//
you're reading...
کامپیوتر, اینترنت

12+1 قابلیت فایرفاکس 3 که احتمالاً خیلی مفید میباشند!


بسیار خوب…! بعد از غرغرهایی که راجع به فایرفاکس 3 کردیم، بهتره به ویژگی‌های جدیدی که بهش اضافه شده بپردازیم. ویژگی‌هایی که ممکنه بعضی‌هارو ذوقمرگ کنه و به بعضی‌ها بربخوره که چرا مث قبل نیستند! در هردوی این صورت‌ها، کسی از دونستشون ضرر نمیکنه!
قبل از همه‌چیز معذرت‌خواهی می‌کنم بابت تعداد زیاد عکس‌های این پست که البته در جهت شفاف‌سازی مود استفاده قرار گرفته شدند. تا جایی که تونستم حجم عکس‌ها رو هم آوردم پایین که یهوو قهر نکنین برین! مرسی.

1 – چیزی که احتمالاً قبل از همه‌ متوجه شدین اینه که دکمه Back به زیبایی هرچه تمامتر، گنده‌تر شده و کلی برای خودش جینگول مستون می‌نماید!

اگر از این زیبایی طبیعی لذت نمیبرید، روی Toolbar کلیک کنید، Customize رو بزنید و گزینه‌ی Show Small Icons رو انتخاب کنید.

moz3 1        image 2

2 – AddressBar یا همون LocationBar، به شکل نافرمی، هر آدرسی رو که تو History ش نگه داشته، با اسم سایت مربوط و تفصیلات فراوان به رخ‌تون میکشه!  این تفصیلات فراوان شامل این امکان هم میشه که شما یکی دو حرف از سایت موردنظرتون رو حتی به فارسی تایپ کنید تا آدرسهای مربوط به اون ، جلوی چشمانتون رژه برن:

bala
در عکس بالا، توجه می‌کنید که من فقط یه لام دادم!!

باز هم اگر حس ذوق فایرفاکس‌شناسی‎تون کور شده! می‌تونین تعداد این تفصیلات مذکور رو به دلخواه خودتون تغییر بدین اینجوری: برین تو صفحه Config (باید یادآوری کنم که تو LocationBar تایپ کنید about:config و Enter کنید. ) روی دکمه‌ی «I»ll be carefull. I promise!» کلیک کنید و تو سرچ‌بار بنویسید

browser.urlbar.maxRichResults
بعد روی کلید پیدا شده دبل‌کلیک کنید و مقدارش رو به دلخواه عوض کنید.

بد نیست بدونین که اگر آدرسی تو این آدرس‌ها اشتباه بود یا دیگه کار نمیکرد، میتونین روش برین و با زدن delete از تو حافظه مرورگرتون پاکش کنید.

اگر کلاً با این فرم از نمایش آدرس‌ها مشکل دارین و صد رحمت به همون فایرفاکس 2 و اینا، میتونین از این اکستنشن برای برگردوندن ظاهر آدرس‌بار به شکل FF2 استفاده کنید.

3 . وقتی یه لینک رو تو یه Tab جدید باز میکنین، مثل IE7.0، tab جدید، اولین برگه، بعد از برگه جاری خواهد بود.اما مهمتر از این، اضافه شدن اکتنشن Undo Last Closed Tab به هسته فایرفاکسه که برگه های بسته شده رو یکی یکی دوباره برمیگیردونه سرجاشون. کافیه فقط فلش آبی رنگ در سمت چپ نوار برگه هاتون را بفشارید تا از شدت هیجان فشارده شوید!!

4  . یه سری از نیازمندیهای بدیهی رو که قبلاً تو بخش extension ها ارائه میشد، برداشته چسبونده به خود مرورگر.

5. پسورد منیجر از یه دیالوگ‌باکس مزاحم در وسط صفحه، رفته و در مواقع لزوم در بالای مرورگر خودنمایی میکنه:

Screenshot-6

6. مدیریت بوک‍مارک‌ها خیلی بهتر شده و در سه بخش Stars,،Tags و Folders در اختیار کاربر قرار داده شده‌ن: فقط کافیه ستاره‌ی کنار locationBar رو بزنید، و tag مرتبط با اون موضوع رو تعریف کنید.

