//
you're reading...
اجتماعی, شخصی

من ایرانی هستم , یک نژاد پرست !


به نظرم یکی از خصلت های فرهنگ ایرانی که کمتر بهش توجه شده نژادپرستیه ! آره نژادپرستی , که هم در قالب توهین به قومیت ها و هم در قالب رنگ پوست , خودشو نشون میده .

یکی از همدوره های دانشگاه که بچه اطراف بندرعباسه بابت کاری اومده بود اینجا , روز آخر سفرش چند ساعتی با هم بودیم که منجر شد به این اتفاقات :

  • ( پیتزا فروشی )

+  شماره میزت چنده ؟

–   .نمی دونم؟  میز کنار پنجره

+  یه نگاه به میز می کنه , میگه همونی که اون کاکا سیا نشسته ؟

  • ( مرکز خرید )

داریم قدم می زنیم  یکی از پشت سر صدا میزه «سیاه زغالی »  تا برگردم بین جمعیت گم شده , این بار دیگه خودشم فهمیده . صد متر جلوتر یکی دیگه با خنده میگه » آقا تو شبی یا نصفه شب » , میام حرفی بزنم , میگه ولش کن , من عادت دارم !

  • (فرودگاه )

توی صف کارت پرواز, بغل و بوس خداحافظی می کنم که برم , پشت سرم  صدایی میگه «چندشش نمیشه  » دنبال صدا بر می گردم , یه مادر و دخترن . تو چشمای دختره زل می زنم اونم همینکارو میکنه !

  • دو روز بعد , نیمه دوم  پرسپولیس – تراکتور

تماشاگران جایگاه یک صدا و بلند » صدای عر- عر نمیاد , ترکه صداش در نمیاد » , بنا به مصلحت صدای ورزشگاه دچار مشکل می شه تا مجری برنامه از استودیو تا آخر به جای عادل بازی رو گزارش کنه .

میگن ما ایرانی ها باید «همه چیزمون به هم بیاد » . وقتی فلان مسئول رنگ پوست اوباما رو برجسته می کنه تا به زعم خودش تحقیرش کنه ؛ مردمش هم باید نژادپرستی جز خرده فرهنگ شون باشه  . مشکل فقط دولت و حکومت ناکارامد نیست , ما بعضی وقتا خودمون مشکل اصلی هستیم .

گفتگو

22 پاسخ به ‘من ایرانی هستم , یک نژاد پرست !

  1. کاملا موافقم، مخصوصا با تیکه آخرش

    Posted by serhossien | 2010/07/28, 06:55
  2. با سلام
    اینجانب دانشجوی دوره کارشناسی رشته روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی هستم و برای تکمیل پایان نامه ام نیازمند تکمیل پرسشنامه هایم توسط دانشجویان دانشگاه های آزاد شهر تهران هستم. موضوع پژوهش من بررسی رابطه بین ابعاد عشق و تعدادی از ویژگی های فردی می باشد و برای پرکردن پرسشنامه ها حداقل شرط لازم این است که آزمودنی هم اکنون داری رابطه عاشقانه با شخصی دیگر و یا افکار عاشقانه درباره شخصی دیگر باشد. لازم به توجه است که نمونه من بایستی از دانشجویان دانشگاه های آزاد تهران باشد ولی شرکت تمامی دانشجویان کشور در این پژوهش مجاز است وجواب آزمون به آنها داده خواهد شد. در پایان خواهشمند است فیلد مربوط به دانشگاه را بدرستی پر کنید تا در انتخاب اعضای نمونه پژوهش دچار اشتباه نشویم.
    برای شرکت در آزمون آدرس زیر را در مرورگر خود کپی کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
    Azmoon.freei.me
    از مسئول وبلاگ خواهشمندم برای اعتلا و پیشرفت سطح علمی جامعه این آگهی را حذف نکند تا سایر بازدیدکنندگان هم در صورت تمایل بتوانند شرکت کنند.
    با سپاس

