//
you're reading...
سینمای جهان

درباره‌ی یک فاجعه‌ی سینمایی


امعمولاً وقتی پای تماشای فیلمی می‌نشینی که انتظار زیادی ازش نداری،  خوب در پایان خیلی حسرت اون دو ساعت زمان تماشای اونو نمیخوری. اما وقتی که همین وقت رو برای فیلمی میذاری که توقع داری انتظاراتت رو برآورده کنه و بعد از تموم شدنش، احساس میکنی سرت به شدت کلاه رفته، اونوقته که معمولاً بیشترین تلاشت رو انجام میدی که دیگران رو خیلی اساسی نهی از منکر کنی! همین ماجرا دیشب برای من پیش اومد و حالا میخوام تجربه‌ی دردناک خودم رو اینجا بازگو کنم!Harry_Potter_Halfblood_prince_2008

Harry Potter and Half-Blood Prince 
کارگردان: دیوید ییتس
بازیگران: همه اونهایی که توی فیلمهای قبلی هری پاتر بوده‌اند.
محصول 2009 برادران وارنرز.

ششمین فیلم از مجموعه کتاب‌های هری پاتر، برای اونهایی که معتقدند که هر اقتباس سینمایی رمان‌های موفق محکوم به شکست است، میتوته یه سند بسیار باارزش و غیرقابل انکار محسوب بشه. کتاب شاهزاده‌ی دورگه، یکی از بهترین کتاب‌ها در سری هفت‌گانه‌ی هری پاتر محسوب میشه. داستان هیجان‌انگیزی که در لحظات مختلف اون، اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی و پیچ و خم‌های جذابی را شاهد بودیم، به بدترین شکل ممکن به فیلم برگردونده شده. چیزی که گروه مخالف داستان‌های هری پاتر برای توجیه دلایل مخالفتشون نام میبرند و در کتاب ششم هم مثل باقی کتاب‌های مجموعه در داستان گنجونده شده، پی‌مایه‌ی ملایمی از رومانس و جذابیت‌های کودکانه‌ایه که در اون جریان داره. و حالا، گروه فیلمنامه‌نویس، به صورت تمام و کمال هرآنچه که در کتاب ششم مربوط به این وجه از داستانه، به فیلم برگردونده. خوب، تا اینجای کار، کسی مشکلی با این مساله نداره؛ بهرحال، قسمت مهمی از مخاطبان داستان (چه کتاب و چه فیلم) رو کودکان و نوجوانان تشکیل میدن. اما مشکل، اونجایی به شدت به چشم میاد که برگردوندن تمام این جنبه از کتاب ششم به یک فیلم دو ساعت و نیمی، جایی برای دنبال کردن داستان اصلی نذاشته و تماشاگر بیچاره‌ای که برای دنبال کردن اونچه که در پنج فیلم قبلی دنبال کرده رو مبهوت اتفاقاتی میذاره که بدون توضیح منطقی پیش اومده‌ند. این مساله گرچه در تقریباً تمام فیلمهای قبلی سری هری پاتر هم وجود داشته، اما تو هیچ‌کدوم به این شدت مشکل‌زا نبوده.

اما مشکل فقط رharry-potter-half-blood-kisها کردن داستان اصلی نیست. اگر میشد موضوع اصلی شاهزاده دورگه رو برای چنددقیقه‌ای رها کنیم و به همین روال فعلی نمایش احساسات رومانتیکولانه‌ای دختر پسری داستان بسنده کنیم، میشد انتظار داشته باشیم که لااقل بازیهای قابل قبولی رو از بازیگران ببینیم، اما بازیها انقدر غیرمنطقی و وحشتناک! هستند که اساساً بحث وجود رومانس رو در فیلم زیر سوال میبرند. تو لحظاتی از فیلم به خودم میگفتم آیا واقعاً دارم فیلم هری‌پاتر رو تماشا میکنم یا اشتباهی شده و یکی از اون فیلم‌های درجه C اساساً مبتذلی رو نگاه میکنم که با خیلی از فیلمفارسی‌های بنجل چندساله اخیر سینمای ایران رقابت میکنه…!

