//
you're reading...
کامپیوتر, اینترنت, اطلاعات عمومی

بیت تورنت تقریباً برای همه


تو چندسالی که از اومدن تکنولوژی اشتراک‌گذاری فایل به صورت p2p می‌گذره، سرویس‌های مختلفی برای این منظور، طراحی و به کاربران اینترنت عرضه شده‎ند.
احتمالاً خیلی‌ از شما که استفاده‌کننده‌ی اینترنت هستید، با مفهومی به نام بیت‌تورنت برخورد داشته‌این. حالا اونایی که اینترنت پرسرعت (که اینجا تو ایران، به اینترنت 64kbps به بالا اطلاق می‌شه!) دارن، بیشتر و اونایی که همچنان از دایال‌‌آپ و کارت اینترنت استفاده می‌کنند، کمتر به این سرویس محل گذاشته‌ن. با وچود این، هنوز یه خیلی‌ها هستند که درباره مزایای این سرویس چیزی نمی‌دونند و یا اینکه روش درست استفاده از اونو بلد نیستند. راستش، در مقام مقایسه، وقتی می‌بینیم که مثلاً دانلود از رپیدشیر و سایت‌های هاستینگ مشابه راحت و کم‌دردسره، ترجیح می‌دم دیگه خودم رو درگیر جزئیات ریز و درشت تورنت‌ها و دانلود فایل با استفاده از اونها نکنم. اما واقعیت اینه که:

  • هزینه‌ی میزبانی فایل‌ها روی سرورهای مخصوص این‌کار (مثلاً رپید) بالاست.
  • هاستینگ فایل‌های حجیم بسیار هزینه‌بر و همراه با اتلاف وقت زیاده.
  • هرچی فایل‌ها بزرگتر باشن، سرعت دانلود هم پایین‌تر میاد.
  • عدم اطمینان از بابت درست بودن محتوای فایل‌ها می‌تونه انتخاب‌های ما رو محدود کنه.

بنابراین می‌رسیم به استفاده از یک سرویس بهتر برپایه‌ی ارتباط  P2P. (یعنی ارتباطی که بین دو کامپیوتر مختلف بصورت مستقیم و اختصاصی برقرار میشه)

Bittorrent :
Bittorrent، یکی از روش‌های اشتراک‌گذاری فایل‌ها به صورت peer-to-peer ه که از سال 2006 مورد استفاده گسترده کاربران اینترنتی قرار می‌گیره. این، یعنی شما میتونید فیلم، موسیقی، کتاب، برنامه‌های تلویزیونی، نرم‌افزار و تقریباً هرچیزی که فکرشو می‌کنید با هرحجمی دانلود (یا آپلود) کنید. اساس این روش، دانلود کردن تکه‌های کوچک فایل‌ها از جاهای مختلف اینترنته. این جاهای مختلف، شامل کامپیوتر من و شما هم می‌شه!
یه مثال خیلی ساده و کاملاً علم‌آلود: فرض کنید من جزوه استاد درس شبکه رو ازش می‌گیرم تا برای خودم کپی کنم. دو نفر از سه تا دانشجوهای دیگه‌ی کلاس هم که کپی جزوه رو دست من دیده‌ند ، میان و از کپی من برای خودشون کپی برمی‌دارن؛منتها یکی‌شون فعلاً بیست صفحه‌ی اول و اون یکی ده صفحه‌ی آخر رو می‌خواد.  اون سومی هم میره چهل صفحه وسط رو از خود استاد می‌گیره و کپی می‌کنه. حالا جزوه بین پنج نفر  پخش شده و بچه‌های دیگه‌ی کلاس می‌تونن اون صفحاتی رو که لازم دارن، از این پنج نفر بگیرن. حالا این وسط، یکی از دخترها که آمار همه رو داره، می‌دونه هر صفحه دست کیه و کی باید پیش چه کسی بره. بنابراین ردپای ملت رو تو انتشار جزوه پیش خودش ثبت می‌کنه تا در موقع نیاز، ازش استفاده بشه.
پروسه‌ی کپی جزوه، تا آخر ترم و تا جایی که همه یه نسخه کامل ازش رو داشته باشن ادامه پیدا می‌کنه. یه سری هم ممکنه این وسط قید کل جزوه رو بزنن. (جه‌میدونم مثلاً برن حذف واحد کنند!)

خیلی خوب…حالا بذارین یه کم خارجی‌تر بحث رو ادامه بدیم!