7. قابلیت زوم کل صفحه: Ctrl++ و — رو بزنید تا متوجه بشید که این قابلیت، چه تفاوتی با سایر مرورگرها داره. نشدین؟! متوجه رو می‌گم… خوب واسه‌اینکه راحتتون کنم باید توجه‌تون رو به بزرگ شدن عکس‌ها به طور همزمان با سایر متون صفحه جلب کنم. جالبه! نه؟

moz68 . صفحه‌ی Plugins اجازه مدیریت پلاگین‌های نصب شده روی مرورگر رو به کاربر میده. مثالش، پلاگین Flash Player برای نمایش بگیم مثلاً ویدیوهای یوتیوب! نخواستین، بندازینش دور!

9. دکمه‌ی Site Identification در سمت چپ LocationBar، به شما به عنوان کاربر گرامی، گزارش میده که سایتی که رفتین توش، مورد اخلاقی…ببخشید! امنیتی داره یا نه؛ اگه این دکمه سبزرنگ بود،یعنی شما  به صورت encrypted وصل شدین بهش…اگه خاکستری بود، یعنی شما رفتین تو سایتی که هیچ هویتی نداره (با عرض تاسف باید بگم مث وردپرس. البته اکثر وبسایت های اینترنت، خاکستری هستند، به این معنی که یا encrypted نیستند یا بصورت جزئی، رمزگذاری شدن.)
برای اون مواقعی که می‌خواین اطلاعات امنیتی مهمی مث شماره حساب و رمز بانکی و … رو ارسال کنید، علامت بالا نباید خاکستری باشه.

moz7

رنگ‌ آبی نشون دهنده اینه که اطلاعات شما از یه مسیر رمزشده عبور می‌کنه. سبز دیگه آخر امنیت است اساسی و صاحابش معلوم میباشد کی میباشد!
بعضی وقتا هم ممکنه شما با رنگ قرمز روی این آیکون مواجه بشین، که در اینصورت بهتره طرف اون سایت نرین اصلاً.

10. یه قابلیت دیگه، اضافه شدن اطلاعات مربوط به فید یه سایت در Page Info اون صفحه‌س که می‌تونه در بعضی موارد، شما رو از بابت گشتن دنبال آیکون فید خلاص کنه. البته در مورد وبلاگ‌های روی وردپرس دقت داشته باشین که فید اصلی روی وردپرس رو بهتون میده (و نه بطور مثال فیدی که من روی فیدبرنر دارم.)
برای دسترسی به این قسمت، روی یه صفحه Right-Click کنید و گزینه‌ی View page Info رو انتخاب کنید.

11.  چندبار تاحالا به وبلاگم سر زدی؟ ها؟! زود بگو! نمیدونی؟! خوب برو رو دکمه  Site Identification، دکمه  More Information رو بزن  و نگاه کن. خوب حالا چندبار بود؟

moz-2 moz1

12. یکی از بهترین قابلیت‌هایی که من خودم امتحانش نکردم اما امتحان‌کنندگانش رو دوست دارم، قابلیت ادامه‌ی دانلود در صورت بسته شدن مرورگر یا قطع شدن ارتباط اینترنت شماست.  این یعنی دانلود منیجر فایرفاکس، داره رسماً کار برنامه‌هایی مث Internet Download Manager  و FlashGet و … رو انجام میده.

12+1. اینکه بتونین ، gmail رو به عنوان mail server پیش‍فرض خودتون تعریف کنید، یکیgmailfx3
از اون چیزایی که تو فایرفاکس 2 وجود نداشت. با این قابلیت، دیگه وقتی روی یک آدرس ایمیل در یه وبسایت کلیک کردین، براتون Outlook Express باز نمیشه. بلکه شما مستقیم میرید به اکانت گوگل‌تون و میل می‌گین و میل می‌شنوین!!

درباره‌ی این قابلیت ویژه‌ی فایرفاکس 3 تو پست‌های بعدی صحبت میکنیم.

