//
you're reading...
مینیمال

فرهنگ بی‌فرهنگی


fed

 

این عکس خبرگزاری فارس* از چهره‌ی اشک الود هدیه تهرانی در راه مراسم ختم نعمت حقیقی، نمایش‌دهنده‌ی یکی از دردناک‌ترین معضلات بخش فرهنگی جامعه‌ی ماست. مشکلات هنرمندان و کنار اومدن یا نیومدن اونها با مساله‌ی شهرت، البته چیزیه که همیشه وجود داشته و فقط هم مختص به ایران نیست. اما در همه‌جای دنیا، در چنین موقعیت‌هایی، عکاسان و فیلمبرداران هرگز به خودشون اجازه نمی‌دن که خارج از محل مراسم، و بیرون از جایی که برای عکس‌برداری اونها تعریف شده، مزاحم هنرمندان بشن. چرا که از نظر اونها تفاوتی هست بین حریم خصوصی افراد و جایی که آنها حق دارند به حال خودشان باشند. حالا جدای از عکس این عکاس خبرگزاری که خود جای بحث داره، یکی از عابران هم به خودش این اجازه رو میده که همه ارزش‌ها رو زیر پا بذاره و از یک “چهره‌ی معروف” عکس بندازه و اصولاً ذره‌ای در درست یا غلط بودن کارش هم شک نمیکنه.

   دست‌هایی که در این تصویر، برای گرفتن عکس از خانم تهرانی بالا رفته‌اند، اوج بی‌انصافی به کسانیند که زندگی خودشون رو وقف بالا بردن سطح هنر یه مملکت کرد‌ه‌ند… نمادی از بی‌ارزش بودن ارزش‌ها در جامعه‌ی به اصطلاح اسلامی و بی‌معنی بودن مفهوم آزادی در مملکتی که رییس دولتش دم از مطلق بودنش می‌زنه.

… ای بابا! وقتی فیلم منتسب به زهرا امیرابراهیمی در اون وسعت دست‌بدست می‌شه، چه انتظاری می‌تونیم از یه موضوع خیلی ساده‌تر مثل این داشته باشیم؟

… فرهنگ کیلویی چند؟!!

* اینجا عکس‎های فارس‌نیوز رو می‌تونید ببینید و مقایسه کنید با عکس‌های خبرگزاری مهر.  نیازی هم به توضیح اضافه نیست.

rss-basic-icon مشترک مطالب کافه‌توهم شوید

گفتگو

25 پاسخ به ‘فرهنگ بی‌فرهنگی

  1. سلام اره این هنرمندها هم از دست پاپارازی ها دیوونه میشن هم از دست مردم بیچاره انقدر عادی داره تو خیابون راه میره انگار نه انگار هنرمنده و ایشون ازش عکس گرفته که بگه چند منه به نظر تو ی خیابون های اصفهان میاد اره؟ههه منمنون میشم به بلاگم بیای و اگر موافق باشی هم را لینک کنیم.قول میدم خواننده و نظر دهنده ی خوبی باشم

    Posted by رسام | 2010/05/02, 13:47
    • آقای رسام
      یه سوال
      مراسم آقای نعمت حقیقی اصفهان بوده ؟
      هدیه تهرانی اصفهان چی کار می کرده ؟
      نمی خواهی یه خورده بیشتر فکر کنی ؟
      به نظرم توی تهران با اون اوضاع لجام گسیخته اش شرایط برای بروز این حرکات فراهمتره
      البته در تهران هم وجود این افراد مانند شهرهای دیگره با این تفاوت که شرایط و اوضاع برای بیشتر بودنش فراهمتره همون جور که برای وجود افراد فرهنگ مدار تر بیشتر

      Posted by سید | 2010/05/04, 18:27
  2. اوج امنیت فرهنگی یعنی همین!

    Posted by yekgram | 2010/05/03, 08:14
  3. اتفاقا در خارج از ايران صد برابر بيشتر از اين كارها مي كنند. مثل اينكه تا به حال لغت پاپاراتزي به گوشتان نخورده؟! كارشان هم با آنكه غير اخلاقي است ولي غير قانوني نيست. لطفا همه چيز را به فرهنگ ما ربط ندهيد.