  1. تمام دانشجوهایی که تو عملیات کپی گرفتن جزوه کلاسی شرکت می‌کنند و هنوز جزوه رو کامل ندارن Peer نامیده می‌شن.
  2. به اونایی که تمام 70 صفحه جزوه رو بصورت کامل دارن  Seeds گفته میشه. به استاد، که اولین بار جزوه رو تو کلاس پخش کرده، لقب  Initial Seeder رو اعطا می‌کنیم!
  3. حالا این وسط یه سری هستند که جزوه رو کامل گیر آورده‌ن و در کمال خسّت و اسکروچی! بردنش تو کتابخونه‎ خونه‌شون تا دست هیچکس از بچه‌های کلاس بهش نرسه! این دسته، که در آینده می‌بینیم که جزو طردشدگان خواهند بود، زالو یاLeecher نامیده می‌شوند.
  4. محموع Seedها و Peer‌های یه تورنت معین (مثل جزوه درس شبکه)، گروهی رو تشکیل می‌دن که بهش Swarm (یا دسته‏ی زنبورها) می‌گیم. در واقع همه‌ی دانشچوهایی که تو فرایند به اشتراک گذاشتن جزوه شرکت می‌کنند عضوی از Swarm جزوه هستند
  5. Bittorrent Client، نرم‎افزاریه که فایلهای تورنت رو باز می‌کنه و شروع می‌کنه به گرفتن فایل از Seed‌ها و Peerها و در نهایت نقش اصلی رو تو دانلود فایل نهایی داره.
    راستش برای این یکی، نقشی تو کلاس درنظر نگرفتیم، ولی شما فرض کنید، انتشارات دانشگاه که دستگاه فتوکپی و غیره هم در اختیار داره، نماینده‌ی Bittrrent میشه.
    Bittorrent Client های مختلفی وجود دارند که معروفترین اونها  Vuze یا همون Azerus قدیم , µTorrent و البته خود Bittorrent هستد که تو امکانات با هم تفاوتهایی دارند.
  6. UTorrent_1.8_logo azer bittorent
  7. Torrent، یک فایل کم‌حجمه که شامل یه سری اطلاعات راجع به فایلی که شما دنبالش هستین می‌شه. در واقع وقتی می‌خواین فیلم یا موسیقی‌ای رو دانلود کنید، اول فایل تورنتش رو دانلود می‌کنید که پسوند torrent. داره.
  8. ردیاب یا Tracker به لیست از Seed ها و Leecher ها رو که کلاینت بیت‌تورنت لازم داره تا بهشون وصل بشه گفته میشه. این همون لیستیه که دخترخانوم آمارگیر ما از روش، دانشجوهای کلاس و صفحات جزوه‌هاشون رو پیدا می‌کنه. ولی خوب، لیست همیشه پیش خودش میمونه.
    زمانی که یه دانشجو، جزوه‌ی شبکه رو درخواست می‌کنه، اول، تورنت مربوط به جزوه‌ی درس شبکه رو دانلود می‌کنه . این تورنت ، به Tracker ای متصل میشه که اطلاعات مربوط به کسانی که جزوه رو میشه ازشون گرفت رو به برنامه می‌ده.
  9. ردیاب‌های خصوصی یا Private Tracker ه ا، ردیاب‌هایی هستند که برای استفاده از اونها باید تو یه سایت مرتبطشون register کنید. این‌ ردیاب‌ها معمولاً Seedهای زیاد و Leecherهای کم دارند چون اعضاشون یه گروه محدود هستند که خیرشون بهم می‌رسه و وقتی یه فایل رو بطور کامل گرفتند، از اینترنت خارج نمی‌شن یا کلاینت‌بیت‌تورنتشون رو نمی‌بندند.
  10. PEX یا Peer Exchange یک روش جدیدتر مورد استفاده بعضی از بیت‌تورنت‌کلاینت‌هاست که به جای اینکه از اطلاعات Tracker برای پیدا کردن کاربران آنلاین بیت‌تورنت یا همون Peer ها کمک بگیره، بطور مستقیم با چند تا از اونایی که تو تورنت، بارزتر هستند تماس می‌گیره تا ببینه آیا اونا از وضعیت سایر Peerها و Seedهای گروه اطلاع دارند یا نه.  این روش، بین اون کاربرهایی قابل استفاده‎ست که از یه کلاینت یکسان استفاده می‎کنند.
  11. DHT یا Distributed Hash Table؛ یه Tracker ایه که مشابه ردیاب‎های استاندارد تورنت کار میکنه و تنها فرقش اینه که وقتی شما به عنوان کاربر بیت‌تورنت ازش استعلام میکنید، یه لیست از Peer هایی که تورنت موردنظر شما رو در اختیار دارن بهتون برمی‎گردونه و بنابراین هر کاربر، برای خودش یه Tracker بالقوه خواهد بود و نیازی به Server اصلی که Tracker روی اون قرار داره نخواهیم داشت.
    مثل اینه که بگیم امارگیر کلاس، هروقت که کسی ازش بخواد، لیست افراد دارنده جزوه رو بهش میده و بنابراین اگر یه موقع خودش تو کلاس نباشه، افراد کلاس، خودشون میتونن به انتخاب خودشون، زوج‏های دریافت جزوه رو انتخاب کنند.
    این روش هم که مثل PEX به ارتباط مستقیم بین Peerها برمی‌گرده، معمولاً تو تورنت‌های Trakerless کاربرد داره. یعنی اون‌جاهایی که لیستی از Seed ها و Leecher ها وجود نداره که کلاینت، براساس اون اطلاعات فایل درخواستی رو دریافت کنه. بنابراین امکان ردیابی کاربرانی که فایل معینی رو دانلود کرده‌ند، عملاً وجود نداره.
    از DHT و PEX تو شبکه‎هایی با ردیاب خصوصی استفاده نمیشه. یعنی این امکان غیرفعاله. دلیلش هم اینه که ارسال و دریافت تو این شبکه به صورت کاملاً اشتراکی بین همه‌ی کاربران انجام بگیره.