لینک این مطلب در بالاترین

مشترک مطالب توهم نامه شوید از اینجا

گفتگو

32 پاسخ به ‘12+1 قابلیت فایرفاکس 3 که احتمالاً خیلی مفید میباشند!

  1. بنده فقط یک مشکل کوچولو با این ONSPEED داشتم که بروئ فایر فاکس 3 نصب نمی شد که اونم ردیف شد
    بنظر من نسخه ی سوم فوق العاده هست

    Posted by Mr\'James | 2008/06/20, 18:25
  2. خیلی خوب بود ! به این مطلب در خوشمزه ام لینک دادم …

    آمیر:►لطف کردی مرتضی جان. (خودت ایمیل گذاشتی ها!!)

    Posted by نفیر | 2008/06/21, 09:10
  3. والا من هر کار کردم نتونستم گوگل تولبار رو روش نصب کنم! همش ارور میداد!

    آمیر:►,غرو لندهای خودتون رو به پست قبلی بفرستید.. اینجا آبروریزی میشه!

    Posted by فرشاد | 2008/06/21, 18:48
  4. همه ی این مطالب عالی …. اما من واقعا نمی فهمم … که چرا این قابلیت ها مثل ادامه دانلود یا فیدها یا ایمیل منیجر که فقظ تقلیدی از مرورگر اپرا هستن برای فایر فاکس انقدر سروصدا دارن اما برای کسی که اول از همه اونا رو ابدا کرده نه
    حتما می دونید که قابلیت مولتی تب یا جستحو از طریق مرور گر هم از ابداغات قدیمی اپرا هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آمیر:►بله…حرفتون درست. به نظرم بیشتر بحث رو کم کنی مایکروسافته.

    Posted by SINA | 2008/06/21, 22:10
  5. LOTFAN YE SAR BE http://WWW.OPERA.COM BEzanid

    Posted by SINA | 2008/06/21, 22:11
  6. mofid bood

    Posted by فرحان | 2008/06/21, 23:22
  7. قابلیتهاش خوبه و مطمئنا مایکروسافت مثل همیشه ایده ها رو می دزده

    Posted by مجازی | 2008/06/22, 07:50
  8. feghat opera ain firefox taze dare ye chizayi be khodesh ezafe mikone va mikhad mesle opera beshe ke hich vaght nemitoone

    آمیر:►تلاش قابل تحسینیه. هم فایرفاکس که داره سعی خودشو میکنه و هم شما که اینجوری از اپرا دفاع می کنین!!

    Posted by dirtyworm | 2008/06/22, 09:35
  9. شاید اپرا یکسری از قابلیت هاش زودتر از فایرفاکس بوده ولی چرا شماها بخش افزونه های فایرفاکس رو نمی گید که بیش از 15000 افزونه براش ساخته شده. این یعنی در مورد هر چیزی که بخواهید فایرفاکس براش افزونه داره. نکنه تمامی این امکانات رو هم قبلا اپرای محترمه کشف کرده بودند؟

    آمیر:»»خب قطعاً اگر اپرا مثل فایرفاکس عمومی میشد و تبلیغات این یکی رو برای خودش داشت، میتونست به همون مقدار هم افزونه داشته باشه.مقبولیت یعنی یه چیزی مث تفاوت های لینوکس سوزی و اوبونتو! حالا چرا محترمه؟!

    Posted by محمدرضا | 2008/06/22, 10:34
  10. اآقا چرا این فایر فاکس 3 سایتهایی که با https شروع میشه رو نمیاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

    آمیر:»►من که مشکلی در این زمینه نداشتم تا حالا…ولی بد نیست که این مسیر رو چک کنید:
    Tools< Options < Advanced (tab) < Encryption
    و تو قسمت protocols ببینید که ایا تیک SSL30. خورده یا نه.
    این گزینه باید بصورت پیشفرض انتخاب شده باشه.

