//
you're reading...
موسیقی

در شب آخر جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟


دیشب طرفهای ساعت 5 بود که راه افتادم برم تالار وحدت برای تماشای کنسرت‎هایی که از سه هفته پیش منتظرشون بودم.  ساعت 5.30 کنسرت گروه فرانسوی A Piacere بود که موسیقی امپرسیونیسم رو اجرا می‍کردند. محض همینجوری باید بگم که امپرسیونیسم سبکی از موسیقی در دورانی به همین نامه و شامل سالهای 1860 تا 1900 میشه و بیشتر به آثار هنری‎ای گفته میشه که ملهم از واقعیات طبیعی بصورت اغراق شده‌ست. مثلاً یه شب سرد زمستونی تو یه دهکده رو به تصویر یا موسیقی برگردوندن میره تو سبک امپرسیون و … (مثلاً!)

ترافیک نازنین تهران اجازه داد که  با نیم‌ساعت تاخیر به اجرا برسم و دو قطعه و نصفی از چهارقطعه‌ی بخش اول رو از دست بدم. مخصوصاً یکی از قطعات کلود دبوسی رو که شاید معروف‌ترین موزیسین این سبک باشه.
به هرحال گروه چهارنفره‌ی   A Piacere  که متشکل از یه نوازنده ویلنسل، یه پیانیست خانم، یه گیتاریست و یه فلوتیست ایرانی به نام کوشیار شاهرودی بود، تونست تو شب آخر جشنواره، فضایی خلق کنه که من تابحال تو کنسرت‌هایی که تو این یکی دوسال تو تالار وحدت دیده بودم، تجربه نکرده‌بودم. تسلط فوق‌العاده اعضای گروه به سازهاشون و نوع موسیقی‌ای که به هرحال برای من فوق‌العاده جذابه، طوری بود که حتی عکاس‌های مزاحم که مثل پشه‌های وز وزو ، تمام مدت و بدون توجه به نوع موسیقی و حسی که شنونده در اون لحظات داره، اجرای برنامه رو با صدای شاترهای خودشون تحت تاثیر قرار داده بودند هم, برای دقایقی ساکت شدند. واقعاً روی اعصاب بودند به خصوص که صدای خیلی‌ها دراومده بود و اونها بدون توجه، کار خودشون رو می‌کردند. جالب اینجا بود که وقتی به یکی از انتظامات برنامه چپ چپ نگاه کردم با تاسف شونه ای بالا انداخت و رفت اونور.
نمی‌دونم استقبال از این کنسرت کم بود که ردیف‌های آخر سالن و بالکن سه، کاملاً خالی مونده بودند یا استقبال از کنسرت ساعت 9 شب خیلی زیاد و دور از انتظار بود. من تو روزی که تونستم بلیط بهترین صندلی ردیف 5 امپرسیونیسم رو بگیرم، جایی بهتر از میانه‌های سالن تو ردیف هشتم برای کنسرت ارکستر مجلسی موتسارت پیدا نکردم.


414157_orig
ساعت 9 و در حالی که تمام صندلی‌های سالن اجرا پر شده بودند، ارکستر اتریش با سه مرد و هفت هشت زن مشکی‌پوش به همراه رهبرشون اجراشون رو شروع کردند. کار فوق‌العاده هماهنگ و شنیدنی گروه که سه نوازنده ویولنسل و فکر کنم شش ویولونیست داشت، همون اول کار، منو از پولی که برای این اجرا دادم راضی کرد! قطعات دوم و سوم با همراهی فلوت سولیست ایرانی، حسین سمیعیان اجرا شدند. تو کاتالوگ جشنواره راجع به آقای سمیعیان نوشته که فارغ‌التحصیل آکادمی موسیقی وینه و از سال 1985 تا 2007 تکنواز فلوت ارکستر سمفونیک اتریشه.

414171_origاون خانوم موبوره اون وسط از اول کنسرت تا آخرش، نیشش باز بود میخندید!

قطعه سوم، یکی از ساخته‌های کامبیز روشن‌روان بود که کاملاً از موسیقی کلاسیک فاصله گرفت و به سبکی مشابه امپرسیون نزدیک شد. بعد از اجرای سه موومان این قطعه، رهبر ارکستر تو یه حرکت عجیب، دست آقای روشن‌روان رو که تو ردیف اول نشسته بود گرفت و از پایین سن کشیدش بالا!! راجع به قطعه اظهارنظر نمی‌کنم ولی وقتی که سرناد سل ماژور موتسارت رو بلافاصله بعد از این قطعه اجرا کردند، احساس آرامش عجیبی بهم دست داد که قابل توصیف نیست!! البته این قطعه، یکی از شاهکارهای موتسارته و ارکستر اتریش هم انصافاً بدون نقص و فوق‌العاده اجراش کردند. خلاصه شب جذاب و به یادموندنی‌ای بود. خصوصاً اینکه تو این یکی، عکاس‌های پخش و پلا تو سالن رو جمع کردند و فرستادنشون یکی دو گوشه از بالکن طبقه اول! … و ظاهراً این‌یکی رو دیدن مردم زیادن گفتن آبروداری کنید موقعی که سالن ساکته (مثلاً فقط فلوت می‌زنه یا خیلی آروم می‌نوازند) عکس نگیرید یا یه همچین چیزی! خلاصه این یکی اوضاعش بهتر بود!