اما چگونه با بیت‌تورنت کار کنیم؟
راهنماهای زیادی تو وب پیدا می‌شن که این موضوع رو توضیح دادن. منتها برای اینکه راهنمای ما هم کامل بشه می‌گوییم چگونه!

1. مرحله اول که دانلود یکی از برنامه‌های بیت‌تورنت‌کلاینته که قبلا صحبتش رفت.
2. جستجوگرهای تورنت: از اونجایی که برنامه‌های بیت‌تورنت، خودشون موتور جستجو ندارن، بنابراین برای پیدا کردن تورنت‌های موردنظرتون، باید از Search Engine های اینترنت استفاده کنید. موتورهای جستجوی زیادی هستند که صرفاً به جستجوی تورنت می‌پردازند.   اما معروفترین‌ اونها PirateBay، Minonova و Monova ، Sharenova، و isoHunt هستند که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توشون پیدا می‌شه یا GPirate که سایر موتورهای جستجو رو می‌گرده و نتایجشون رو برمی‌گردونه.

b1ff b1mini b1logo b1logosearch

اما اگر یه کم بخواین تخصصی‎تر دنبال تورنت بگردین:
سایت FlixFlux برای دانلود تورنت فیلم
MVGroup برای مطالب آموزشی
zombtracker برای جستجوی موسیقی (لیست کامل‌تر – سایت‌هایی که Open? – Yes هستند رو انتخاب کنید)
Cheggit.net برای محتویات پ.و.ر.ن،
underground-gamer برای بازی‎های جدید
و….

برای استفاده از بیشتر این سایت‌های تخصصی، به یه نام کاربری و پسوورد نیاز دارین که می‌تونین یکی بصورت مجانی برای خودتون بسازید و بعد از تایید کردن ایمیل ارسالی از طرف سایت، از تورنت‌هاشون استفاده کنید.

در این مرحله باید بگردیم و مناسب‎ترین تورنت رو برای فایلی که می‎خوایم،  پیدا کنیم. یعنی از بین تورنت‎های موجود برای یه فایل معین، اونی رو که  اندازه‌ش، کیفیتش (در مورد فیلم‌ها) و از همه مهمتر سرعتش از تورنت‌های مشابهش بهتر و مناسب‎تره انتخاب کنیم. بطور مثال:
جدیدترین قسمت سریال موردعلاقه‎تون (مثلاً Heroes)، چندساعتی بیشتر نیست که روی سایت‌های تورنت اومده. شما به یکی از موتورهای جستجو که در بالا صحبتشون رفت (برای من Mininova) میرین و اسم فایل مورد نظرتون رو سرچ میکنید. با توجه به اینکه همیشه چندین سورس هستند که فیلم و موسیقی رو تو اینترنت می‌گذارند، در نتیجه، چند گزینه برای انتخاب خواهید داشت که تو حجم فایل (که معمولاً مربوط به رزولوشن ویدیویی‌ش میشه) و تعداد Seeds و Leechers با هم تفاوت خواهند داشت. اگر پارامتر حجم دخیل بود، اون حجمی رو که می‌خواین (که در این مورد خاص بین 350MB تا 1.1G متغیره) انتخاب می‌کنید و بعد می‎گردید دنبال اون تورنتی که تعداد Seed های بیشتر و Leech های کمتری داره. به عبارت دیگه، Share Ratio‌ی بهتری داره. دیدگاه غلطی که اینحا وجود داره اینه که هرچی تعداد Seed ها بالاتر باشه، تورنت، وضعیت بهتری داره. اما خیلی ‌وقتا میشه دید که تورنتی با بیش از 2000 Seed، نسبت به تورنت دیگه‌ای با مثلاً 6 تا Seed ناقابل، سرعتش پایینتر بوده، چرا که اون اولی مثلاً به اندازه دوبرابر Seedها، زالو پرورش داده در حالیکه این دومی، مثلاً 4 نفر Leecher داره؛ بنابراین Share Rato‌ش بالاتره. اینجاست که فرق تورنت‌های عمومی با تورنت‌های خصوصی معلوم می‌شه. تورنت ‌های خصوصی که تو mininova معمولاً با یه P قرمز از بقیه جدا میشن، به خاطر Share Ratio بالاشون، سرعت خیلی خوبی دارند.
تاریخی هم که تورنت، وارد اینترنت شده نسبتاً مهمه. تورنتهای قدیمی، خیی وقتها کار نخواهند کرد.
بررسی کامنت‌هایی که برای یه تورنت گذاشته میشه، می‎تونه به شما تو متوجه شدن درست یا نادرست بودن محتوای تورنتی که می‌خواهید دانلود کنید کمک کنه. بنابراین بین دو تورنت مشابه، اونی که کامنت داره ارجح‌تره.

