//
you're reading...
شخصی

به خاطر یک مشت ویزا


پریروز رفتم سفارت که مثلاً مدارکم رو بدم برای ویزا و بیام فرداش تحویل بگیرم برم. دیگه بی تجربه‌م دیگه…! نمیدونستم که میفرستند که دو هفته بعد تازه برم برای تحویل مدارک و باز یک ماه بعدش اگه مدارک مشکل نداشت تازه ویزا بدند! خلاصه رفتم و در کمال شگفتی دیدم دو نفر آدم دیوانه دیگر مثل خودم هم تو همون دانشگاه پذیرش گرفته‌ند و اومدن برای تحویل مدارک! محض یادآوری، من تو قطب شمال پذیرش گرفتم و اگر ویزا بدن میریم در همسایگی خرس‌های قطبی! به هرحال…آقای دم در ما رو فرستاد که دو هفته دیگه بیا. ما هم حرف گوش کردیم و رفتیم. فقط همون وقت رفتیم عکس گرفتیم مخصوص سفارت و سفارش های لازم رو برای تنظیم مدارک بهمون داد و راه افتادیم که برم سر کار. همون وقت دیدم زنگ زدند به موبایلم که دو هفته دیگه دیره تو اگه مدارکت کامله فردا پاشو بیا ! کور از خدا چی میخواد؟! کلی ذوق زده آماده شدم که فردا بشه برم کار رو تموم کنم. منتها خوب… یادم افتاد که یه دو سه تا کپی دیگه از پاسپورت و پاکت تمبردار ندارم و فردا هم تعطیل… دستم هم به هیچ جا بند نیست و مرخصی هم نمیتونم بگیرم… شیفت بعدازظهر از این مشکلات داره دیگه…

آقا چشمتون روز بعد نبینه…! استخاره کردیم و پا بشدیم رفتیم ببینییم جایی پیدا میکنیم که پاکت داشته باشه و تمبر داشته باشه ودستگاه کپی یا نه (فکرش رو بکنین که حتی سعی کردم از رو پاسپورتم عکس بگیرم و از رو اون پرینت…نشد! حالا مگه صبح تعطیل جایی بازه!؟ همه بسته‎‏ند و رفتن تخت خوابیدن. دست از پا دراز تر رفتم که برم سفارت بگم آقا حلال کنید من امروز مدارکم جور نشد.. که دیدم یه مغازه کوچک بالای سفارت بازه و هم پاکت نامه داره و هم فتوکپی! کلی ذوق زده کارمون رو کردیم و رفتیم توی سفارت. من و پنج شش نفر دیگه که مثل من بهشون زنگ زده بودند که بیان نشسته بودند منتظر.

…خیلی فداکارانه نشستم تا همه برن تو و وقتی فقط من و یک دخترخانوم دیگه مونده بودیم و خواستم برم توی اتاقک مصاحبه، برق سفارتخونه رفت!! کی گفته شانس یکبار در خونه آدم رو میزنه؟! بعضی وقتا هنوز به خونه نرسیده، در رو از پاشنه در میاره و سورپریزت میکنه!… هیچی دیگه پسری که قبل از من مدارکش رو داده بود رفت و منتظر نشد که برق بیاد. ما هم نشستیم… دوسه دقیقه بعد، برق اومد. حالا کامپیوترشون بالا نمیومد! خانومی که مدارک رو تحویل میگرفت، یکی دو دفعه به من با شک و تردید به من گفت که برو خبرت میکنیم کی بیای! و بعد دوباره گفت حالا بشین شاید درست شد! … خلاصه بعد از یک ربع وضعیت به حالت عادی برگشت.