    Posted by دانشجو | 2010/07/28, 08:20
  3. چقدر دلم براشون میسوزه واقعا اونهایی که چشماشون کوره و اینقد درکشون پایینه که اعتماد به نفس کاذبشون بهشون اجازه میده به یک انسان بخندن. واقعا مگر رنگ زرد یا سفید چه فرقی با سیاه داره.
    خاک بر سرشون واقعا قلبم درد میگیره چون خودم یاد دوران دبیرستانم افتادم که یکی از همکلاسیهام خیلی سیاه بود و تو کوچه یه موتور با دوتا سرنشین با صدای بلند سرش داد کشیدن سیااااااااااااااااااااااااااه. من آب شدم اونموقع

    Posted by صدف کدر ( همسایه دریا ) | 2010/07/28, 10:41
  4. اگه یکی از این اتفاقها توی کشور های پیشرفته بیافته می تونی یارو رو بگیری چوب توی آستینش بکنی. این هم یکی دیگه از مظاهر فرهنگ غنی ایرانی ها

    Posted by nemidoonim | 2010/07/28, 11:53
  5. تنها كلمه اي كه نژاد پرست و فاشيست هيچ گاه نميتواند از كسي به زور گيرد كلمه حق است و ما تا خون در رگ داريم زيباترين كلمه دنيا ياشاسين ازربايجان را سر خواهيم داد………ظاهرا ديروز عده اي خود را كر ولال كرده بودند و تنها پرتاب بطري شكستن صندل را ميديدند و فحاشي تماشاگران تيم ميزبان كه انواع اقسام فحش و ناسزا كه از دهان كثيفشان مي امد را نشنيدند….تلوزيون ملي خودشان كه از دقيفه يك صداي تماشاچي ميزبان از ان مي امد در پايان دم از اين ميزنند كه فحاشي از طرف تراكتوريا بود قبل بازي با سنگ اندازي به چادرهاي تراكتوريا فرهنگ اريايي خود را نشان دادند و گفتن ما اينيم و اينگونه خواهيم ماند

    Posted by پرویز | 2010/07/28, 12:51
    • آقای پرویز! حرف شما در مورد کلمه حق صحیح …ولی این کامنت شما هم همچین توش آزاداندیشی دیده نمیشه…
      اگه قرار به احترام و دوری از نژادپرسیته، این موضوع باید متقابل باشه…
      استفاده از عبارتی مثل «فرهنگ آریایی خودشان را نشان دادند» اصلاً زیبنده نیست. این که گروهی در جایی کاری کردند، نمیشه اون رو به نمایندگی از مجموعه بزرگتری که اونها را شامل میشه درنظر گرفت.
      حرف شما همونقدر توهین توش وجود داره که شعارهای غیرقابل پذیرش اونها…

      Posted by Ãmir Caféchi | 2010/07/28, 14:07
      • با نظر امیر موافقم . البته در جریان دیروز هر دو طرف خطاکار محسوب میشن , فقط یک رابطه علت و معلولی هست که x نتیجه اش میشه y .خب به نظرم پرویز داره همون اشتباهی رو می کنه که دیروز طرفدارهای تراکتور کردن یعنی توهین و فحاشی رو با وندالیسم , تخریب و آتش افروزی جواب دادن که همین عمل باعث شده زشتی حرکت اول کمتر نمود پیدا کنه و خودشون هم در جایگاه متهم قرار بگیرن . اگه تاریخ رو خوب خونده باشی از این خصلت کم تحملی ماها و عادت به جبران و انتقام گیری در اسرع وقت خیلی سو استفاده شده به نفع یک جریان , قدرت یا کشور خاص .