 

فیلمنامه‌نویس فیلم ششم، استیو کلاوس، همون کسیه که سناریوی چهارتا فیلم اول رو نگاریده. و از اونجایی که در نبود این نویسنده و با وجود ضعف‌های ساختاری محسوس در کتاب پنجم، فیلم هری‌پاتر و محفل ققنوس، کار قابل قبول و نسبتاً خوش‌ساختی دراومده بود، پیش‌بینی میشه کرد که فیلم‌هایی که قراره از روی آخرین کتاب هری‌پاتر ساخته بشن هم آثار امیدوارکننده‌ای نخواهند بود.

بسیاری از بازیگرانی که در پنج فیلم قبلی به مجموعه معرفی شده بودند، اینجا هم حضوری فعال دارند:

مگی اسمیت (پرفسور مگ‌گونگال) ….حدود چهار دقیقه!
دیوید تولیس (ریموس لوپین)… حدود یک دقیقه و خورده‌ای!
مارک ویلیامز (آرتور ویزلی)…حدود سه دقیقه.
تیموتی اسپال (پیتر پتی‌گرو)…. حدود سی ثانیه!!
رابی‌ کولترین (هاگرید)….سرجمع یک دقیقه.

هلنا بونم‌کارتر (بلاتریکس لسترنج)…. تقریباً  شش دقیقه
آلن ریکمن (اسنیپ / شاهزاده دو رگه) ….با توجه به اینکه قرار بوده داستان این فیلم در مورد او باشه، حدوداً ده دقیقه بازی بهش رسیده که باید خیلی هم خوشحال باشه!  

 

و توجه دارید که اینها، جمعی از معروفترین بازیگران سینمای انگلستان و جهان هستند!

شاید یکی از مسائلی که باعث شد فیلم پنجم با کارگردانی همین کارگردان به عنوان یک اقتباس سینمایی خوب از یه اثر ادبی شناخته بشه، هیجانی بود که در نبردهای بین نیروهای خیر و شر به تصویر کشیده شد و فیلم هم با همون ضرب‌آهنگ سریع به پایان رسید. اما تو این‌یکی، با وجود قابلیت‌های بالقوه‌ی کتاب، تقریباً هیچ سکانس خاصی از اکشن و هیجان در فیلم دیده نمیشه. حتی تماشای یه برگردان قابل قبول از تعقیب و گریز پایانی داستان هم امید پوچ و یه انتظار بی‌پایانه که هرگز به واقعیت بدل نمیشه. در واقع، آخرین و مهمترین ضربه‌ای که به فیلم وارد میشه، همینجاست که تماشاگر طرفدار کتاب رو به شدت سرخورده میکنه و سایرین رو هم دلزده از یک فیلم کسل‌کننده، روانه خونه‌هاشون!

تو یکی از کامنت‌هایی که در مورد فیلم تو سایت imdb خوندم ، به نظرش مهمترین قسمت‌هایی از کتاب رو که تو فیلم بهشون ارجاع نشد رو نوشته بود که برای اون دسته از تماشاگرانی که کتاب ششم رو خونده‌ند  میتونه جالب باشه که از اینجا میتونید بخونید.

hp6s03mg4

واضحه که مهمترین دغدغه یا هدف کمپانی وارنرز و بالطبع کارگردان فیلم در ساخت چنین فاجعه‌ی سینمایی‌ای این بوده که مخاطبان بیشتری رو به سالن‌های سینما بکشونند و برای این کار، باید درجه‌بندی فیلم از PG-13 پایینتر میومده. اما با توجه به تم سیاه و خشونت‌بار داستان که تو یه سیر منطقی از کتاب اول تا آخرین کتاب به شدتش افزوده میشه، اینکار امکان‌پذیر نمیشده مگر اینکه فیلم رو تا جایی که میتونسته‌ند تلطیف کنند و از قسمت‌های ترسناک، خشن و بزرگسالانه‌ی اون کم کنند. کاری که الان مثلاً انجام شده، اما به قیمت تولید یک تراژدی سینمایی!!  که نه مخاطبین بزرگسال و طرفداران کتاب رو راضی میکنه و نه اینکه مخاطبین موردنظر تهیه‌کننده یعنی کودکان، میتونند بعد از تماشای دو ساعت از داستانی که با مرگ و سیاهی به پایان میرسه، سرشون رو با آرامش روی بالشت بگذارند!  ضمن اینکه پایان‌بندی فیلم‌های قبلی هری ‌پاتر یکی از معدود نقاط قوت اون به حساب میومد و نقطه تعلیقی که تماشاگر رو برای تماشای دیدن قسمت بعدی اون منتظر باقی میگذاشت. چیزی که در پایان فیلم ششم اصلاً احساس نخواهید کرد. حداقل برای من، نقطه‌ای بود بر اینکه با خیال راحت سرم رو روی بالش بگذارم بدون اینکه دیگه اهمیتی بدم که آخرین کتاب هری پاتر چطور به فیلم برگردانده خواهد شد!