    Posted by مهدي | 2010/05/03, 08:25
    • مهدی جان من در مورد خارج صحبتی نکردم. مشکل ما، ادعای اخلاق مدار بودن ماست که از هیچ کجای ظاهر این فرهنگ نمیشه برداشتش کرد.
      پاپاراتزی ها هم اصولاً عکاسان مستقلی هستند که برای هیچ خبرگزاری ای کار نمیکنند و عموماً کارشون محدود به مجلات زرد میشه. حالا تو این تصویر شما بفرمایید که آیا اون سمت راستیه عکاس حرفه ایه و میخواد برای امرار معاش عکس بگیره؟ و یا این عکاس خبرگزاری فارس، یه عکاس مستقله که داره با کارت خبرنگاری از دومتری هنرپیشه ازش عکس میگیره؟

      ضمن این که پاپاراتزیها اگر ثابت بشه که از زندگی خصوصی سلبریتی عکس گرفته اند جریمه های سنگینی بهشون میخوره وبنابراین کارشون غیرقانونیه.

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/03, 09:02
  4. ببینید این اولا یک فرهنگ نیست بلکه یک کار غیر منطقی و اشتباه پس مسائل رو با هم قاطی نکنیم. مربوط به مردم ایرانم نیست مربوط به همه مردم دنیاست . من یه مثال می زنم خوب دقت کنید . البتع از نظر محتوایی ریطی نداره ولی می خوام فرهنگ انورو هم بگم :
    در جام های تنیس دقت کرده باشد عکس برداری از بازیکنان در حین بازی ممنوعه درسته ًًً!!!!!
    با این حال در چندین جام دیدم که مردم عکس می گیرند در حین بازی و باعث از دست دادن امتیاز بازیکن تنیس می شه.
    تازه اونم تماشگر های تنیس که انتظار بالایی ازشون می ره.
    بخاطر کلاس تنیس.
    آیا این فرهنگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    در کل کار این افراد اشتباه.

    Posted by Mr.Silverlight | 2010/05/03, 10:45
    • خیلی از اشتباهاتی که روزمره از مردم میبینیم که سر میزنه ناشی از فرهنگ پایینه. نوع رانندگی و عدم رعایت حقوق دیگران، سر و صدای زیاد در محیط آپارتمانی، فحش و فحش کاری در محیط ورزشگاه و…. اینا همممه به این خاطر آموزشیه که از سنین پایین به ما داده نشده. اتفاقاً برعکسش هم در خانواده ها ترویج میشه.
      وقتی یه اشتباه بارها تکرار میشه، روی فرهنگ تاثیر میذاره و از فرهنگ پر از اشتباه، اشتباهات بیشتر بیرون میان. بنابراین اینها دو تا چیز جدا از هم نیستند.

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/03, 16:06
  5. ما طرفداران دولت اصولا این اشخاص را پشه هم حساب نمیکنیم
    چون از بنیان با این قشر مشکل داریم از هر نظر که فکرش را بکنی(خدا را شکر که این چند وقته مرگ و میر افتاده تو این جمعیت اکثرا مشکل دار به اعتراف خودشون)
    این افرادی از نوع ضد دولتی ها هستند که با این به اصتلاح هنرمندان هم کاسه هستند و به هم عشق میورزن و از دیگری عکس میگیرند

    ما معترضیم به مشایی چرا کنار این خانم نشسته
    اون وقت حاضریم خودمون را پیش یک چنین شخصی کوچک کنیم و ازش عکس بگیریم

    یادتون نره که پوستر های این جمعیت در اتاق های خانه های شما نقش بسته نه ما

    Posted by Aliresa | 2010/05/03, 15:21
    • من این کامنت شما رو به حساب حس طنزپردازی شما میذارم. چون فکر نمیکنم بی شخصیت ترین افراد طرفدار دولت هم انقدر راحت به یه فرد دیگه مملکتش، توهین کنند

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/03, 16:09
  6. خیلی ها حق دارند به فرهنگ ما بگن عقب افتاده یارو میگه تو آمریکا هم از این چیزها هست نمیدونه بیچاره اینجا مملکتی که اگه
    درست زندگی کنی بازهم برات حرف در میارن حالا چه برسه به اینکه عکست همه جا پخش بشه