3 . بعد از اینکه تورنت موضوع و فایل موردنظرتون رو پیدا و دانلود کردید، کافیه اونو با برنامه‌ی بیت‌تورنتتون باز کنید. فرض کنیم با برنامه‌ی µTorrent کار می‌کنید. البته بیشتر کلاینت‌ها مشابه هم کار می‌کنند. برنامه‌ ازتون می‌خواد که محلی که می‌خواهید فایل رو ذخیره کنید، مشخص کنید. بعد از تائید شما، µTorrent به مدت بین 2 تا 10 دقیقه با Tracker به قول معروف مذاکره می‌کنه و شما رو به عنوان یه Peer جدید به اون announce می‌کنه. در کنار این، می‌گرده تا ببینه از Peer های دیگه، کدومشون این تورنت رو برای خودشون دانلود کرد‌ه‌ند تا به روشهای  PEX و DHT با اونا وارد پروسه‌ی اشتراک بشه.
بعد از این مرحله، دانلودتون شروع میشه. ممکنه مدت زیادی طول بکشه تا یه تورنت دانلود بشه و ممکنه هم خیلی زودتر از تصورتون به پایان برسه ولی اتفاقی که ب‌هرحال خواهد افتاد اینه که دانلود با سرعت پایین شروع میشه، سرعت به تدریج بالاتر میره و در انتهای دانلود، دوباره کند میشه.
یکی از پارامترهایی که می‌تونه بهتون کمک کنه تا وضعیت یه تورنت رو متوجه بشین، Availability یا در دسترس‌بودن اون تورنته. این پارامتر رو که یع عدد بزرگتر از 0.00 هستش، می‌تونید تو خود برنامه ببینید. یعنی وقتی که فایل تورنت رو دانلود کردین و با کلاینت بیت‌تورنتتون بازش کردین. مقادیر مختلف این پارامتر معنی مختلفی دارند:

  • 0.00: Tracker از بیت‌تورنت خارج شده / DHT هم قابل استفاده نیست / Seed صفر است. (مثل تورنتهای قدیمی)
  • 0.99 ~ 0.1 درصدی از تورنت دریافت شده اما به دلیل نبودن Seed یا حضور یه Seed کم‌سرعت، تورنت متوقفه یا خیلی کند انجام میشه:
    • اگر تو این وضعیت، تعداد Seedها بالا باشه، احتمالاً یه تورنت قلابی رو دانلود کردین که معمولاً توسط Anti-p2p Organizations درست شده‌ند.
    • اگر Seedهای کمی وجود دارند، احتمالاً با کمی صبر (ممکنه حتی تا چندروز !) دانلودتون به نتیجه برسه.
    • اگر این اتفاق، بارها در مورد تورنت‌های مختلف پیش اومده، باید به سخت‌افزارتون شک کنید. یه RAM مورددار یا حتی     هارددیسک و کابل‌های اون می‌تونن باعث این مشکل بشن. البته مشکل می‌تونه از روترتون (یا مودم ADSL) باشه؛ بخصوص اون‌هایی که DMZ روشون فعال شده. سعی کنید، این مورد رو بررسی کنید.
  • 0.999: کل تورنت قابل دسترسه اما به دلایل متعدد مثل سیاست‌های زالوپرانی! (Anti-Leech Protection) زمان می‌بره تا کل تورنت رو بتونید دانلود کنید.
  • 1.00 و بالاتر: تورنت سالمه و هرچقدر که Availability بیشتر باشه، سرعت دانلود هم بالاتر خواهد بود. این وضعیت، معمولاً وقتی پیش میاد که از چند Tracker استفاده بشه یا DHT بالایی در تورنت وجود داشته باشه.دانلود که تموم شد، یادتون باشه که برنامه رو نبندین و بذارین مرجله‌ Seeding انجام بشه. بعضی از ISP‌ها (مثلاً شاتل که خودم استفاده‌ می‌کنم) نیمه‌شب‌ها و جمعه‌ها، استفاده از پهنای باند رو خبر سرشون رایگان می‌کنند!  بنابراین اگر نگران تموم شدن سهمیه‌‌تون هستید، می‌تونید تو اون ساعت‌ها اجازه آپلود رو به برنامه‌تون بدین. گو اینکه اگر هم تموم بشه، برای پهنای باند اضافه، خیلی جریمه‌تون نمی‌کنند.