راستش من شنیده بودم که رفتار کارمندهای سفارت‌خونه‌ها تو ایران اصلاً با درخواست‌کننده ها مناسب نیست، اما مسئولی که روبروی ما نشسته بود که از اول تا نزدیک‌های آخرش گفت و خندید و البته یه جورایی هم منت گذاشت که روز تعطیلی کار ما رو دارن راه میندازند. انقدر که ما (من و اون دختری که از Umeå
پذیرش گرفته بود) هر دو دقیقه یکبار باید تشکر میکردیم و کلی هندونه رد و بدل میشد تا کارمندجان را خوش بیاید. البته انصافاً هم کارراه‌انداز بود اما نمیدونم چه اتفاقی افتاد که یکدفعه برگشت و با لحن تندی به من توپید که چرا عکس رو چسبوندم روی مدارک و حالا چجوری جداش کنه که ازش اسکن بگیره. انقدر عصبانی بود که هرکسی میدیدش باورش نمیشد این همون آدم دو دقیقه پیشه. کسی هم نگفته بود که عکس رو نچسبونید و اتفاقاً روز قبلش هم مسئول مرتب کردن مدارک دم در هم به من گفت که عکس رو بچسبونید اینجا (اینحا، اون قسمتی از کاغذه که جای عکس دارد!). خلاصه اینکه هرچیزی که میخواستم بگم، عصبانی‌ترش میکرد و رو همین حساب هم دیگه هیچ حرفی نزدم و البته نگاه‌های غضب‌آلود خانوم رو تحمل کردم. عکس رو با خشونت خاصی از روی کاغذ جدا کرد، اسکن گرفت و با منگنه دوباره زد رو کاغذ! بعد از یک دو دقیقه هم روی مدارک با ماژیک قرمز یه چیزایی نوشت و یه شماره پرونده بهم داد و خیلی خشک و سنگین گفت خداحافظ!

راستش از همون اول که هنوز تو اتاقک نرفته‌ بودم آرزو می‌کردم که کارمند روبروم، مرد باشه که از این برنامه‌ها نداشته باشم! نشد متاسفانه! میگن طرف میره تو سفارت از قیافه‌ش خوششون نمیاد ریجکتش می‌کنند…حالا تمام نگرانی من همین است و فکر نمیکنم این دفعه دیگه هرچقدر مثبت فکر کنم، قانون جذب هم بتونه کمکی بهم بکنه! مگر اینکه…

گفت‌و‌گو‌ها

8 thoughts on “به خاطر یک مشت ویزا

  1. اینجا واسه رسیدن راهی جز رفتن نیست ….

    Posted by merman | 2009/05/29, 11:10
  2. حالا کدوم دانشگاهش پذیرش گرفتی؟ راستی بدک نیست یکم بنویسی که چطوری میشه خرج اونجا رو درآورد وقتی که دانشجو هستیم!
    در آخر هم مبارکت باشه 🙂

    Posted by 1kimiagar | 2009/05/29, 16:29
    • کارهای چیپ میشه کرد و خرج زندگی ماهیانه رو راحت بدست آورد اما به قول یکی از بچه ها باید ساعت دو نصفه شب پاشی بری روزنامه پخش کنی.
      دانشگاه Luleå پذیرش دارم.
      مرسی

      Posted by Ãmir | 2009/05/29, 22:58
  3. نگران نباش! هیچ ربطی‌ به شخصی‌ که مدارک رو گرفته نداره. شما چون بیشتر از ۳ ماه می‌خوای بمونی بهت اقامت میدان نه ویزا. اقامت رو هم اداره مهاجرت تو سوئد تصمیم میگیه نه سفارت. پس هیچ ربطی‌ نه تنها به اون خانم که بی‌ هیچ کسی‌ در سفارت نداره و اون‌ها فقط مدارک رو ارسال می‌کنن به سوئد و بعد هم اقامت رو میجسبونن تو پاست. تا چند وقت پیش که میشد اینترنتی تقاضا کنی‌ مستقیم از اداره مهاجرت سوئد و فقط برای گرفتن جواب بری سفارت. نمیدونم چرا امسال برداشتند.

    موفق باشی‌

    Posted by بابک | 2009/05/31, 18:11
    • مرسی از اطلاعات. باور کن خیلی میخوام باهات تماس بگیرم اما شبا ماکزیمم تا 11.5 میتونم بیدار بمونم بعد تپی میافتم!

      Posted by Ãmir | 2009/05/31, 20:21
      • سلام. امیدوارم کارت ردیف بشه. بابت نگرفتن تماس هم مساله‌ای نیست. می‌دونم سرت حسابی‌ شلوغه. من هم قصدم کمک بود.باز هم فکر کردی کمک یا راهنمائی از من بر میاد تماس بگیر.

        Posted by بابک | 2009/05/31, 21:27
  4. امیر تبریک میگم.من از اورگان استیت یونیورستی پذیرش گرفتم که البته به دلایل واضحی به نام نداشتن بودجه نرفتم دنبالش. پدرسوخته ها واسه ام بی ای فاند اینا نمیدن.چه برسه به آر ای و تی ای. تو کی میری؟من فعلن موندگارم ایران ارشد ام بی ای بگیرم بعد واسه مهندسی برم اونور.ای تف به این زورگار قدار

    Posted by پریا | 2009/06/01, 10:36

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.