    Posted by si | 2010/05/03, 18:30
  7. بنده در كامنت گذاشتن يكمي تنبلم و در حال حاضر كيبرد فارسي در دسترسم نيست و از كيبرد ويندوز استفاده مي كنم
    به هر حال به نظرم اومد كه اينجا بايد نظر خودم رو به هر شكلي كه شده ابلاغ كنم:

    امروز بعد از تدريسم در يكي از دانشگاههاي ايران بر آن شدم تا بعد از اقامه نماز براي صرف نهار به چند كوچه پايين تر از دانشگاه سفر كنم
    از قضا با يكي از اساتيد معارف اسلام همسفر شديم و در اين حال در مورد يكي از سنن پيامبر در حال بحث بوديم
    ناگهان سيلي از جمعيت را مشاهده كرديم به نظر مي آمد اتفاقي شگفت انگيز رخ داده يا در شرف وقوع مي باشد ولي از آنجا كه همه در حال قهقهه و سر خوشي بودند به نظرم آمد اتفاق خوب و جالبي رخ داده
    نزديك تر شدم
    و از بين جمعيت رد شدم
    واي ! واي ! واي !
    كاش نمي آمدم كاش كنجكاو نمي شدم كاش اصلا توانايي حضور در آنجا را در آن لحظه نداشتم
    قيافه هاي گريانشان آشنا بود قسم مي خورم يكي از آنها در چند سال آينده در بين 10 معمار بزرگ كشورمان باشد
    دانشجويان خودم بودند! پرسيدم دخترم چه شده؟ فقط توانست بگويد :استاد !!!
    به همان دليلي كه همه ميدانيم سه خانم دانشجو با پليس درگير شده بودند (شايد هم ماموران با آنها درگير شده بودند )
    بعد از تهديدات زياد و واسطه گريه همسفرم اوضاع آرامتر شد در اين حين متوجه شدم مامور انگشت اشاره اش را بلند كرده و سرم داد كشد : مي دوني ما كي هستيم ؟ ما مدافع دموكراسي هستيم ؟
    واقعا نمي دانستم چه ربطي به موضوع داشت؟ گفتم اگر شما معني كلمه دموكراسي را براي من ياد آوري كنيد ممنون ميشوم؟ چيزي نتوانست بگويد و بعد از چند لحظه اربده كشيهايش را شروع كرد جوانان اطراف از وقتي من داخل ماجرا شدم بدون آنكه خودشان بفهمند ديگر نمي خنديدند و هر لحظه خشمشان بيشتر مي شد ولي با شنيدن آخرين جمله ام شروع به تشويق كف زدن نمودند
    ديگر اربده هاي مامور زير تشويق مردم له شده بود
    دوستان همينطور كه از اين ماجرا پيداست مردم ما تشنه فرهنگ هستند
    دولت هم مقصر نيست ما به تازگي از جنگ فارغ گشتيم
    علارقم اين در حال حاضر تحريم هاي سنگين روي كشور ما متمركز مي باشد . شما همين دهه اخير را بررسي كنيد متوجه خواهي شد در مسئله فرهنگ ما پيشرفتهاي زيادي داشتيم و اطمينان دارم در دهه آينده رشد فرهنگي بيشتري داشته باشيم
    به اميد روزي كه همه ايرانيان با فرهنگي كه لايقش هستند زندگي كنند
    پ.ن:دموكراسي : حكومت مردم بر مردم

    Posted by بماند | 2010/05/04, 03:56
    • ممنون از کامنت زیباتون. همه امیدواریم که فرهنگ مردم به سطحی برسه که همه بهش افتخار کنیم.

