلم پیش فیلم دیگری بود. فیلمی که دیدن آنونسش قبل از دعوت، کافی بود تا خیلی به دعوت اهمیت ندم… .

1fbvxlکنعان رو هفته‌ پیش دیدم. صادقانه بگم، یکی از بهترین فیلم‌هاییه که تو سینمای ایران دیده‌م . هرچقدر هم که می‌خوان بهش ایراد بگیرن و بگن مبهمه و اینجوریه و اونجوریه، بازم از ارزش‌های فیلم کم نمی‌کنه.فیلم، ابهام داره و همین هم تماشاگرش رو مجبور می‌کنه که دوباره و سه‌باره فیلم رو ببینه.
فیلم، دوساعته. دوساعتی که به نظرم اصلاً برای زدن حرفاش کافی نیست. تا یک ربع مونده به آخر فیلم، اصلاً متوجه گذشت زمان نشدم و وقتی فهمیدم ساعت چنده، یه کم جا خوردم! راستش مونده بودم تو اون وقت کم، چطور میخواد فیلم رو جمع و جور کنه…
بازی بازیگرای فیلم، دلنشینه.  اگرچه فقط  فروتن به خاطر این فیلم جایزه گرفته، اما بازی افسانه بایگان و ترانه، هیچ نقصی نداره. بهرام رادان هم مثل همیشه مسلط.
موسیقی فیلم، هم برای خودش شاهکاریست… متفاوت و تاثیرگذار. همشهری سه‌شنبه با کریستف رضاعی، آهنگساز گفتگویی انجام داده که از  اینجا می‌شه خوند.

Jeld.inddشماره‌ی آبان ‌ماه مجله‌ی نسیم رو ببینید. مصاحبه‌ی خسرو نقیبی با مانی حقیقی، کارگردانِ فیلم چیزای جالبی رو داره. شاید بعضی از حرفاش راضی‌تون نکنه، اما دیدن دوباره‌ی فیلم رو جالب‌تر و ساده‎تر می‌کنه. اما جواب همه‌ی سوالاتون رو نخواهد داد:

احساس می‌کنم همه آن بحث معناگرا که دارند به زور به فیلم می‌چسبانند، آنجایی مالیده که محمدرضا فروتن به ترانه می‌گوید «این راهش نیست، نکن…» و من هم به عنوان بیننده کاملاً با او موافقم؛ و از آن بهتر پاسخ میناست که کوچکترین شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد: «چه فرقی می‌کند؟» یعنی من که دارم می‌مانم، تو دیگر چرا انقدر روی دلیلش تاکید داری؟

شاید این نکته‌ست که در کنعان آزار می‌دهد:این که مینا «قهرمان» نیست و شکست می‌خورد ولی این شکست آن حالت منفعل فداکارانه را هم به خودش نمی‌گیرد.

راستی سر انتخاب اسم فیلم،  دلیلش چی بود که خواسته‌اند ما را به فکر وادارند؟!

در همین‌باره »

سکوت و سکون…..خسرو نقیبی

شکلات تلخی که می‌ماسد….سحر طلوعی

کنعان…. تلخ مثل عسل

کلبه احزان شود روزی گلستان……. فیروزه

مشترک مطالب توهم‌نامه شوید

گفت‌و‌گو‌ها

6 thoughts on “کنعان: مبهم اما دلنشین

  1. دودل بودم برم ببینم ولی با این پست تو 100 % می رم می بینم با تعریف های تو باید فیلم محشری باشه مثل همیشه عالی بود دوست من

    Ãmir:◄

    اگر تهران میباشی شنبه ساعت های فرد برو سینما آزادی…حالشو ببر!

    Posted by masood hedayati | 2008/11/07, 02:21
  2. اصلا اهل فیلم نیستم
    ولی با تعریفی که کردی اگر دستم اومد می بینمش

    Posted by یاسر | 2008/11/07, 07:25
  3. دوست عزیز مثل اینکه تا حالا فیلم خوب ندیدید خیلی ذوق زده شدید. این بدترین شیوه برخورد با یک اثر هنری است. شما با عالی خواندن همه چز چشمتان را بر نقاط ضعف فراوان فیلم بسته اید و این موضوع کارگردان را هم خوش نخواهد آمد.

    Ãmir:◄

    راستش را بخواهید بدی بگم جای خالی فیلم خوب بدجوری تو سینمای ایران احساس میشه. اما من هم چشم بسته از این فیلم فقط تعریف نکردم. گفتم پایان بندی فیلم خیلی عجولانه ست و غیرمنتظره… ضمن اینکه لینک‌های انتهای مطلب هم تا حدی همسو با نظر من هستند.
    نکته آخر هم اینکه انتظار نداشته باشید تو یک پاراگراف تمام نقاط ضعف و قوت فیلم، نام برده بشه. اونم توسط کسی که فیلم رو داره از زاویه دید یک تماشاگر می‌بینه و نه یک منتقد.

    Posted by خبرنگار | 2008/11/07, 20:10
  4. هنوز موفق به دیدن کنعان نشدم اما از فیلم دعوت خیلی لذت بردم آمیر عزیز.

    Posted by gajamoo2 | 2008/11/08, 08:49
  5. حتماً می رم و فیلم و میبینم
    البته امیدوارم فاجعه ی دعوت ِ حاتمی کیا دوباره برام تکرار نشه

    Ãmir»◄

    خوشحالم که یه نفر با نظر من راجع به دعوت موافق بود!

    Posted by آی-دا | 2008/11/08, 08:53

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: زیباترین و عاشقانه ترین خودکشی جهان « Gajamoo - 2008/11/09

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.