  • برای اونهایی که قصد دیدن فیلم رو داشته‌ند:   متاسفم که ناامیدتون کردم!
  • برای اونهایی که دیده‎ند: نظرتون چیه؟
  • برای اونهایی که هیچ برنامه‌ای برای دیدن این فیلم نداشته و ندارند: خوش به حالتون!!

لینک فیلم در سایت imdb

مشترک مطالب کافه‌توهم شوید.

گفت‌و‌گو‌ها

29 thoughts on “درباره‌ی یک فاجعه‌ی سینمایی

  1. آخه این هری پاتر هم شد فیلم …
    هیچ کدوم از قسمت هاشو ندیدم !
    راستش از قیافه درب و داغون با عینکش بدم میاد، الکی احساس خفنی میکنه ولی به قیافش نمیاد !

    Posted by عمو هوشنگ | 2009/10/12, 18:37
  2. تا وقتی که سه گانه «The lord of the rings» جی آر.آر.تالکین به کارگردانی پیتر جکسون هست هیچ وقت این خبط رو نمی کنم, تازه اونم با شخصیت دوست داشتنی فیلم یعنی گالم (اسمیگل)!
    من فقط سری اول فیلم هری پاتر رو اونم از تلویزیون وطنی دیدم به نظرم خیلی بچه گانه اومد. منم مثل عمو هوشنگ کلا از قیافه و بازی دانیل رادکلیف خوشم نمیاد!

    Posted by Hey jud | 2009/10/12, 22:32
    • البته این یک مورد جداً استثناییه که به نظر من از خود کتاب ها هم خیلی بهتر شده! ولی جدای از این، اقتباس های سینمایی دیگه ای هم هستند که آثار فوق العاده ای از آب دراومده‌ند. ولی از اون طرف هم یه اثری مثل هری پاتر، قربانی سیاستهای مالی تهیه کننده ش میشه.

      Posted by Ãmir | 2009/10/12, 23:00
  3. من فیلم رو دیدم به نظرم اونقدر بچگانه درستش کرده بودن که روم نمیشد به خانواده بگم که توی تمامه فیلم همه درگیر مسائل عاشقانه بودن من خودم فیلم عاشقانه دوست دارم ولی همونجوری که توی متن هم اشاره کردین قسمت های رمانتیک فیلم خیلی خیلی مصنوعی بود که دل ادمو میزد

    از دید برادرم که هری پاتری نبود فیلم به شدت مزخرف میومد و از اینکه حتی من دعوتش کرده بودم که باهام بیاد پشیمون بود و میگفت بدترین فیلمی بود که دیده

    منم فقط به خاطر اینکه وقتی کوچیک تر بودم هری پاتر تمامه زندگیم بود و یه جور نوستالژی و اینکه هر پنج فیلم قبلی رو توی سینما ديده بودم اینوهم رفتم دیدم

    کلا که هری پاتر رو خراب کردن منظورم وجهه اش هست

    Posted by ange | 2009/10/12, 23:55
    • چقدر بده که یکی پیش آدم باشه که به سلیقه ی هری پاتری آدم غر بزنه!
      خوب من حداقل باید خوشحال باشم که فیلمو تو سینما ندیدم که بخوام حسرت پول رفته رو هم بخورم!
      اون اشکال تایپی رو هم درست کردم

      Posted by Ãmir | 2009/10/13, 02:27
  4. آره شما درست می گی, فیلمی مثل «بر باد رفته» با توجه به اینکه مربوط به هفتاد سال پیشِ ولی چیزی از جذابیتهای کتاب کم نداره و یک شاهکار سینمایی و اون 10 اسکاری که گرفته گویای همین مسئله است.
    ولی اقتباسهای ضعیف هم کم نداریم. فیلم «Da vinci code» هم از اون اقتباس های افتضاح و خسته کننده بود, من که کتابشو خونده بودم خیلی راغب بودم فیلمو ببینم ولی کاملا مایوس کننده بود, از ران هوارد کارگردان فیلم «ذهن زیبا» ساخت چنین فیلمی کاملا بعید بود. فیلم دیگه ای هم که کتابش خیلی جذاب تر بود «Blind» بود که فیلمش واقعا بد جور تو ذوق می زد.