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/04, 09:16
    • جناب آقای استاد
      اول به عنوان یه دانشجو می خواستم یه تذکر بدم :
      عربده به معنای فریاد های ناهنجار را با عینمی نویسند نه با الف (عربده نه اربده)
      بعد از اون یه پیشنهاد هم برای شما داشتم
      میشه لطف کنید کتابهایی را که در رابطه با رزمندگان دفاع مقدس ما نوشته شده یه مقدار مطالعه کنید
      صرفا کتابهایی که به زندگی شخصی اونها پرداخته
      ما در گیر دفاع بودیم نه جنگ
      وقتی نگرش شما اینه که ما جنگ کردیم و حالا از جنگ فارغ شدیم یعنی نگرش شما نسبت به فرهنگ مردم ما مشکل داره
      مردم ما دفاع کردن نه جنگ و بین جنگ کردن و دفاع کردن در نوع نگاه و بینش و فرهنگ فرق هست هرچند در ظاهر یه شکل دارن
      مردم ما قرون متمادی هست که فرهنگ بسیار خوبی دارن
      مردمی که مسلمان باشند و ایرانی و از همه مهمتر انسان مردمی هستند که فرهنگ بالایی دارن

      با این وجود منکر کمی ها و نقایص و کاستی ها نیستم و اذعان دارم که باید برای این مسائل فکر شود
      ولی عامل و سبب این اتفاقات و سایر کنش های بدور از فرهنگ را دور شدن فرزندان نسل های قبل از محضر تربیت دینی ایرانی خانواده می دانم که به نوعی ارمغان شیرجه چشم بسته در فرهنگ غرب بود
      شیرجه ای که منجر شد بجای دیدن محسنات و نکات مثبت ….
      صرفا یه شرجه نابخردانه در اون فرهنگ داشتیم

      از طولانی شدن نظر عذر می خوام

      Posted by سید | 2010/05/04, 18:55
      • متاسفانه من با نظر شما موافق نیستم. دولتمردان ما همچنان تلاش میکنند تا فرهنگ اسلامی مد نظر خودشون رو که ما حداقل از دهه 60 ش رو به خاطر داریم، جا بندازند و وضعیت بهتر که هیچ بدتر و بدتر هم داره میشه. خیلی از کشورها فرهنگ خودشون رو نگه داشته اند و از فرهنگ غرب هم دارند بهره برداری میکنند (هردو وجهه مثبت و منفی ش) اما ما اصرار داریم که فرهنگ غرب رو به عنوان یه فرهنگ بیگانه صددرصد منفی، پس بزنیم و فقط به فرهنگ اسلامی و ایرانی بنازیم. غافل از اینکه فرهنگها در گذر زمان تغییر میکنند و نمیشه برای ابد روشون حساب باز کرد. من منکر نکات مثبتی که فرهنگ جاری ما از بهره میبره نیستم، اما اصرار بر پس زدن فرهنگهای دیگه، چیزیه که باعث درجا زدن و یا عقبگرد ما شده

        Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/04, 19:27
        • هر کسی که بخواهد فرهنگ یه جامعه ای را بدون بررسی و به صورت کلی در کل رد کنه کار موافق عقلی انجام نداده
          ما می بینیم که غرب نظم داره و نظم چیز خوبیه
          انضباط داره و انضباط چیزه خوبیه
          تلاش و کار و کوشش داره و اینا خوبه
          برنامه ریزی داره و اینا خوبه
          و …
          ولی خداییش اینا را ما از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی خودمون نداریم
          اونهایی هم که به نوعیبا فرهنگ غرب بهطور کلی مخالف هستن شاید برای این مسئله هست
          وقتی ما بهترین ها را داریم چرا باید همیشه خود باخته و حسرت کش چیز دیگران باشیم
          تازه اگر خیلی از خوبی ها را اونها از ما در گذشته گرفت باشند
          این رو هم در نظر داشته باشیم که رجوع به فرهنگ غرب برای دریافت خوبی ها ناگزیر ما را در برابر بدیهای آسیب پذیر می کنه
          …..

          Posted by سید | 2010/05/05, 11:33
          • ترسیدن از آسیب دیدن در برابر بدیها میتونه خودش بدترین آسیبها رو برسونه. زندگی، بر پایه ریسک کردن جلو میره و فرهنگ هم بخشی از زندگیه

            Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/05, 12:18
  8. من تصادفی این جا اومدم برای اولین بار ولی چون چیزی که بهش معتقد بودم رو خوندم دلم نیومد بگم منم موافقم مردم خودشون ایراد دارن و خیلی چیزهارو رعایت نمی کنند هر کس خودش باید سطح فکرشو بالا ببره و با این کار به دیگران هم یاد بده متاسفانه در جامعه ا همه می گن به ما چه ما هم مثل بقیه حتی در مورد کوچکترین مسایل مثل ریختن اشغال روی زمین

    Posted by الهام | 2010/05/04, 11:43
    • متاسفانه درست میگین. و باز متاسفانه اونهایی که تلاش میکنن تا نظر خودشون رو در مورددرست رفتار کردن با دیگران به اشتراک بگذارند، از انزوا قرار میگیرند.