پیکربندی کلاینت:
تو این پست، فرض میکنیم که کلاینت بیت‌تورنت ما، برنامه‌ی µTorrent هستش. بریم ببینیم چه کارهایی باید انجام بدیم تا یه دانلود خوب و اصولی داشته‌باشیم.
اول از همه…تنظیم نرخ آپلود (یا همون سرعت آپلوده). یادتون مونده که گفتیم هرچی بیشتر آپلود کنید، همون‌قدر هم آش می‌خورید؟ داشتن اطلاعات راجع به سرعت تقریبی ارسال و دریافتتون، اینجا خیلی ضروریه. اگر دقیق نمی‌دونید، میتونید از این افزونه‌ی فایرفاکس استفاده کنید و چندبار سرعت آپلودتون رو بگیرید و از بالاترین سرعت‌ها میانگین بگیرید.)

حالا به این سایت برید و همون خط اول، سرعت آپلودتون رو وارد کنید.
البته این ماشین‌حساب، تنظیمات رو برای کلاینت Azerus میده ولی اگر کمی دقت کنید، میبینید که این تنظیمات تو µTorrent هم مشابه هستند. برنامه µTorrent‌تون رو باز کنید و آیکون زردرنگ Preference کلیک کنید.
torr

در منوی سمت چپ در برگه‌ی Bandwidth، رو باز کنید. اینجا، جایه که باید مقادیری رو که ماشین حساب بهتون پیشنهاد کرده وارد کنید.
azer
bit1

اگر با این تنظیمات، احساس کردید که اینترنتتون کند شده،سعی کنید سرعت آپلود رو کمتر کنید.

معایب بیت‌تورنت:

  • دانلود با این روش، ممکنه زمان زیادی رو تا رسیدن به ماکزیمم سرعت ممکن، تلف کنه چراکه مدتی طول می‌کشه تا ارتباط بین Peer ها با هم برقرار بشه و هرکدوم از اونا، باید یه حداقلی از یه فایل رو دانلود کرده‌باشن تا دیگران بتونن از وجودشون تو چرخه‌ی اشتراک‌فایل بهره‌مند بشن.
  • روش استفاده شده تو بیت‌تورنت فایل‌شیرینگ باعث می‌شه که نشه ازش تو پخش ویدیو تو اینترنت (مثل یوتیوب) استفاده کرد. (چون به ترتیب دانلود نمیشه)
  • هویت شما تو بیت‌تورنت قابل شناساییه و اگر لازم بشه، می‌شه IP کسانی که تو یه Swarm شرکت کرد‌ه‌ن رو پیدا کرد و بنابراین از نظر امنیتی، خیلی مطمئن نیست. واسه همین هم هست که می‌گن محتوای کپی‌رایت‌دار رو از تورنت نگیرید چون می‌شه به جرم نقض کپی‌رایت بازداشتتون کنند (و این یکی از معدود مواردیه که به خاطرش خوشحالم که تو ایران زندگی میکنم!! البته هستند کشورهایی که دانلود اینجور چیزها غیرقانونی نیست و فقط آپلود کردنشون شامل موارد نقض قانون میشه).
  • همونطور که گفتم، بیت‌تورنت بیشتر برای کاربران اینترنت Broadband (یا معادل‌های فارسی اون، پهن‌باند، باند گسترده و …!) مناسبه تا کاربران Dialup. چون هم سرعت این دسته‌ی دوم پایین‌تره و هم زمان اصتلشون به اینترنت محدودتر.
  • مشکل زالوها: تز نظر عقلانی منطقیه که وقتی چیزی رو که دنبالش بودی دانلود کردی، نخوای دیگه پهنای باندت رو بیخود مشغول نگه داری که حالا چی…یکی دیگه می‌خواد از دانلود تو استفاده کنه؛ اونم وقتی که خیلی از ISP ها، شما رو بابت مصرف پهنای باندشون، محدود کرده‌ن و کلی جریمه می‌تراشن! اما از جنبه‌ی وجدانی که به قضیه نگاه می‌کنی، این کارت خیلی می‌تونه غیرانسانی باشه! اگه تو یه Swarm، همه بخوان همین کارو انجام بدن، خوب اون تورنت بعد از یه مدت کوتاه غیرقابل استفاده میشه.  دلیل اینکه اکثر تورنت‌های قدیمی هم کار نمی‌کنند همینه.
    برای عقب انداختن بروز این مشکل، بعضی از سایت‌های بیت‌تورنت، نرخ آپلود به دانلود رو برای هرکاربر بررسی میکنند و  اونایی که کمتر آپلود داشته‌ن رو تو دانلود محدود می‌کنن. بنابراین برای اینکه به چشم یه زالو بهتون نگاه نشه، بهتر اینه که این نسبت برای هر تورنتی که دانلود می‌کنین، بزرگتر مساوی 1.000 باشه. برنامه‌ای که برای بیت‌تورنت استفاده می‌کنین، بهتون کمک می‌کنه تا این مقدار رو متوجه بشین.
  • حدود 30درصد از کل ترافیک Broadband در دنیا تو 2004 مربوط به بیت‌تورنت بوده.
  • مسیریاب‌هایی که از NAT استفاده می‌کنن، یه جدولی از IP ها و پورت‌های مبدا و مقصد رو تو خودشون نگه می‌دارن. برای یه روتر خونگی (مثل مودم‌های ADSL اترنت) این جدول‌ها کوچک هستند. بیت‌تورنت معمولاً در هر ثانیه،به 300 تا 500 Peer متصل میشه که این عدد خیلی سریع، جدول روترها رو پر می‌کنه و باعث میشه که مسیریابهای خانگی قفل کنند.