    Posted by Hey jud | 2009/10/13, 10:22
    • شیاطین و فرشتگان رو حتماً ببین. کار خوبی دراومده و شاید بشه گفت از کتاب هم بهتر شده! blind رو ندیده م.

      Posted by Ãmir | 2009/10/13, 13:31
  5. کتاب «شیاطین و فرشتگان» دن براون از لحاظ کشش و پیچیدگی داستان واقعا حرف نداشت, من که خیلی خوشم اومد, امیدوارم فیلمش هم همون طور که می گی باشه! متشکر حتما به توصیه ات عمل می کنم.

    Posted by Hey jud | 2009/10/13, 17:06
  6. با خوندن این مطلب حداقل فیلم رو با توقع زیادی نگاه نمی کنم تا تو ذوقم بخوره. البته کسی که یک کتاب رو میخونه، معمولا از دیدن فیلم اون چندان لذت نمیبره، چون ساختن فیلم اون خیلی سخته، حالا شما که میگی از حات نرمال هم بدتره.
    مرسی،
    پیام

    Posted by پیام | 2009/10/14, 20:36
    • منم منظورم همین بود که سطح توقعتون رو اصلاً از این فیلم بالا نبرید.
      خیلی وقتا یه کتاب رو میخونی و بعد که فیلمش رو میبینی از خود کتاب بیشتر لذت میبری. بستگی به این داره که کی و با چه هدفی اون فیلم رو میسازه

      Posted by Ãmir | 2009/10/14, 21:23
  7. از نظر من که تمام کتاباشو خوندم فاجعه بود . کاملا دلم میسوزه که با این همه توانایی برای تصویر سازی و صحنه های جذاب و با وجود کتاب و داستان جذاب هری پاتر چرا اینجوری فیلم میسازن . فقط میتونم بگم اصلا کارشونو بلد نیستن . از بین فیلمهایی که ساخته شد فقط سنگ جادو برای من جالب بود .

    Posted by narcislinux | 2009/10/21, 21:54
  8. سلام به نظر من که خيلي هم قشگ بود. حالا چون شما سليقه ندارين به بقيه مربوط نميشه البته جسارت نشه ها ولي هرکس ميگه فيلم خوبي نبود سليقه نداره شما ميتونيد به سايت دمنتور سر بزنيد و نتيجه ارا رو ببنيد. فعلا هم که دنيل يکي از پولدارترين جوون هاي زير بيست ساله. بازم ميگين اصلا خوب بازي نمي کنه و قيافه نداره؟ باز هم خدا رو شکر ميکنم که شما يکي از منتقدان فيلم نيستيد . اين فيلم مثل توپ صدا کرد و حدودا 950 ميليون دلار فروش داشت بازم با عرض معذرت به هر کس که ميگه اين فيلم جالب نبوده ميگم بي سليقه

    Posted by شميم | 2009/11/20, 12:02
    • نه خواهش می‌کنم. ما سلیقه نداریم دیگه! ولی خوب نمیتونم قبول کنم که این قضیه به بقیه مربوط نشه! به خصوص به اون کسایی که جسارت می‌کنند! شما که البته حسابتون رو جدا کردین ظاهراً.

      Posted by Ãmir | 2009/11/21, 01:19
  9. آقا ما كه اين فيلم را با يك زيرنويس درست و حسابي نديديم ولي در مجموع فيلمش نسبت به فيلمهاي سري قبلش افتضاح تمام بود و من هم زياد اميدي به فيلم 7 اون ندارم و از همين حالا به اونايي كه دلشون را براي سري 7 صابون زدن اخطار مي كنم كه ول معطلا و بنده نيز از طرفداران اصيل ارباب حلقه ها هستم كه شاهكاري از يك كتاب موفق است