    Posted by hojat | 2008/06/22, 10:38
  11. واقعا جالب بود به عنوان اولين مرورگر اينترنتم باهاش خيلي حال كردم
    بابا دمش گرم م م م م م م م م

    Posted by mori | 2008/06/22, 11:03
  12. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    من قابليت ادامه دانلود بعد از قطع شدن اينترنت رو در فاير فاكس 3 نديدم
    اينترنت اگه قطع بشه بايد از اول دانلود كرد
    جواب بدين ممنون ميشم

    آمیر:►میخواستم بنویسم ظاهراً هیچ فرقی با قبل نداره که فایرفاکسم هنگ کرد. داشتم دانلود هم میکردم. دوباره ک ه فایرفاکس رو ریستارت کردم دانلود از همون وسطش ادامه پیدا کرد. ولی یه بار که دیسکانکت شدم مجبور شدم که از اول دانلودش کنم.

    Posted by مسعود | 2008/06/22, 11:29
  13. سلام.من یه مشکلی دارم نمیدونم چه جوری حلش کنم.
    یه چند وقتیه که اینجوری شده.
    وقتی میخوام مثلا وارد سایت یاهو بشم و برم تو قسمت ایمیلم و رمزم رو وارد کنم,به محض اینکه روی قسمت sign in میزنم,یک صفحه باز میشه که میگه شما نمیتونین وارد بشین.پیغامشم اینه:
    login.yahoo.com uses an invalid security certificate.

    The certificate will not be valid until 01/04/2006 08:39 ب.ظ.

    (Error code: sec_error_expired_certificate)

    نمیدونم چه مشکلی و امیدوارم جواب بدین

    آمیر:►
    مشکلی که گفتین برمیگرده به مجوزهای SSL و ظاهراً یه باگ فایرفاکس 3 به حساب میاد،.
    سعی کنید Private data مرورگرتون رو پاک کنید و بعد دوباره امتحان کنید.
    برای این کار کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Del رو بزنید و تمام گزینه ها رو انتخاب کنید.
    خوشحال میشم نتیجه رو بهم بگین تا برای راه حل های احتمالی دیگه هم کار رو بررسی کنیم.

    Posted by وحید | 2008/06/22, 12:36
  14. به نظر من فایرفوکس آشغاله (من اصلا فایرفوکس تاحالا نصب کردم چونکه با هرکسی در این مورد صحبت می کنم میگن آشغاله)وبهترین مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 و قدیمترش هستش که آخر امنیت و امکانات هستش.راستی منظور از اپرا چی هست همونی هست که حالت آواز داره ولی هرچی هست باید چیزه خوبی باشه.منکه فقط بلدم چت کنم و از این چیزها چیزی بارم نمیشه.!.؟

    آمیر:►
    گرفتی ما رو امیرجان؟!!

    Posted by امیر | 2008/06/22, 13:05
  15. سلام دوباره
    جواب منو نميدين؟

    آمیر:►
    سلام ببخشید بابت تاخیر. راستش من الان تستش کردم و برای من هم جواب نداد. احتمالاً یه چیزی هست خوب! مطالب بیشتر رو به زودی در این زمینه مینویسم.

    Posted by مسعود | 2008/06/22, 17:35
  16. به نطر من اپرا بهترین مخصوصا ver 9.5 اون

    Posted by 1111 | 2008/06/22, 21:31
  17. به نطر من اپرا بهترین مخصوصا ver 9.5 اون

    Posted by مهدی | 2008/06/22, 21:31
  18. حسابی مهندس شدی رفت پی کارش

    یاد قدیما بخیر

    گلواژه می نوشتی !!!!!

    سر بزن مهندس

    Posted by پونی | 2008/06/22, 22:36
  19. فايرفاكس خوبه اما جاي اين همه تعريف و تمجيد رو نداره !!!
    يه مرورگره ديگه

    Posted by ناشناس | 2008/06/23, 00:51
  20. سلام
    من مشکلم نصب onspeed است که با ff3متچ نمیشه کمکم کنید