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/04, 12:44
    • man ham ba in nazar ke moshkel az ma adam hast movafegham
      age ma to ejraie karha deghat bishtari konim va karhamono ba estandardha- osol- eteghadat besanjim
      bad amaliati konim kheili az moshkelat hal mishe
      mage in gharbia chekare shaghi kardan ke ma nemitoni
      faghat deghato to karhashon bala bordan
      movafagh abshid

      Posted by M_T_S | 2010/05/07, 12:50
      • درسته. غربی ها کار شاقی نکردند، فقط با حقیقت «تغییر» در زندگی خودشون رو وفق دادند. مشکل از اونجایی آب میخوره که ما سعی کردیم جلوی تغییر رو بگیریم و نتیجه ش این شد که راه رفتن خودمون رو هم یادمون رفته.

        Posted by Ãmir Caféchi | 2010/05/07, 18:57
  9. سلام دوستان. منم مثل خیلی از افرادی که نظرشون رو گفتن اتفاقی اومدم تو این بلاگ.
    با خوندن نظرات یه چیزی از فرهنگمون رو مشاهده کردم که دلم نیومد نگم و البته قبلش بگم وقتی می گم فرهنگمون این شامل خودمم میشه و خدا نکرده نمی خوام خودم رو از فرهنگ های زيبامون جدا کنم.
    به نظرم ما همه فکر می کنیم نظرمون درست ترین حرف روزگار باسه همین وقتی نظر مخالف خودمون رو می بینیم می خوایم هر جور شده صاحب نظر رو بکوبیم
    مثال این چیزی که گفتم تو نظرات بالا فراوونه. شاخص ترینش دوست عزیزي بود که از نظر یکی از دوستان غلط املایی گرفته بود.
    این به نظرم بزرگترین مشکل ما تو فرهنگ و پیشرفتمونه. اين مشکل نمی ذاره ما بتونیم بحث کنیم با هم ,اگرم بحث می کنيم کاملا
    بی نتیجس آخه هیچکی حاظر نیست قبول کنه که اشتباه مي کرده. نمی دونم احتمالا دوستان نحوه صحیح بحث کردن رو بلدن اما برای کسانی که نمی دونن میگم. بحث سازنده که معمولا به بحثی گفته میشه که در نحایت منجر به نتیجه گیری واحد بین دو طرف مخالف میشه (چیزی که من تو ایران ندیدم اصلا ولی نمی دونم چرا تو این غرب که به انحطاطشم نزیکه انقدر زیاد می بینم ) در صورتی انجام مي شه که دو طرف سوای هر عقیده ای که دارن همه ی تعصبات خودشون اعم از ایده اولیژیکي یا سیاسي کنار می ذارن و بحث رو با منطقی که به اون اعتقاد رسیدن پی می گیرن. به نظرم اگه غرب تونست پیشرفت کنه علتش این بود که در رنسانس سعی کردند تو هر چیزی که تا قبل از اون خط قرمز داشتن سوال کنن و جواب بگیرن.
    شما نگاه کنین ما تو کشورمون بحث دینی و سیاسی اصلا نمی تونیم بکنیم (البته منظورم از بحث همينيه که بالا تعریف کردم چون
    امکان داره بعضی دوستاي طرفدار دولتمون خلاف این رو فکر کنن) وقتی نتونی این دو مورد رو نقد کنی اونم به خصوص تو
    جامعه ی که این دو تا یه جورایی تو همن جامعه از پویایی میفته و اونوقت میتونم بگم سال ها با حتی ده درصد دموکراسی و فرهنگ هم فاصله داريم.
    ببخشيد حرفام از حوصله بحث خارج شد اخه این موضوعات یه جورایی به هم ربط دارن.
    البته شاید بعضی از دوستان دنبال غلط املایی باشن براشون یه چیزايی گذاشتم که حوصلشون سر نره.
    با تشکر

    Posted by کامیار | 2010/05/09, 05:41
  10. میتونیم یجور دیگه هم بهش نگاه کنیم که همین عکسی که از روبرو گرفته شده مشکلی نداشت؟ حتما اون بنده خدا با دیدن دوربین خبرگزاری موبایلشو رو کرده!

