//
you're reading...
کامپیوتر, اینترنت

چگونه از تورنت خود مراقبت کنیم؟


چند روزی میشه که ویندوزم رو عوض کرده‌‌م. یعنی راستش خیلی ناگهانی و بی مقدمه احساس کردم که این دفعه که سیستم رو ریست کنم، ویندوز دیگه بالا نمیاد. بنابراین تمام چیزهایی که فکر میکردم لازمم میشه جمع کردم و گذاشتم تو گوشه یکی از اتاق‌های هاردم و بعد درایو C رو خونه تکونی کردم! البته مثل همه اثاث‌کشی‌ها، اینجا هم یه چیزایی جا موندند!

    care

 

اما اون‌هایی که من رو می‌شناسند می‌دونند که شب من ( و شب کامپیوتر من) بدون دانلود کردن از سایت‌های تورنت و انواع فیلم و سریال صبح نمیشه! بنابراین قاعدتاً زمانی که متوجه شدم ویندوزم داره نفسهای آخرو میکشه کلی هول کردم! واقعیت این بود که حدود چهار پنج گیگابایت فایل رو تا اون لحظه نصفه دانلود کرده بودم و مسلماً اصلاً جالب نبود که بخوام همه اون رنج برده بر سر پهنای باند رفته‌ام رو یک شبه به باد بدم. (حساب کنید که به همون اندازه هم برای تورنت‌های کندی که در حال دانلودشون بودن، آپلود هم داشتم. تو بهشت هم زندگی نمی‌کنم و هر ماه محدویت حجمی، یقه ما را میچسبد حسابی…!)

به هرحال پیش‌نتیجه‌ی اخلاقی این مساله این بود که چاره‌ای بیاندیشم و از یکی از ویژگی‌های مهم تورنت کمک بگیرم تا ISPمو با دانلود مجدد فایل‌ها، بیشتر از این خوشحال نکنم . اینطور شد که رفتیم گشتی زدیم توی هلپ یوتورنت (البته این گشت رو قبلاً که این پست رو نوشته بودم، زده بودم) و متوجه شدیم که یک چیزی هست به نام encapsulation که معنی‌ش خوب، میشه تو کپسول کردن!
… و اینجا چیزییست به مفهوم مخفی کردن مکانیسم داخلی و ساختمان داده یک بخش از یک نرم‌افزار در ورای یک رابط خاص، بطوریکه که کاربران این بخش، به اون به چشم یک جعبه سیاه نگاه کنند و کاری به جزئیات داخلش نداشته باشند و اگر قرار به انجام تغییرات یا جابجایی ها و غیره باشه، صرفاً اون بخش هست که جابجا میشه.

حالا شما تصور کنید این بخش تو برنامه‌های مدیریت تورنت، یک زیرشاخه از سیستم‌تون باشه. مثلاً در مورد برنامه uTorrent این بخش، فولدریست به همین نام در شاخه‌ی Appdata. به عبارت بهتر، شما هر بلایی سر خود برنامه یا سیستم عاملتون بیارین، میتونین با جایگزین کردن این فولدر، همون جریان دانلود و تنظیمات قبلی برنامه‌تون رو دنبال کنید. این یعنی اینکه خیلی ساده، یه کپی از محتویات این شاخه بگیرید تا بعداً که ویندوز رو مجدد نصب کردید، بتونید ازش استفاده کنید. یعنی همون کاری که من کردم و نتیجه این شد که دانلود فایل‌هام از همونجایی که متوقف شده بود، ادامه پیدا کرد. این مساله برای زمانی که روی یک کامپیوتر تورنتی رو نیمه‌دانلود کرده‌اید و و میخواهید روی یک کامپیوتر دیگه و یا روی یک نرم‌افزار تورنت دیگه ادامه‌ش بدید هم صدق میکنه. نکاتی که تو انجام این کار باید در نظر بگیرید اینها هستند: محتوای فولدر utorrentT، تمام تورنت‌های تموم شده و نصفه‌نیمه‌ای هستند که شما اززمان قاجاریه به اینور دانلود کرده‌اید. بنابراین، سعی کنید که از بین این تورنت‌ها، اونهایی که هنوز در حال دانلود هستند رو انتخاب کنید. اینطوری زمان بارگذاری، با خیل عظیم تورنت‌هایی که دنبال مقصد دانلودشون هستند، روبرو نخواهید شد. برای اینکه عمل بارگذاری سریعتر انجام بشه باید آدرسی رو که برنامه تورنت، اطلاعات تورنت‌ها رو دریافت میکنه برایش تعریف کنید. در بیشتر برنامه‌ها، باید از قسمت Directories و گزینه‎ی Load torrent files from، آدرس جایی رو که فولدر uTorrent رو کپی کردید بهش بدید و بعد از اینکه تورنت‌ها لود شدند، اونها رو پاک کنید. عمل Load که انجام شد، تیک این قسمت رو بردارید تا مجبور نشید هر 60 ثانیه یکبار تمام دیالوگ‌باکس‌هایی رو که براتون باز میشه و ازتون میخواد که تورنت‌ها رو کجا ذخیره کنه رو کنسل کنید! مهمترین قسمت کار اینه که زمانی که ازتون آدرس جایی که قراره ادامه‌ی تورنت رو ذخیره کنید میپرسه، باید به همون دایرکتوری‌ای اشاره کنید که خود فایل‌های اصلی رو ذخیره کرده‌اید. (بطور مثال فایل avi. ذخیره شده در آدرس F:\Videos\Prison Break فایلی ست که برای ادامه دادنش باید فایل جدید رو مجدد رو همون ذخیره کنید). اینطوری بعد از چند لحظه بررسی، برنامه از ادامه‌ی تورنت شروع به دانلودش میکنه.

