//
you're reading...
ادبیات, عمومی

زندگیِ عاق شده


» عنکبوتی که نمی تواند تار بتند , از خانواده و جمع عنکبوت ها طرد می شود , چون عنکبوتی که تار نتند , عنکبوت نیست . عنکبوت راهی جنگل می شود , پیش حیوانات مختلف می رود و یک به یک از آنها می خواهد تا او را در جمع خود بپذیرند اما همه طردش می کنند , چون هر چه باشد او یک عنکبوت است , نه سگی که پارس کند , یا پروانه که پرواز کند , یا سنجابی که جست و خیز کند , یا ماهی که شنا کند و یا شیری که بغرد … ,عنکبوت نفرین شده , تسلیم می شود , بی چاره و درمانده , موجودی محال ! عنکبوت نیست چون نمی تواند تار بتند , اما هیچ حیوان دیگری هم نیست چون عنکبوت است

چند خط بالا نقل شده خلاصه داستان ناتمامی بوده به نام «عنکبوت عاق شده» از صادق هدایت که به تبعیت از کافکا هنگام مرگ نابودش کرد.

نویسنده ی که حتی سالها پس از مرگش هم به روایتی یک معما, افسانه و یا شاید گاهی چهره‌ای گنگ قلمداد شده, تجدد تنهای افسرده با احساس وزن یک مرده .

تمثیلی سرراست تر از این ممکن نیست برای ترسیم حال این روزها , وقتی خودمون رو مثل عنکبوت هدایت فرض کنیم. ایرانی هستیم ولی با این حال ایرانی نیستیم و یا حداقل به نظرم از ایرانی بودنمون خرسند نیستیم . خودم بارها تلاش کردم اینطور نباشم , اما نتونستم. سعی کردم بی خبر باشم یا لااقل بی تفاوت، اما نشد ! سعی کردم غافل باشم تا بیشتر احساس خوشبخت بودن بهم دست بده، اما نداد .شاید در ظاهر موفق شده بودم اما چه فایده ! خودمو که نمی تونم گول بزنم. شناخت و اگاهی مسئولیت به همراه داره, تاسف به همراه داره و همین همراه داشتن هاست که از درون آدمو خراش میده.

«وقت اشک ریختن به سر رسیده,این روزها خنده هایم ارزانتر است».

خونه رفتن و بستن در پشت سر ,گاهی برام حکم فرار و فراموشی موقت پیدا میکنه. اینکه به خلوتت میری و چیزی که بیرون آزارت میده رو پشت در می گذاری, مثل اینکه دکمه توقف دنیا رو زده باشی . وقتی بیرون اتاق همه چیز بر علیه تو بوده حق دارم کمی خودخواه باشم. از روی رفع تکلیف بود که امروز هم گذشت, فردا یه روز دیگه ست که امروز براش جز نوستالژی چیز دیگه ای نیست.چه زندگی جالبی !

گفت‌و‌گو‌ها

6 thoughts on “زندگیِ عاق شده

  1. چه حسن تصادفی! پیش از عید مطلب بالا برای من ایمیل شده بود, خوشم اومد , رفتم کتاب» صادق هدایت در تار عنکبوت» (مصطفی فرزانه) رو از سوراخ سمبه های انقلاب پیدا کنم ولی با کلی گشتن موفق نشدم, شما چطور, خوندید این کتابو؟

    یه سوال بی ربط به مطالب فوق: می خواستم بدونم شما کتاب «پندار» نوشته ریچارد داوکینز رو خونیدید؟ اگه جوابتون منفیه, اگه دوست داشتین و البته وقتشو داشتین دانلودش کنید, به نظرمن که خیلی جالب بود.

    Posted by Hey jud | 2010/05/14, 01:00
    • * من سه سال پیش توی یکی از نشریات دانشجویی خوندم , اما فکر نمی کنم بشه پیداش کرد , چون همونطور که گفتم جز داستان های ناتمامی بوده که قبل مرگ از بین برده *
      * در خصوص داوکینز هم تا حالا چیزی نخوندم فقط می دونم پیرو داروینه و بعنوان بی خدای مشهور ازش اسم می برن و کتابی هم که معرفی کردی فکر کنم به اسم » توهم خدا » به فارسی ترجمه شده , باید فرصت پیدا کنم تا بخونمش .*

      Posted by Ali | 2010/05/14, 07:09
  2. ما عنکبوتیم و هم تار. خودمان اسیر خودمانیم. وقتی این تار رو پاره کردیم، تازه می بینیم توی تار بزرگتری گیر کردیم که یک عنکبوت گنده تر برامون تنیده. ان وقت است که یا باید این تار رو هم پاره کنیم. یا همونجا بمونیم و بپوسیم. یا آنقدر واسه رها شدن دست و پا بزنیم که خودمان را داغون کنیم.

    Posted by پاسپارس | 2010/05/14, 07:09
  3. بدتر از اون اینه که میبینی کاری از دست برنمیاد که برای اونچه که پشت در میگذره و یا برای خودت انجام بدی.

    Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/14, 13:48
  4. کاش یه آأم با ذوق یه ادامه خوب بهش بده

    Posted by misssdandelion | 2010/05/14, 15:00

پاسخی بگذارید

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 80 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.