        Posted by Ali | 2010/07/28, 17:51
  6. منم به عنوان یه ازربایجانی واقعا دیگه نا امید شدم که این وضع نژادپرستی در ایران به این راحتی ها درست بشه . (ما تا اون موقع فسیل شدیم )

    Posted by رضا | 2010/07/28, 16:25
  7. اتفاقا تو این چند رو داشتم فکر می کردم ما که ایالات متحده رو نژاد پرست میدونم خودمون چی هستیم ؟
    باز اونا به اوباما که سیاهه توهین نژادی نمی کنن :دی ولی ما حتی قیافه و قوم رو هم مسخره می کنیم حتی رییس جمهور
    نمی دونم چی بگم . چون سیاه پوست کم داریم این مشکل زیاد خودشو نشون نمیده و براش فکری نمی کنن

    Posted by علی ویدئو | 2010/07/28, 16:33
    • مسخره کردن با توهین و القاب تحقیر امیز یه مقداری فرق داره . در خود اروپا یا امریکا هم لهجه ایالت های مختلف مورد تمسخر مرکز نشینان قرار می گیره و یک جور مورد همه گیره که توی ایران شدتش بیشتره .حالا بحث ما اینجا خوب یا بد بودنش نیست .
      وقتی یک قوم رو تحقیر می کنیم و القاب توهین آمیز به کار می بریم , اینجاست که نژاد پرستی معنا میشه .

      Posted by Ali | 2010/07/28, 18:02
  8. تيکه اخرش عالي بود..

    موافقم 100 درصد.

    Posted by ali | 2010/07/28, 16:57
  9. کلا مردم ایران مشکلات روانی حاد داند،اونم به خاطر نوع زندگیه.

    Posted by فرزاد | 2010/07/28, 23:13
  10. متأسفانه همینطوره که میگی. یه رفیق من از ایران اومده بود اینجا بعد یه روز یه گروه آمریکایی سیاه پوست رو دید که تو خیابون دور هم وایستاده بودن مشغول گپ زدن. بعد رفیقم گفت: «اِه، اینا الان دارن مواد رد و بدل می کنن، نه؟»

    Posted by یادداشتهای برفی | 2010/07/29, 00:01
  11. تا زمانی که حداقلش حکومت فدرالی نشده، حقوق قومیت ها پایمال میشه

    Posted by ترک | 2010/07/29, 11:12
  12. سلام دوست عزيز. هيچي ندارم که بگم. متاسفم بابت اين همه بلاهت

    Posted by دورآباد | 2010/07/29, 16:56
  13. درود
    نمونه اش همین نگاهی که ما به عرب ها داریم.

    Posted by رضا قربانی | 2010/07/30, 17:01
  14. من ایرانیم تو ایرانی هستی ما ایرانی هستیم

    بابا مثلا خواست نان بده !
    من احمق هستم تو احمق هستی ما احمق هستیم

    من اما اقلا شهامت اعتراف رو دارم

    نگاهی بیاندازید به کتاب «جتمعه شناسی خودمانی» از حسن نراقی

    Posted by شهلا | 2010/08/04, 11:27
  15. توي پست آخرم بهتون لينك دادم. چيزي بود كه خيلي وقت بود مي‌خواستم بنويسم. واقعا دستتون درد نكنه.

    Posted by سعید | 2010/08/09, 13:33
  16. پاسخ تمومه اینا هزارو چهار صد سال پیش در کتابی با عنوان قرآن آورده شده زمانی که افراد کمی با کتاب آشنا بودن همه اکثرا بی سواد بودن عربی بپا خواست تا با این جور چیزا و جهل و نادونی مبارزه کنه توی کتابش اومده رنگ پوستها صرفا برای ایجاد تنوع زیستی هستش و هیچ چیزه دیگه ای نیست توصیه میکنم این کتاب قدیمی رو که الانم به همه زبونها ترجمه شده بخونین مولفش محمد ناشرش عثمان نویسندش خداونده

    Posted by ناشناس | 2010/09/27, 13:05

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: ايرانيان نژاد‌پرست « با نام جعلی - 2010/08/09

بیان دیدگاه

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 81 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.