    Posted by مدوک | 2010/05/10, 19:58
  11. سيد جان ممنون كه غلط املايي بنده رو تصحيح كردين
    100% شما آدم با فرهنگي هستين
    چون نه غلط املايي داشتين و نه لحن بدي
    من چيزهايي كه بايد مطالعه كنم به وقتش كردم
    كافيه شما هم باري ديگر به مطالعه اجمالي فرهنگ بپردازيد
    شما كاملا با كلمه ها بازي مي كنيد. مطمئتا اكثر آدم هاي روي كره زمين همين عادت رو دارن
    ولي شما كه اين همه فرهنگتان بالاست كاش با كمال فرهنگ اين درس ها رو به بنده مي داديد
    در كل
    اولا ساعت 4 صبح اين كامنت رو گذاشتم دوما در اول هم ذكر كردم كه بنده با كيبرد خود ويندوز تايپ مي كنم وتايپ با ماوس هم كمي مشكل است در كل به خاطر غلط املايي و ياداوري كلاس سوم ابتدايي ازتون تشكر مي كنم
    در مورد پيشنهادتون بايد بگم بيشتر تمايل دارم كتاب هايي در مورد تخصص خودم رو مطالعه كنم
    در مورد دفاع و جنگ بايد بگم :
    زياد برام اسمش مهم نيست اگر مشغول دفاع بوديم چه بهتر بود اين كار رو ادامه مي داديم چرا كه هنوز قشر بزرگي از جامعه ما نياز مند دفاع مي باشند و باز هم بر مي گرديم سر همان اصل بازي با كلمات
    درضمن بنده در نوشته ام ذكر كردم : ما با تازگي از جنگ فارق گشتيم و چيزي از اين كه اين جنگ از سوي كيست قيد نشده و صد البته اين جنگ براي ما تحميلي بود
    هنوز جناياتي كه سربازان عراق در خرمشهر مرتكب شدند رو فراموش نكردم
    در مورد فرهنگ ما بهتره بگيم مردم ما فرهنگ خوبي دارن ولي نه در مقايسه با چندين سال گذشته
    در مملكتي كه وقتي كتابي توقيف شد نويسنده آن مشهور مي شود
    در كشوري كه وقتي روزنامه اي انتقادي كرد بايد زير سوال برود و …
    بايد در مورد روند پيشرفت فرهنگ شك كرد
    ولي در كل نظرم باهاتون در مورد فرهنگ بالاي ايرانيان مطابقت دارد
    ائدولوژي كه غرب داره به ما تحميل مي كنه خيلي چيزارو عوض كرده
    يادمه يكي مي گفت اگر كسي فرهنگ اروپايي داره بايد غيرت اروپايي داشته باشه كه با غيرت ايراني كاملا در تضاده
    تا حدودي با اين حرف موافقم ولي نه به طور كامل
    چه مي شد اگر ما در كنار غيرت ايراني چيزهاي خوبي از فرهنگ هاي ديگه هم مي گرفتيم
    به هر حال دست همه جانبازان و سربازاناي كه خونشون رو براي آزادي ايران اسلامي تقديم كردند مي بوسم و هميشه به اين اعتقاد داشتم دارم و خواهم داشت كه ما در كشوري با قدرت كوروش كبير با تدبير اسلامي به ولايت امام خميني و آيت الله خامنه اي و با فرهنگي بالا زندگي مي كنيم و انشالله در آينده نزديك به واسطه قشر متخصص و با همكاري دولت به ارزش هايي كه به قول دوستمون در حين دفاع فراموش كرديم دوباره به ياد بياوريم
    پ.ن: بنده هيچ گونه توهيني به ارزش هايي دفاع مقدس نكردم و توصيه مي كنم شما نيز در مورد حكومت فراماسوني آمريكا مطالعه بفرماييد و بيشتر به ايران اسلامي افتخار كنيد

    Posted by بماند | 2010/05/15, 20:00

بیان دیدگاه

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 81 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.