    Posted by Ali | 2009/12/19, 18:18
  10. ممنون آقا امير بابت اطلاع رساني خوبتون. راستي سال اكران harry potter ‎7‎‏ كي است؟بي زحمت نام شركت توليد هابيت را بنويسيد و يك جمع بندي كلي از فيلم هابيت بكنيد و به نظر بنده به اون آقايي كه توضيح داد فيلم 950 ميليون دلار فروش داشت بايد بفرمايم كه فيلم افتضاحه هري 6 به دليل وجود كتاب بي نظيرش فروش رفت و همه به هواي كتابش براي خريد فيلم رفتند. بي سليقه هم خودش است

    Posted by Ali | 2009/12/19, 21:45
    • هری پاتر هفت در دو قسمت در زمستان 2010 و بهار 2011 اکران میشه.
      هابیت هم مثل سه گانه ارباب حلقه ها محصول نیولاینه و اون هم قراره در دو قسمت تقریباً همزمان با هری پاتر 7 به نمایش دربیاد. کارگردانش البته دیگه پیتر جکسون نیست و اون فقط فیلمنامه و تهیه کنندگی داستان رو به عهده داره. گیلمورو دل تورو هم کارگردان خوبیه البته. بازیگران اصلی این فیلم، از همون سه گانه انتخاب شده اند. در مورد این فیلم احتمالاً نزدیک به اکرانش، بیشتر مینویسم.

      Posted by Ãmir | 2009/12/19, 23:41
  11. خيلي ممنون آقا امير،فكر كنم با اين جمع بندي خوبي كه از فيلم كرديد بنده رو براي ديدن فيلم هابيت بيشتر وسوسه كرديد و تا موقع اكران آن روزشماري مي كنم

    Posted by Ali | 2009/12/20, 04:23
  12. لطفا در مورد فيلم 2012 هم توضيحي بديد من خودم اين فيلم رو نديدم ولي از دوستم آرش تعريف شو شنيدم

    Posted by Ali | 2009/12/20, 06:17
  13. حق با شماست اينا فيلم بلد نيستن درست كنن حاضرم شرط ببندم حداقل 6الي7 فصل كتابو نساختن البته دفعه اولشون نيست كتاب محفل رو يادتون مياد به اون قطوري تو يه فيلم 2ساعته البته فيلم محفل در مقابل شاهزاده يه شاهكار بود
    يه هري باتر بود كه اونم به صحنه هاي ناجور كشيدن!!!!!!!

    Posted by امير | 2010/01/12, 13:12
    • البته چیزی به کتاب اضافه نکرده ند. فقط قسمتهایی که تو ترجمه فارسی حذف شده بود رو به صورت یه فیلم کامل دراوردن

      Posted by Ãmir | 2010/01/12, 18:19
  14. براي من هم يك سوال شده كه شخصيت هري در 6 تا فيلم كلا ضعيف بوده اونوقت نويسنده فيلم ميخواد در فيلم 7 يكدفه اونو رستم كنه و ذهن ولدمورت رو بخونه و شكستش بده سر كاري باشه و شاهد يك فيلم آبكي باشيم.

    Posted by Ali | 2010/02/15, 21:13
  15. من هنوز كتاب 7 رو نخوندم آخراي كتاب 6 هستم كتاب 7 از سري كتاب هاي بقيه طولاني تر است كه فيلمش در دو قسمت منتشر ميشه؟؟؟

    Posted by Ali | 2010/02/16, 07:10
  16. كسي خبر داره دي وي دي اورجينال آواتار اومده يا نه من هر كدومو ديدم بد كيفيت بود

    Posted by Ali | 2010/02/26, 16:45
    • من بلو ری شو خریدم که دابل دی وی دی هست این یعنی نسخه قاچاقش هم اومده

      Posted by آرام آرش | 2010/07/18, 21:42
  17. اگر بخوای از این لد کتاب یه فیلم در بیاری،بهتر از این چیزی که ساخته شد نمیشه…از رفداران متعصب کتاب هری پاتر نه ترجمه ویدا اسلامیه که نسخه اصلیش هستم…آشنا و دلبسته ادبیات و وسواس انگلیسی…رگه های انگلیسی این فیلم تحسین برانگیز است و لوگوی وارنر اول فیلم تنها نشانه حضور غیرانگلیسی است..پس مشتاقانه منتظر فیلم دونسخه ای جلد هفتم هستم با امید همین روند کاملا رو به رشد فیلمها از فیلم کلمبوس اول که بامزه بود تا فیلم پخته مورد بحث

    Posted by آرام آرش | 2010/07/18, 21:23

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.