t1

برای اینکه بتونید به فولدر Appdata دسترسی پیدا کنید، کافیه از منوی Run (یا هرجای دیگه که بشه توش آدرس تایپ کرد)، تایپ کنید %Appdata% (همراه با علامت درصد) و Enter کنید. پنجره‌ای که برای شما باز میشه، زیرشاخه‎ای از پروفایل کاربری شماست که تو درایو سیستم قرار گرفته و اطلاعات مختلفی از برنامه‌ی مختلف نصب شده روی کامپیوترتون رو بهتون نمایش میده.

◙ ◙ توهم را از طریق فید دنبال کنید.

گفت‌و‌گو‌ها

14 thoughts on “چگونه از تورنت خود مراقبت کنیم؟

  1. این آی.اس.پی مهربون ما، پورت تورنت و اینا رو بسته …
    کلا همش حسرت و اینا ….

    Posted by عمو هوشنگ | 2009/04/24, 18:42
  2. برای من که هنوز کامی و باید ببرم بیرون تا ویندوزش و عوض کنن این بلاگت شبیه معمابود
    !!!

    به خوووووودا

    Posted by آی دا | 2009/04/24, 23:55
  3. هـــــــــا ؟
    D:

    Posted by مونا | 2009/04/25, 09:13
  4. سلام با این ویندوز که وقتی خاموش میشه بالا اومدنش بستکی خدای مایکروسافت داره باید من هم این کار رو بکنم ممنون
    راستی یه لینک از این مطلب تو سنتری هست
    http://san3.ir

    با تشگر سنتری

    Posted by سنتری | 2009/04/25, 15:03
  5. سلام

    یه راه خیلی آسون

    1- همیشه محل ذخیره ی فایل تورنتی که دارید دانلودش میکنید رو توی یه درایو غیر از C بزارید که اگر احیانا ویندوز بالا نیومد اون قسمتی از فایل که دانلود شده از دستتون نره

    2- اون فایل کم حجمی رو که همیشه واسه هر فایل تورنت دانلود میکنید بزاری توی همون پوشه ای که دارید فایلش رو دانلود میکنید ( همون پوشه ای که گفتم بزاریدش تو یه درایو غیر از C )

    3- ویندوز رو عوض کنید اون فایل کم حجم رو دوباره بزارید واسه دانلود و مسیر ذخرش رو همون مسیری که قبل از نصب ویندوز داشته دانلود میشده بزارید

    میبینید که شروع به چک کردن فایل میکنه و ادامه رو دقیقا از اونجایی که دانلود نیمه تموم مونده شروع میکنه

    Posted by moslem.b | 2009/04/25, 19:17
    • بابت یم و دو ممنون ولی…
      اون جریان نسخه شماره سه رو اصلاً نفهمیدم!! این همونیه که من گفتم دیگه!

      Posted by Ãmir | 2009/04/25, 21:56
  6. یادش بخیر یه زمانی ما هم از این مشکلا داشتیم تا تاکس و لینوکس از این کابوس نجاتمان داد

    Posted by narcislinux | 2009/04/26, 18:10
  7. سلام ، ولی بنده تابحال فکر می‌کردم تورنت خودش می‌فهمه چون هربار ویندوز عوض کردم حداقل یک یا دو تورنت نیمه کاره داشتم و با نصب ویندوز و uTorrent از ادامه فایل دانلودی شروع کرده! البته بنده محل ذخیره فایل‌ها را به درایو D تغییر می‌دهم. 😀

    Posted by سیناک | 2009/04/27, 23:55
  8. سپاسگذارم

    Posted by ناشناس | 2009/05/20, 19:35
  9. بابا گفتم که
    سپاسگذارم
    اه

    Posted by ش | 2009/05/20, 19:39

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: بهترین های امروز – شصت و هشت (40 لینک) « لینکهای داغ از سراسر وب - 2009/04/29

  2. بازتاب: آموزش و مقاله (136 لینک) « لینکهای داغ از سراسر وب - 2009/05/25

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.