یه عکس هم که به خیال خودم گرفته بودم که اینجا بزنم تنگ پست، خراب از آب دراومد!!
عکس‌ها رو از خبرگزاری مهر برداشتم.

در همین باره بخوانید:
 کنسرت رولند باتیک
کنسرت دونوازی پیانو در تالار وحدت : آبان 87

▒ ▒ ▒ توهم‌نامه را از طریق فید دنبال کنید ▒ ▒ ▒

گفت‌و‌گو‌ها

12 thoughts on “در شب آخر جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

  1. پس یه شب به یادموندنی بوده خیلی دوست داشتم منم بودم ولی وقت نداشتم بتونم بی یام ولی دارم کارامو ردیف کنسرت راجر واترز از دست ندم .
    ———————————————————————-
    Ãmir▒◄کنسرت راجر واترز؟ اینجا؟ کجا؟!! جدی میگی؟

    Posted by masood hedayati | 2008/12/16, 23:36
  2. سلام.

    ممنون از اخباری که گذاشتی تو وبلاگت.

    Posted by پسر نوح | 2008/12/16, 23:59
  3. با اینکه هیچی از پستت دستگیرم نشد. اما چون تو کتِ موسیقی بود بازم خوشحالم. اگه میشود پست موسیقیایی بیشتر بگذار .مرسی آمیر خان.
    ————————
    Ãmir▒◄یعنی انقدر مبهم نوشته م؟

    Posted by rezab | 2008/12/17, 06:31
  4. دوربینت چیه مگه؟
    ——————-
    Ãmir▒◄قابل نداره…!
    گوشی موبایلم!!

    Posted by رامین | 2008/12/17, 08:01
  5. :دی میخواستم یه همچین مطلبی بنویسم دیدم قبلا این دوستمون نوشته فقط لازمه بگم که حرفاشون تایید میشه البته یه قسمتی جمعیت نمیدونم به رهبری کی شروع به تشویق کردند که رهبر ارکستر مجبور شد چند لحظه نوازنده هارو به آرامش دعوت کنه تا ملت تشویقشون تموم شه o.O
    ——————————-
    Ãmir◄▒خوب این که خیلی چیز طبیعی و تکراری ایه دوست من. ماشالاه فرهنگ موسیقی کلاسیک تو تماشاگراش در حد …..! البته یکی باید اینا رو بگه که کم کم مردم یاد بگیرن. ما هم از اول اینا رو بلد نبودیم، ولی یه کم گذشت یاد گرفتیم.

    Posted by Abd0 | 2008/12/17, 22:02
  6. کنسرت راجر واترززززززززززززز؟
    هان
    هان
    هان
    هان
    هان؟؟؟؟

    Posted by ای دا | 2008/12/17, 23:36
  7. خوش به حالت
    حالا همون عکس رو میذاشتی عیبی نداشت
    ———————–
    Ãmir▒◄نداشتم خوب..اصلاً خراب شده بود!!

    Posted by سروش | 2008/12/18, 00:14
  8. ای بابا! پس جشنواره تموم شد، به خیال خودم داشتم براش برنامه ریزی می‌کردم :))‌
    من هم رفتم کنسرت رضا صادقی که بسی فاز داد

    Posted by محمد | 2008/12/18, 06:51
  9. Ãmir▒◄کنسرت راجر واترز؟ اینجا؟ کجا؟!! جدی میگی؟

    کنسرت دایی راجرم جونم تو دبی هستش اگه بتونم مخ دایی رو بزنم اگه پایه بیا با هم بریم .
    ————————–
    Ãmir▒◄من که دوست دارم…ولی فعلاً آه ندارم در بساط! همه رو میدیم برای تافل جان!

    Posted by masood hedayati | 2008/12/18, 07:48
  10. بودن در فضای کنسرت واقعاً لذت بخشه، جشنواره تمام شده و من بی نصیب موندم.

    Posted by Endless Love | 2008/12/20, 09:11
  11. اون خانوم موبوره اون وسط از اول کنسرت تا آخرش، نیشش باز بود میخندید!

    رفتی کنسرت یا چشم چرونی بچه با خار مادر مردم چی کاری داری تو اخه .
    ————————————————————-
    Ãmir▒◄خوب حواس آدم پرت میشه دیگه!!

    Posted by masood hedayati | 2008/12/20, 10:22
  12. سلام
    sس سلام دوستان
    فيلم كنسرت جشنواره موسيقي فجر امسال در جايي براي دانلود نمودن يا خريد هست؟

    Ãmir:▒من که در جریان نیستم هست یا نیست..ببخشید.

    Posted by علي حسيني | 2009/02/02, 11:05

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.