سایت‌های تورنت:

بحث کپی‌رایت شد. شاید بپرسین که چطور سایت‌های تورنت رو نمبیندند؟ همون بلایی که چندسال پیش سر Kazaa آوردند…
جوابش اینه که تورنت به تنهایی یه فایله و دانلودش چیزی رو نقض نمی‌کنه. حتی سایت‌های میزبان Tracker هم خلافی مرتکب نمی‌شن. فایل‌های کپی‌رایت‌دار روی کامپیوتر من و شما میزبانی می‌شه و بنابراین این وسط هیچ سایت یا مقام رسمی، مرتکب نقض قانون نمیشه.

اگر فرصت بشه، حتماً درباره‌ی اینکه چطور یه تورنت بسازیم و بفرستیم بقیه هم استفاده کنند مینویسم. مسلماً خیلی می‌تونه مفیدتر از روش دانلود متمرکز باشه و کلی هم احساس کاربلدی به آدم دست میده!

پیوست: راجع به سلامت بیت‌تورنت یادم رفت بگم.  مثل هر جور دانلود دیگه، دانلود از تورنت هم می‌تونه باعث گرفتار شدن به درد وهمزیستی با ویروس‌ها بشه . از بابت خود فایل‌های تورنت که  خیالتون باید راحت بشه. اما شاید فکر کنید که چون  فایل ‌بیتتورنت از روی کلی Peer در گوشه گوشه دنیا جمع میشه و میاد میشه یه فایل کلی روی کامپیوتر شما، پس احتمال اینکه میزبان انواع ویروس و کرم وسایر جونورهای  وحشی اینترنتی بشین زیاده؛ اما  باید روشن کنیم که همچین چیزی نیست و کل خطری که ممکنه از این بابت، شما و کامپیوترتون (مادر و بچه) رو تهدید کنه، اینه که کسی که تورنت یک فایل رو میسازه و Seeder اولیه اون تورنته، تنها کسیه که میتونه عامل آلودگی باشه. به عبارت دیگه، اگر اون همراه با فایلش، ویروس نفرسته، هیچ‌کجای دیگه تو مسیر، امکان آلوده شدن فایل، وجود نداره. تو خیلی از موارد آلودگی اولیه هم همون اول، فایل از تورنت خارج میشه و احتمال پخش شدنش پایین میاد.
البته مراقب باشید که اگر یه وقت تورنتی رو دانلود کردید (منظورم فایل torrent.  نه فایل اصلی ) که برای باز شدنش ازتون خواسته شد که یه برنامه دیگه رو هم دانلود کنید، اونوقت مطمئن باشید که یه آدم بد، یه جایی پشت این جریان نشسته و منتظر شما که دست به این خطا بزنید!
نکته دیگه که احتمالش کمه ولی به هرحال ممکنه واسه هرکسی پیش بیاد، خود برنامه بیت‌تورنته. هستند لینک‌هایی که به ظاهر اشاره به یه کلاینت بیت تورنت دارند، اما در عمل، یه کِرمی دارند!  یعنی ممکنه کرم یا ویروس یا تروجان یا… باشند. بنابراین همیشه از وب‌سایت اصلی برنامه ها، بیت‌تورنت‌کلاینت رو دانلود کنید.
کافه توهم رو از فید دنبال کنید.

گفتگو

43 پاسخ به ‘بیت تورنت تقریباً برای همه

  1. مقاله خوبی بود . مرسی

    Posted by امین | 2008/12/04, 08:50
  2. عالی بود آقا، عالی

    Posted by محراب | 2008/12/04, 09:52
  3. سلام آقا امیر ، ممنون از لطفت ،آره بعضی از عکسها ناجوره ، عکسهای اصلاحات بدنی غیر متعارف که دیگه آخرشه!!!بعضی از آدما معلوم نیست تو سرشون چی میگذره ، مطلبت عالی مثل بقیه مطالبت،دستت درد نکنه

    Posted by fery tiamo | 2008/12/04, 14:43
  4. ممنون خیلی خوب

    Posted by مـ مـ ا بـ و | 2008/12/04, 21:20
  5. آمیرو، تو هنوز جوونی اینقدر رو خودت اسم نذار، به خاطر این پستت هم واقعاً متشکرم، موفق باشی.