    Posted by vahid | 2008/06/23, 10:08
  21. همه چیز فرمودین ولی نگفتید هنوز با باز کردن چندین سایت با هم بیشتر مموری و سی پی یو اشغال میشه و البته برنامه کوچکی برای ورژن 2 بود که روی 3 هم عمل مینکه و تنها کارش پایین نگه داشتن رم البته آن هم فقط در Task Manager ولی در کل رم درگیر میشه.
    من هم یکسالی میشه تصمیم گرفتم از فایرفاکس استفاده کنم ولی چون برای من بیشتر از هر چیزی پایداری مرورگر زمانی که مثلاً 30 سایت را باز کردیم ،مهم هست بدون اینکه رم و سی پی یو بیش از حد درگیر نشوند.
    درست است فایرفاکس اکستیشن های زیاد و متنوعی دارد ولی استفاده از بیشتر آنها مرورگر رو با مشکل مواجه میکنه.
    البته من با مرورگر Maxthon اصلاً به مشکلی بر نمیخورم و سالهاست از آن استفاده میکنم.
    شاید هم هنوز وقت برای رفع مشکلات فایر نگذاشتم و نظرم به خاطر این موضوع هست.
    از مطلب شما خیلی استفاده کردم ممنونم.

    آمیر:»
    البته که لیک مموری خیلی کمتر شده ولی ظاهراً هنوز هست و باید منتظر ورژن 3.1 باشیم.درباره ی این مساله هم حتماً تحقیق میکنم. با مرورگری که گفتین، کار نکردم اما حتماً چیز خوبیه.

    Posted by محمدرضا | 2008/06/23, 23:52
  22. با اجازتون اين مطلب رو با ذكر منبع كپي پيست مي كنم به وبلاگ… D:

    ***********************************
    فايرفاكس 3 هنوز مشكلات قبلي رو داره… مثلاً با بعضي از سايتهاي فارسي مشكل داره و بعضي وقتا خود به خود ريست ميشه… گاهي اين ريست شدن به 8-10 بار ميرسه … (اما يه خوبي داره اينه كه گزينه restore داره)

    Posted by 01 | 2008/06/27, 17:22
  23. مكستون هم يك مرورگر مجزا مثل ie, ff يا اپرا نيست… بر پايه اينترنت اكسپلورر درست شده…
    يه چيزي دربارش ميگفتن… يادم نمياد …لول
    فكر چيزي شبيه يه برنامه الحاقي يا پلاگين بود

    Posted by 01 | 2008/06/27, 17:26
  24. تو روخدا منو كمك كنيد هروقت ميخواهم بروم تو جيميل مينويسه
    uses an invalid security certificate.
    خواهش ميكنم راه حل اونو برام ايميل كنيد

    آمیر:►ممکنه با پاک کردن کش فایرفاکس، مشکل حل بشه. غیر از این نمیدونم.

    Posted by آرش | 2008/07/09, 16:02
  25. سلام
    در 2 مورد اعتراض دارم!
    شماره 7. شما با مرورگر Opera اگر کار می کردید، می فهمیدید که کاملترین مرورگر بوده تا حالا و قابلیت بزرگ نمایی رو کامل داشته. خود من با فایر فاکس و سافاری کار می کنم.
    شماره 10. این قابلیت که تو نسخه 2 هم بود!
    و در آخر شماره 12 رو دوست دارم!

    Posted by مصطفی درویش زاده | 2008/07/12, 03:48
  26. من میخوان وارد یک لینکی بشم که یه برنامست و روی mozillaنصب میشه ولی این ارور رو میده

    (Error code: sec_error_expired_certificate)
    باید چیکار کنم ؟
    آدرس اون لینک هم اینه
    https://addons.mozilla.org/fa/firefox/addon/748

    Posted by aryamehr | 2009/06/25, 00:54
  27. به همه اینها اضافه کنید امنیت بالا ، سرعت بالاو همه قابلیت های add-one

    Posted by ناشناس | 2010/04/29, 05:26

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: links for 2008-06-21 « نفیرمجازی - 2008/06/21

  2. بازتاب: فایرفاکس روی چرخ « توهم نامه::Hallucinations - 2008/09/18

  3. بازتاب: چهار امکان جالب از فایرفاکس 3 که ازشون خبر ندارین! « توهم نامه::Hallucinations - 2008/09/30

  4. بازتاب: ده + یک اکستنشن مفید برای فایرفاکس 3 « توهم‌نامه - 2008/12/01

بیان دیدگاه

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 81 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.