    Posted by Endless Love | 2008/12/05, 05:48
    • fery tiamo ▒ پنج دقیقه بود داشتم فکر میکردم کجای مطلبم درباره اصلاحات بدنی تو تورنت صحبت کردم!! بعد متوجه شدم درباره کامنت من حرف میزنی!
      پیری و هزاردردسر!
      ———————-
      Endless Love▒ متوجه قسمت اول صحبتت نشدم….

      Posted by Ãmir | 2008/12/05, 09:12
  6. مطلب بینظیری بود. مدتها بود مطلبی به این پر و پیمونی نخونده بودم. دستتون درد نکنه.

    Posted by دکتر ریتالین | 2008/12/05, 19:52
  7. مقاله خیلی خوب و کاملی در مورد تورنت بود. یک وبلاگ در مورد تورنت های علمی داریم اینجا : http://torrent.persianblog.ir که فقط فیلم های علمی و تورنت های خیلی خاص رو میذاریم . سر بزنید …

    Posted by macromediax | 2008/12/06, 01:29
  8. جامع بود. پس ممنونیم
    ____________

    توی وردپرست داره برف می باره‼ از اونجایی که کد جاوااسکریپت نمی تونیم بذاریم شما چطوری بابانوئل شدین؟
    ممنون می شم جواب بدین.
    لطف کردین ؛)

    Posted by مجید پورعبدالله | 2008/12/06, 03:04
  9. خوب بود ولی demonoid رو از قلم انداختی.

    Posted by Ehsan | 2008/12/06, 03:17
  10. من دقیق نخوندم مطلبتو و نمی دونم از ویروس ها هم توش حرفی به میون اومده یا نه ولی خداییش 2 دفعه استفاده کردم از این تورنت و فایل های خوبیم دانلود کردم اما بالاخره comam منفجر شده و الان گردنمو بزنی دیگه استفاده نمی کنم….خیلی در این مورد مواظب باشید

    Posted by sinozit | 2008/12/06, 03:57
    • @ سینوزیت ▒ یادم رفت بنویسم. پیوست مطلب می‌کنم. مرسی سینوزیت جان.
      ————————-
      @MacromediaX ▒ خیلی عالیه. واقعاً که کارتون درسته با موزیک و مقاله و ….!
      ———————–
      @ مجید ▒ جاوااسکریپت نیست. رجوعتون میدم به این لینک : اینجا
      ——————————
      @ٍEhsan ▒ خیلی عجیبه. خودم خیلی ازش استفاده می‌کنم ولی یادم رفت بنویسمش. خیلی مرسی!

      Posted by Ãmir | 2008/12/06, 07:10
  11. man ye jasha nemifahmam. agar ke ye nafar zaloo bashe ke dighe 100% download kardeh rafteh tamoom shodeh. agar ham ke hanooz dare download mikoneh ke hadeaghal bayad 1kb/s ham shode upload koneh, to motorrent laaghal injoriyeh,pas in ham ye jor peer ast hala ba uploade kheili kam, hala chejori nesbate seed be leacher inja mohem? leecheri ke digeh download nemikoneh? mage mishe bedoon upload kardan, download kard

    Posted by Reza | 2008/12/06, 09:39
  12. دوست عزیز. بیت تورنت دچار آشفتگی شبکه و اتلاف بسیار زیاد پهنای باند شبکه میشه. فکر می کنم روش خوبی برای تعطیلی اینترنت در ایران باشه!

    ضمنا این برفت را هم قطع کن.

    موفق باشید

    Posted by نادر | 2008/12/06, 10:46
  13. پس e-mule چیه؟

    Posted by persia4ever | 2008/12/06, 12:06
    • ———————————-
      @Reza ▒ کلاینت‌ بیت‌تورنت Share ratioی شما رو ثبت و گزارش می‌کنه و جدا از این مساله، برای خیلی از سایت‌های Tracker، به خصوص Private هاش هم، مشخصات تکنیکی شما رو ثبت می‌کنند. بنابراین از این نکته که زالوها یکی از عوامل پایین اومدن سرعت یه تورنت هستن و کار درستی نیست که زالوبازی دربیاریم، بعداً تو دانلود تورنتهای دیگر هم سرعتمون محدود میشه. فرق برنامه های بیت‌تورنت سالهای اخیر با قبلیهاش همینه که مدیریت ارسال و دریافت بر اساس فعالیت کاربر انجام میشه.
      ——————————————————
      @نادر ▒ چرا؟ برف‌ هم موجب اتلاف پهنای باند میشه؟!
      ——————————————————-
      @Persia4ever ▒ فرق emule و بیت‌تورنت تو الگوریتم Hashing مورد استفاده اونها تو پیدا کردن Peerهای یه فایل معینه. بطور کلی emule نسبت به سایر روش‌های p2p سرعت بهتری داره ولی از تورنت کندتره.

      Posted by Ãmir | 2008/12/06, 18:03
  14. از اين پس كاربران ورد پرس فارسي ديگر نيازي به پرداخت هزينه جهت سرويس هاستينگ خود نخواهند داشت و تنها با تهيه دامين خواهند توانست هاست ويژه وبلاگ‌هاي وردپرسي را بدون پرداخت (حتي ريالي) دريافت نمايند.

    Posted by ExPars | 2008/12/06, 14:35
  15. سلام دوست گرامی٬ شما به چند نکته مثبت اشاره کردید که در زیر به اجماع آورده‌ام:
    1.دخترها همه آمارشون قویه
    2.اینترنت پرسرعت یعنی 64k تا 128 ! (128.5 جزء اینترنت پرسرعت حساب نمی‌شود!)
    3.فقط از نرم‌افزار utorrent و سایت isohunt.com برای دانلود استفاده کنید!
    4. سری به لینک زیر بزنید تا حل‌المسائل سوالاتی که احیاناً برایتان پیش آمده را بدانید!
    http://sinac.wordpress.com/category/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%AA/

    Posted by sinac | 2008/12/07, 02:35
  16. thepiratebay.org ro ja andakhti! bozorgtarin database ro dare!

    _—————————————-
    Ãmir ▒◄یذار یه حساب طولانی شدن پست. یادم رفت ادیتش کنم!

    Posted by Kamran | 2008/12/07, 08:34
  17. dadash damet garm

    Posted by mehdi | 2008/12/07, 09:25
  18. این پستت معرکه بود خداییش
    ما همیشه مشکل داشتیم به ملت بگیم چطور فیلم و موزیک میگیریم
    واقعا زحمت مفیدی کشیدی

    Posted by murraymoretti | 2008/12/08, 18:56
  19. سلام.
    مطلبتون عالی بود.
    من اون قسمت مربوط به تنظیم سرعت آپلود تو utorrent نفهمیدم.(بیشتر توضیح بدید.)
    (تا کادر جلوش، مقدار 5 بدست‌اومده رو وارد کنید.) یعنی چی؟
    ممنون.
    ——————————————-
    Ãmir:▒◄ اشتباه تایپی بود متاسفانه. مربوط به قسمتی بود که نوشته بودم و بعد پاک کرده بودم. ظاهراً این یه خط مونده بود. (اسمایلی خجالت!)
    الان دقیقاً تو کدوم قسمت مشکل دارین
    ؟

    Posted by sad3gh | 2008/12/10, 07:18
  20. همه چیز رو خوب توضیح داده بودی! ولی بعضی پسرا آمارگیری شون بهتر از دختراست.

    —————————-
    Ãmir▒◄خیلی از پسرا آمارگیریشون بهتر از دختراست ولی خوب، اسم شما بد در رفته!!

    Posted by میترا | 2008/12/14, 17:06
  21. خیلی باحال بود حال کردم

    Posted by محمد | 2008/12/17, 00:33
  22. عکس را به من بده sihac

    Posted by محمد | 2008/12/17, 00:41
  23. افرین

    Posted by محمد | 2008/12/17, 00:43
  24. مطلب بسیار عالی و کاملی بود، فقط thepiratebay.org را فراموش کردید.
    پیام

    Posted by Payam | 2008/12/22, 03:57
  25. http://www.thepiratebay.org راست میگه . این شاهکاره

    Posted by دانلود تورنت | 2008/12/23, 00:39
  26. ممنون از متن کاملتون، منتها من یه فیلم دانلوود کردم که به صورت Rar است و برای Extract کردنش از من پسورد میخواد…ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ( ترجیجاً از طریق ایمیل)

    Posted by سحر | 2008/12/27, 06:05
  27. خيلي عالي بود ………………
    ممنون…………..

    Posted by meysam | 2009/04/14, 13:33
  28. بسيار جامع و کامل بود. متشکريم

    Posted by ماکسيم | 2009/09/26, 06:46
  29. merC mofid bood

    Posted by maryam | 2009/11/27, 16:46
  30. Agha kheily khoobe faghat ye chizi
    man alan ye torrent daram ke 1.20 Gb hast ke ta alan 550 GB data talaf shode daram ya wasted data
    bayad chikar konam ke in wasted data ha kam beshe ?
    merc

    Posted by Trinity | 2010/04/12, 20:42
  31. خیلی مطلب جالبی بود استفاده کردم ممنون

    Posted by یعقوب | 2010/10/31, 11:03

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: links for 2008-12-07 | نیم خط وحید » انعکاس لینکهای جالب و خواندنی روز - 2008/12/07

  2. بازتاب: دزدان دریایی آمازون « توهم‌نامه - 2008/12/07

  3. بازتاب: شیاطین کوچک » Blog Archive » دزدان دریایی آمازون - 2008/12/19

  4. بازتاب: چگونه از تورنت خودمراقبت کنیم؟ « توهّم‌ - 2009/04/24

  5. بازتاب: فايرفاكس و بيت‌تورنت « اگزا - 2009/09/25

  6. بازتاب: uTorrent | رایانمهر - 2009/09/27

بیان دیدگاه

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 81 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.